Van de bibliotheek in Beringen, het Duinenhuis in Koksijde en het Sven Nys Cyclingcentrum, over het KMSKA in Antwerpen, Kazerne Dossin in Mechelen, tot het Bakkerijmuseum in Veurne: maar liefst 348 verstopplaatsen over heel Vlaanderen en Brussel zetten deze zomer hun schouders onder Schatten van Vlieg!
Er werden meer dan 100.000 schatkisten geopend. Allemaal families die het deze zomer de moeite vonden om er dicht bij huis, of iets verder, opuit te trekken en kennis maakte met het cultuur- en vrijetijdsaanbod in Vlaanderen en Brussel. Zo maakten we met z’n allen de drempel voor families weer wat lager.
We goten de belangrijkste cijfers over Schatten van Vlieg 2024 in een infographic. Hang deze op aan het onthaal of in jullie bureaus, stuur door naar collega's en vrijwilligers om terug te blikken op een mooie schattenzomer, én alvast uit te kijken naar volgend jaar!
Dit vonden de schattenjagers ervan
Begin september werden alle schattenjagers die een unieke code hadden ingevoerd op uitinvlaanderen.be/schattenvanvlieg uitgenodigd voor een korte bevraging. 557 schattenjagers vulden de bevraging in. Ook via de codeinvoer, waar schattenjagers een review konden achterlaten, kregen we heel wat info over wat de schattenjagers en hun ouders van de zoektochten vonden.
Nieuwe cultuurervaringen
De nieuwe plekken ontdekken, zo zochten we een schuilplaats tijdens een regenbui en kwamen we in de bibliotheek van Brugge terecht, wat een topper!
Schatten van Vlieg vervult nog steeds zijn doel: families met jonge kinderen op een laagdrempelige manier laten kennismaken met cultuurplekken en vrijetijdslocaties in de buurt, of ietsje verder. De meerderheid, 54%, zegt voor de eerste keer op een cultuurplek gekomen te zijn dankzij Schatten van Vlieg. Check!
We hebben heel leerrijke sites bezocht. Er bleef echt heel wat hangen. Mijn 5 jarige zoon kon weken later soms nog iets oprakelen of linken leggen met wat we ontdekt hadden... verbazingwekkend / zalig / fiere mama. Ik genoot zelf mee.
We gaan elk jaar in dezelfde regio op reis met onze familie. Door Schatten van Vlieg leer je nieuwe plekjes kennen en blijven dingen die je al bezocht hebt toch de moeite om nog eens te doen.
Stickers in de schatkist op het einde van de tocht
Stickers blijven leuk voor alle leeftijden, dat blijkt uit de vele positieve reacties in onze bevraging. Kinderen gebruiken de stickers om te knutselen, hun schoolboeken mee te versieren of ze kleven de stickers op allerlei voorwerpen zoals hun brooddoos, drinkfles en op de tabblet!
Zo zorgen de stickers ervoor dat kinderen nog een tijdje herinnerd worden aan die leuke momenten op jouw locatie.
Heel leuk! Stickers blijven een topper voor kinderen!
Bij ons thuis is het gebruikt als souvenir aan de leuke zoektocht, met een paperclip zit het stickervel in onze agenda op de datum dat we de zoektocht deden.
Uit de reacties blijkt dat de verschillende versies heel leuk zijn wanneer kinderen meerdere zoektochten doen. Zo blijft de spanning langer, welk stickervel in de schatkist zou zitten. We kregen wel enkele keren de tip dat een verzamelboekje een leuk extraatje zou zijn.
Ook zou een aantal schattenjagers liever meer en kleinere stickers op het stickervel zien.
Helaas kregen we ook meerdere klachten dat op niet alle plekken tot het einde van de zomer stickervellen beschikbaar waren.
Bij de laatste tocht was er geen inhoud meer in de schatkist.
Vooral een échte schatkist vinden, spreekt bij de kinderen tot de verbeelding. Wanneer kinderen écht op jacht kunnen gaan en de schatkist vinden op een originele plek, in plaats van aan de balie of in het zicht, zorgt dit voor een meer memorabele ervaring op je locatie.
Dat er àltijd een schatkist is op het einde. Op sommige plekken is het vaak zo dat je op het einde het stickervel en cadeautje gewoon overhandigd krijgt, dat is minder spannend dan een code verzamelen en een slot openen.
Bovenlokale campagne en lokale communicatie blijven van groot belang
47% van de schattenjagers kende Schatten van Vlieg al van vorige jaren.
27% leert de actie kennen via UiTinVlaanderen. Dit bewijst dat het belangrijk is je actie op tijd toe te voegen in de UiTdatabank en voldoende aandacht aan je tekst en foto te besteden.
21% leerde de actie kennen via sociale media. Vlieg heeft een actieve community op Instagram. Tag @UiTmetVlieg ook doorheen het jaar met familievriendelijke activiteiten! Locaties die fotogenieke plekken voorzien op hun locatie, worden vlot gedeeld door families.
14% van de deelnemers verneemt info over de actie via de kanalen van de stad of gemeente, online of offline. De actie kan dus niet ontbreken in de gemeentelijke communicatiemix.
13% ontdekte de actie pas op de locatie, toevallig, en meer dan 1,5 schattenjager op 10 via een gevelbord van Vlieg. Dit toont dat het belangrijk is om je actie ook fysiek goed zichtbaar te maken, binnen en buiten je locatie.
Daarnaast wijzen de cijfers er ook op dat het baliepersoneel en medewerkers ter plaatse een grote rol spelen in het aantrekken en verder helpen van (nieuw) publiek. Een familievriendelijke ontvangst is cruciaal! Medewerkers die goed gebriefd zijn, zijn onmisbaar om de actie helemaal tot zijn recht te laten komen.
Super goed in elkaar gestoken en super lieve vrijwilligers!
De hoofdwinnaar(s)
Noor en Emma, een tweeling van vijf jaar uit Steenokkerzeel, mogen trots zijn op hun speurneus. Tijdens hun zoektochten in Kampenhout hebben de zussen niet alleen drie schatten gevonden, maar ook volop plezier beleefd! Omdat het thema deze zomer 'proeven' was en de meisjes dol zijn op spelen in de keuken, trok Emma enthousiast haar koksmuts en schort aan om op avontuur te gaan.
Als winnaars van de hoofdprijs mogen Noor, Emma en hun familie drie nachten doorbrengen in een cosy cabin van Warredal, midden in de Limburgse bossen. Dit is de perfecte uitvalsbasis voor een weekend vol avonturen! In het Klimbos van Warredal kunnen ze klauteren door netten, over touwbruggen en verschillende hindernissen trotseren op verschillende hoogtes. Ook de drie musea van Maaseik staan klaar om de familie te verwelkomen. Ze kunnen hun eigen brouwsels maken in het Apotheekmuseum, zich verkleden als Romein of Kelt in het Regionaal Archeologisch Museum, of op zoek gaan naar de kerkschatten van Sint-Catharina. En om hun avontuur compleet te maken, worden ze getrakteerd op een spannende tocht met een bolderkar door Maaseik.
Dit vonden de organisatoren van Schatten van Vlieg 2024
Jaarlijks bevragen we de deelnemende organisaties over de afgelopen Schatten van Vlieg-editie. 200 locaties vulden de bevraging in.
Nieuwe bezoekers dankzij Schatten van Vlieg
De actie slaagt erin gezinnen met jonge kinderen op een laagdrempelige manier te laten kennismaken met cultuur- en vrijetijdslocaties in de buurt.
93% van de deelnemende locaties gelooft dat Schatten van Vlieg families met kinderen motiveert om hun locatie te bezoeken.
78% zegt families met jonge kinderen voor de eerste keer op hun locatie te hebben ontvangen dankzij de zoektocht.
Tevreden met ondersteuning door het Vliegteam
De deelnemende verstoplocaties staan er niet alleen voor: het Vliegteam voert promo bij het grote publiek, voorziet heel wat hulpmiddelen en is steeds bereikbaar voor vragen.
99% is eerder tot zeer tevreden over de dienstverlening van het Vliegteam.
92% is eerder of helemaal tevreden over de communicatiecampagne bij het grote publiek.
Belang van lokale communicatie
De locaties hebben ook zelf op verschillende manieren promotie gevoerd en werden hierbij ondersteund door het Vliegteam.
90% is eerder of helemaal tevreden over de promotionele ondersteuning (affiche- en flyersjablonen, e-mailbanners, social media posts…) voor de lokale campagne.
De eigen online kanalen en de gemeentelijke kanalen blijven het populairst, zo’n 93% zet deze in.
De visibiliteit van de actie ter plaatse is belangrijk: 83% gebruikte een gevelbord van Vlieg, displays, posters of schermen.
58% gebruikte de eigen printmedia (affiches, flyers, brochure...)
19% zette de lokale media in (eigen persberichten, regionale tv-zender, radiostations en krantenredacties of advertenties in lokale media)
30% ging langs bij scholen of andere organisaties om de actie toe te lichten.
Het Vliegteam voorziet daarnaast ook een samenwerkingsgids, een communicatiegids en inspiratiegids die duidelijk populair zijn:
Heel duidelijk, proficiat. Voor nieuwe deelnemers maar ook voor wie de formule kent blijft het het heel handig. Dank om dit aan te bieden. Absoluut een meerwaarde.
Samen sterker
44,4% heeft inhoudelijk, financieel, promotioneel en/of toeleidend samengewerkt. Verschillende gemeenten bundelden de krachten, vrijwilligers werden opgetrommeld, verstoplocaties werkten samen met andere cultuurhuizen of gemeentediensten of deden een beroep op scholen, sociaal werkers, lokale kunstenaars of handelszaken. Ook de kleine samenwerkingen zorgen voor een meerwaarde.
Wij deden Proeven van kunst: in de lokale bloemenwinkel werkte we dan een opdracht uit rond de zonnebloem van Vincent Van Gogh. De kinderen kregen dan na de opdracht ook een doosje met zonnebloempitjes om te zaaien mee.
UiTPAS en Schatten van Vlieg
44% deed mee aan de actie rond Schatten van Vlieg en UiTPAS. Deelnemende locaties plaatsten een pancarte van Schatten van Vlieg / UiTPAS. Via de pancarte op de balie konden deelnemers een punt sparen voor een specifiek evenement. Deze actie zorgde voor visibiliteit van UiTPAS en Schatten van Vlieg. Er werden in totaal maar liefst 13.763 punten gespaard op Schatten van Vlieg zoektochten, waarvan 1.773 via de QR-code op de pancartes.
Huizen die deelnemen aan deze actie kunnen nu heel eenvoudig schattenjagers op de hoogte brengen van ander familieaanbod of van de schattenjacht van volgende zomer via de segmentatietool.
2025
100% van de respondenten gaf aan dat ze Schatten van Vlieg waarschijnlijk tot zeer waarschijnlijk zouden aanbevelen aan andere cultuurhuizen.
96,4% wil volgend jaar opnieuw meedoen. 2,5% weet het nog niet.
Schatten van Vlieg 2025: Hoor jij wat ik hoor?
Wil jij als cultuurhuis of vrijetijdsorganisator ook een schattenjacht organiseren? Via onze nieuwsbrief blijf je op de hoogte over het laatste nieuws van de volgende Schatten van Vlieg-editie.
Schatten van Vlieg
Kinderen ontdekken in de zomervakantie jouw culturele locatie, op zoek naar de verborgen schat.