Van de kerk in Temse, de Brug van Vroenhoven in Riemst en de bibliotheek van Nijlen, over het kasteel van Horst, het Industriemuseum in Gent tot Atlantikwall in Oostende: maar liefst 356 verstopplaatsen over heel Vlaanderen en Brussel zetten deze zomer hun schouders onder Schatten van Vlieg!

Er werden bijna 100.000 schatkisten geopend. Allemaal families die het deze zomer de moeite vonden om er dicht bij huis, of iets verder, opuit te trekken en kennis maakte met het cultuur- en vrijetijdsaanbod in Vlaanderen en Brussel. Zo maakten we met z’n allen de drempel voor families weer wat lager.

We goten de belangrijkste cijfers over Schatten van Vlieg 2022 in een infographic. Hang deze op aan het onthaal of in jullie bureaus, stuur door naar collega's en vrijwilligers om terug te blikken op een mooie schattenzomer, én alvast uit te kijken naar volgend jaar!

Dit vonden de schattenjagers ervan

Begin september werden alle schattenjagers die een unieke code hadden ingevoerd op uitinvlaanderen.be/schattenvanvlieg uitgenodigd voor een korte bevraging. 347 schattenjagers vulden de bevraging in. Ook via de codeinvoer, waar een review konden achterlaten, kregen we heel wat info over wat de schattenjagers en hun ouders van de zoektochten vonden.

Nieuwe cultuurervaringen

Mooie route! Leuk dat we elk jaar andere plekjes in de buurt kunnen ontdekken!
papa Téo

Schatten van Vlieg vervult nog steeds zijn doel: families met jonge kinderen op een laagdrempelige manier laten kennismaken met cultuurplekken en vrijetijdslocaties in de buurt, of ietsje verder. De meerderheid, 54%, zegt voor de eerste keer op een cultuurplek gekomen te zijn dankzij Schatten van Vlieg. Check!

Super, wat een ontdekking. Zowel de schattenjacht als het MOT!
mama Julie
Zeer leuk, een locatie waar we nog niet geweest waren. Maar het was een aangename ontdekking waar we zeker nog eens teruggaan!
mama Intse

Stickers in de schatkist op het einde van de tocht

Stickers blijven leuk voor alle leeftijden, dat blijkt uit de vele positieve reacties in onze bevraging. Kinderen gebruiken de stickers om te knutselen, hun schoolboeken mee te versieren of ze kleven de stickers op allerlei voorwerpen zoals hun fiets(helm)en of oma's koelkast!
Zo zorgen de stickers ervoor dat kinderen nog een tijdje herinnerd worden aan die leuke momenten op jouw locatie.

Een stickervel is altijd een schot in de roos (en als begeleidende oma hangt mijn koelkast nu vol)
oma Jeannine
De kinderen hebben er hun nieuwe schoolmap mee vol gekleefd. Dus de stickers zullen nog een heel schooljaar voor een leuke herinnering zorgen.
mama Ann

Uit de reacties bleek wel dat die verwondering bij de vondst van een schatkist minder wordt bij de tweede of derde zoektocht. Voor de volgende editie bekijken we hoe we kinderen bij elke nieuwe zoektocht kunnen blijven fascineren.

Maar vooral een échte schatkist vinden, spreekt bij de kinderen tot de verbeelding. Wanneer kinderen écht op jacht kunnen gaan en de schatkist vinden op een originele plek, in plaats van aan de balie of in het zicht, zorgt dit voor een meer memorabele ervaring op je locatie.

De zoektocht was divers en mooi verspreid over de locatie, jammer dat de schatkist zelf niet verstopt was.
mama Nina

Bovenlokale campagne en lokale communicatie blijven van groot belang

56% van de schattenjagers kende Schatten van Vlieg al van vorige jaren.

33% leert de actie kennen via UiTinVlaanderen. Dit bewijst dat het belangrijk is je actie op tijd toe te voegen in de UiTdatabank en voldoende aandacht aan je tekst en foto te besteden.

19% leerde de actie kennen via sociale media. De hashtag #schattenvanvlieg werd dit jaar veel gebruikt op Instagram. Locaties die fotogenieke plekken voorzien op hun locatie, komen zeker in de feed terecht.

17% van de deelnemers verneemt info over de actie via de kanalen van de stad of gemeente, online of offline. De actie kan dus niet ontbreken in de gemeentelijke communicatiemix.

11% ontdekte de actie pas op de locatie, toevallig, en meer dan 1,5 schattenjager op 10 via een gevelbord van Vlieg. Dit toont dat het belangrijk is om je actie ook fysiek goed zichtbaar te maken, binnen en buiten je locatie.

Daarnaast wijzen de cijfers er ook op dat het baliepersoneel en medewerkers ter plaatse een grote rol spelen in het aantrekken en verder helpen van (nieuw) publiek. Een familievriendelijke ontvangst is cruciaal! Medewerkers die goed gebriefd zijn, zijn onmisbaar om de actie helemaal tot zijn recht te laten komen.

Heel leuk! Vooral het ruiken aan de potjes en het openen van de schatkist was geweldig! Heel toffe kasteellocatie voor een schattenjacht! Zeer vriendelijke behulpzame mensen aan de balie!
mama An over zoektocht in Domein Renesse

De hoofdwinnaar(s)

Lander en Harne hebben dé hoofdprijs gewonnen van Schatten van Vlieg 2022 en mogen dit vieren samen met hun familie in de Westhoek. Deze schattenjagers hebben al veel ervaring en deden doorheen de zomer mee aan zoektochten in Raversyde, Bulskampveld en Wingene. De winnende code vonden ze in de bibliotheek van Wingene.

Als prijs mogen Lander en Harne samen met hun familie voor enkele dagen naar Barak de Vinck. Als extraatje trakteert toerisme Ieper de familie op een lunch of diner in Pacific Eiland én een bezoekje aan het pretpark Bellewaerde.

Dit vonden de organisatoren van Schatten van Vlieg 2022

Jaarlijks bevragen we de deelnemende organisaties over de afgelopen Schatten van Vlieg-editie. 238 locaties vulden de bevraging in.

Nieuwe bezoekers dankzij Schatten van Vlieg

De actie slaagt erin gezinnen met jonge kinderen op een laagdrempelige manier te laten kennismaken met cultuur- en vrijetijdslocaties in de buurt.

  • 87% van de deelnemende locaties gelooft dat Schatten van Vlieg families met kinderen motiveert om hun locatie te bezoeken.

  • 58% zegt families met jonge kinderen voor de eerste keer op hun locatie te hebben ontvangen dankzij de zoektocht.

Tevreden met ondersteuning door het Vliegteam

De deelnemende verstoplocaties staan er niet alleen voor: het Vliegteam voert promo bij het grote publiek, voorziet heel wat hulpmiddelen en is steeds bereikbaar voor vragen.

  • 100% is eerder tot zeer tevreden over de dienstverlening van het Vliegteam.

  • 86% is eerder of helemaal tevreden over de communicatiecampagne bij het grote publiek.

Belang van lokale communicatie

De locaties hebben ook zelf op verschillende manieren promotie gevoerd en werden hierbij ondersteund door het Vliegteam.

  • 87% is eerder of helemaal tevreden over de promotionele ondersteuning (affiche- en flyersjablonen, e-mailbanners, social media posts…) voor de lokale campagne.

  • De eigen online kanalen en de gemeentelijke kanalen blijven het populairst, zo’n 89% zet deze in.

  • De visibiliteit van de actie ter plaatse is belangrijk: 83% gebruikte een gevelbord van Vlieg, displays, posters of schermen.

  • 64% gebruikte de eigen printmedia (affiches, flyers, brochure...)

  • 21% zette de lokale media in (eigen persberichten, regionale tv-zender, radiostations en krantenredacties of advertenties in lokale media)

  • 24% ging langs bij scholen of andere organisaties om de actie toe te lichten.

Het Vliegteam voorziet daarnaast ook een samenwerkingsgids, een communicatiegids en inspiratiegids die duidelijk populair zijn:


Deze zijn altijd zeer nuttig om inspiratie op te doen. Ik neem deze zelfs mee naar huis om door te nemen en ideeën te krijgen.
Bibliotheek Hechtel-Eksel

Samen sterker

43% heeft inhoudelijk, financieel, promotioneel en/of toeleidend samengewerkt. Verschillende gemeenten bundelden de krachten, vrijwilligers werden opgetrommeld, verstoplocaties werkten samen met andere cultuurhuizen of gemeentediensten of deden een beroep op scholen, sociaal werkers, lokale kunstenaars of handelszaken. Ook de kleine samenwerkingen zorgen voor een meerwaarde.

Al enkele jaren werken wij in Turnhout samen met 6 locaties. We werken met een stempelkaart zodat de kinderen kunnen sparen voor extra cadeautjes. Dit moedigt ook aan om meerdere locaties te doen en het is handig voor de families om in één oogopslag te zien wat er allemaal te doen is in Turnhout. De kosten van de extra's worden dan gedeeld.
Natuurpunt Museum

UiTPAS en Schatten van Vlieg

38,5% deed mee aan de actie rond Schatten van Vlieg en UiTPAS. Deelnemende locaties aan kregen een pancarte opgestuurd. Via een pancarte op de balie konden deelnemers een punt sparen voor een specifiek evenement. Deze actie zorgde voor visibiliteit van UiTPAS en Schatten van Vlieg. Er werden in totaal maar liefst 4.486 punten gespaard op Schatten van Vlieg zoektochten, waarvan 182 via de QR-code op de pancartes.

Huizen die deelnemen aan deze actie kunnen nu heel eenvoudig schattenjagers op de hoogte brengen van ander familieaanbod of van de schattenjacht van volgende zomer via de segmentatietool.

2023

  • 98% van de respondenten gaf aan dat ze Schatten van Vlieg waarschijnlijk tot zeer waarschijnlijk zouden aanbevelen aan andere cultuurhuizen.

  • 91% wil volgend jaar opnieuw meedoen. 7% weet het nog niet.

Schatten van Vlieg 2023

Wil jij als cultuurhuis of vrijetijdsorganisator ook een Schattenjacht organiseren?

Via onze nieuwsbrief blijf je op de hoogte over het laatste nieuws van volgende Schatten van Vlieg-editie waarvoor je kunt inschrijven.

Schatten van Vlieg

Kinderen ontdekken jouw culturele locatie, op zoek naar de verborgen schat.

Meer weten