Van de bib in Temse, het MAS in Antwerpen en het Gents Universiteitsmuseum over het kasteel van Beauvoorde, het Design Museum in Brussel tot het Bakkerijmuseum in Veurne: maar liefst 382 verstopplaatsen over heel Vlaanderen en Brussel zetten deze zomer hun schouders onder Schatten van Vlieg!

Er werden zo’n 100.000 schatkisten geopend. Allemaal families die het deze zomer de moeite vonden om er dicht bij huis, of iets verder, opuit te trekken en hun oog lieten vallen op het cultuur- en vrijetijdsaanbod in Vlaanderen en Brussel. Zo maakten we met z’n allen de drempel voor families weer wat lager.

De belangrijkste cijfers over Schatten van Vlieg 2021 goten we in een infographic. Hang deze op aan het onthaal of in jullie bureaus, stuur door naar collega's en vrijwilligers om terug te blikken op een mooie schattenzomer, én alvast uit te kijken naar volgend jaar!

Heel leuk - we hebben er met de ganse familie van genoten - onze dochter van 6 kan er niet over zwijgen.
Papa Bart

Dit vonden de schattenjagers ervan

Begin september werden alle schattenjagers die een unieke code hadden ingevoerd op uitinvlaanderen.be/schattenvanvlieg uitgenodigd voor een korte bevraging. 439 schattenjagers vulden deze in. Ook via de hoofdwedstrijd kregen we heel wat info over wat de schattenjagers en hun ouders van de zoektochten vonden.

Tof en spannend... leuke momenten! Dank u! Het is het mooiste museum ter wereld!
schattenjagers Amadeo en Diego

Nieuwe cultuurervaringen

Het was een super toffe wandeling. We hebben heel veel nieuwe plekken ontdekt in ons dorp.
Mama Annelies

Schatten van Vlieg vervult nog steeds zijn doel: families met jonge kinderen op een laagdrempelige manier laten kennismaken met cultuurplekken en vrijetijdslocaties in de buurt, of ietsje verder. De meerderheid, zo’n 67%, zegt voor de eerste keer op een cultuurplek gekomen te zijn dankzij Schatten van Vlieg. Check!

Super leuk, onze zoon van zes jaar heeft op deze manier het hele museum gezien, wat wij nooit gedacht hadden!
Mama Erika

Stickers in de schatkist op het einde van de tocht

Omdat we in de bevraging van vorig jaar merkten dat kinderen meer een instant fun-effect wilden terugvinden in de schatkist, kozen we dit jaar voor stickers.

92% van de schattenjagers nam de stickers mee naar huis. Uit de bevraging blijkt dat ongeveer 70% van de kinderen ook iets met de stickers gedaan heeft. Deze verrassing viel duidelijk in de smaak.

Leuk aandenken, zal zeker nog gebruikt worden bij het versieren van kaartjes of tijdens het knutselen thuis.
Mama An

We bekijken nu hoe we de stickers volgend jaar nog aantrekkelijker kunnen maken voor de kinderen. Maar vooral het vinden van de échte schatkist spreekt bij de kinderen tot de verbeelding. Wanneer kinderen écht op jacht kunnen gaan en de schatkist vinden op een originele plek, in plaats van aan de balie of in het zicht, zorgt dit voor een meer memorabele ervaring op je locatie.

De zoektocht was divers en mooi verspreid over de locatie, jammer dat de schatkist zelf niet verstopt was.
Mama Nina

Bovenlokale campagne en lokale communicatie blijven van groot belang

42% van de schattenjagers kende Schatten van Vlieg al van vorige jaren.

35% leert de actie kennen via UiTinVlaanderen. Dit bewijst dat het belangrijk is je actie op tijd toe te voegen aan de UiTdatabank en voldoende aandacht aan je tekst en foto te besteden.

22% leerde de actie kennen via sociale media. De hastag #schattenvanvlieg werd dit jaar veel gebruikt op Instagram. Locaties die inzetten op fotoplekken op hun locatie, komen zeker in de feed terecht.

14% van de deelnemers verneemt info over de actie via de kanalen van de stad of gemeente, online of offline. De actie kan dus niet ontbreken in de gemeentelijke communicatiemix.

15% ontdekte de actie pas op de locatie, toevallig, en meer dan 1 schattenjager op 10 via een gevelbord van Vlieg. Hieruit blijkt het belang van je actie ter plekke ook goed zichtbaar te maken, binnen en buiten je locatie.

Daarnaast wijzen de cijfers er ook op dat het baliepersoneel en medewerkers ter plaatse een grote rol spelen in het aantrekken en verder helpen van (nieuw) publiek. Een familievriendelijke ontvangst is cruciaal! Medewerkers die goed gebriefd zijn, zijn onmisbaar om de actie helemaal tot zijn recht te laten komen.

De hoofdwinnaar(s)

Schattenzoekers vonden op het einde van hun tocht ook een unieke code in de schatkist waarmee ze kans maakten op de hoofdprijs. De broers Matz en Wout uit Onze-Lieve-Vrouw-Waver zijn ervaren schattenjagers: ze deden zoektochten in Turnhout en Boechout, maar vonden de winnende code in Kazerne Dossin in Mechelen. Zij mogen mogen op weekend naar Oostende, waar ze rijkelijk ontvangen worden in het prachtige vakantieverblijf Villa Plage en uitgenodigd worden voor heel wat avontuur door UiTinOostende.

Dit vonden de organisatoren van Schatten van Vlieg 2021

Jaarlijks bevragen we de deelnemende organisaties over de afgelopen Schatten van Vlieg-editie. 229 locaties vulden de bevraging in.

Nieuwe bezoekers dankzij Schatten van Vlieg

De actie slaagt erin gezinnen met jonge kinderen op een laagdrempelige manier te laten kennismaken met cultuur- en vrijetijdslocaties in de buurt.

  • 86% van de deelnemende locaties gelooft dat Schatten van Vlieg families met kinderen motiveert om hun locatie te bezoeken.

  • 62% zegt families met jonge kinderen voor de eerste keer op hun locatie te hebben ontvangen dankzij de zoektocht.

Tevreden met ondersteuning door het Vliegteam

De deelnemende verstoplocaties staan er niet alleen voor: het Vliegteam voert promo bij het grote publiek, voorziet heel wat hulpmiddelen en is steeds bereikbaar voor vragen.

Altijd bereikbaar en superbehulpzaam - een grote steun zonder dewelke we waarschijnlijk niet zouden deelnemen.
KMKG
  • 93% is eerder tot zeer tevreden over de dienstverlening van het Vliegteam.

  • 84% is eerder of helemaal tevreden over de communicatiecampagne bij het grote publiek.


Belang van lokale communicatie

De locaties hebben ook zelf op verschillende manieren promotie gevoerd en werden hierbij ondersteund door het Vliegteam.

  • 84% is eerder of helemaal tevreden over de promotionele ondersteuning (affiche- en flyersjablonen, e-mailbanners, social media posts…) voor de lokale campagne.

  • De eigen online kanalen en de gemeentelijke kanalen blijven het populairst, zo’n 96% zet deze in.

  • De visibiliteit van de actie ter plaatse is belangrijk: 83% gebruikte een gevelbord van Vlieg, displays, posters, schermen…

  • 60% gebruikte de eigen printkanalen (affiches, flyers, brochure...)

  • 27% zette de lokale media in (eigen persberichten, regionale TV-zender, radiostations en krantenredacties of advertenties in lokale media)

  • 23% ging langs bij scholen of andere organisaties om de actie toe te lichten.

Het Vliegteam voorziet daarnaast ook een samenwerkingsgids, een communicatiegids en inspiratiegids die duidelijk populair zijn:

Duidelijke, heldere gidsen met leuke tips: top!
Bakkerijmuseum Veurne

Samen sterker

50% heeft inhoudelijk, financieel, promotioneel en/of toeleidend samengewerkt. Verschillende gemeenten bundelden de krachten, vrijwilligers werden opgetrommeld, verstoplocaties werkten samen met andere cultuurhuizen of gemeentediensten of deden een beroep op scholen, sociaal werkers, lokale kunstenaars of handelszaken. Ook de kleine samenwerkingen zorgen voor een meerwaarde.

In beperkte mate werkten we samen met de Heemkundige Kring De Vlierbes. Hun inbreng is steeds minimaal, maar ze leiden ons wel toe naar de inhoudelijke bronnen en doen ook de controle van onze tekst en inhoud op juistheid.
Vaart Beerse

UiTPAS en Schatten van Vlieg

36,5 % deed mee aan de actie rond Schatten van Vlieg en UiTPAS. Op 77 locaties werd een QR-code in de schatkist gekleefd waar schattenjagers een UiTPAS-punt konden sparen en ook extra kans konden maken op de hoofdprijs. Er werden zo maar liefst 1895 punten gespaard.

Huizen die deelnemen aan deze actie kunnen nu heel eenvoudig schattenjagers op de hoogte brengen van ander familieaanbod of van de schattenjacht van volgende zomer via de segmentatietool.

2022

  • 97% van de respondenten gaf aan dat ze Schatten van Vlieg waarschijnlijk tot zeer waarschijnlijk zouden aanbevelen aan andere cultuurhuizen.

  • 93% wil volgend jaar opnieuw meedoen. De overige 7% weet het nog niet.

Schatten van Vlieg 2022

Wil jij als cultuurhuis volgend jaar (opnieuw) een schattenzoektocht organiseren?

Hou dan zeker onze pagina in het oog, doe mee aan de online startdagen op 22 en 24 februari of schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Vlieg kist SVV geen thema

Schatten van Vlieg

Kinderen ontdekken jouw culturele locatie, op zoek naar de verborgen schat.

Meer weten