6 december is gepasseerd, Sinterklaas is weer door het land getrokken om overal cadeautjes en mandarijnen in schoorstenen te droppen. Tussendoor kwam de goedheilig man ook langs in heel wat steden en gemeenten voor intochten, voorleesuurtjes en andere leuke activiteiten. Maar hoe communiceer je best over je Sinterklaasactiviteiten, zonder stereotypen te bevestigen? We zetten een paar goede voorbeelden op een rij.
Kinderen boven in Sint-Niklaas
Sinterklaas is in de eerste plaats een kinderfeest. En dus zette Sint-Niklaas (een echte sintstad, hoe kan het ook anders met zo’n naam) kinderen centraal in hun communicatie, met een mooi sfeerbeeld. Zo vermijden ze stereotiepe zwarte pieten - niet alleen op het evenement, maar ook in hun beeldmateriaal.
Neutrale taal in Koksijde
De bibliotheek in Koksijde organiseerde een heuse Pietenacademie voor kleine acrobaten. Ook hier zien we een leuke foto van een spelend kind, maar ook in hun taal en woordkeuze blijven ze neutraal: ze hebben het niet over zwarte pieten of roetpieten, maar gewoon over Pieten. Zo voelen alle kinderen zich welkom op het feest.
Alles duidelijk in Londerzeel
Londerzeel zette dit jaar een Supersintfestijn op poten, met een optocht met Sint en zijn pieten door het dorp en een groot feest op het plein. In hun agenda-item zetten ze bovendien alle nodige informatie in een overzichtelijk lijstje. De bereikbaarheid van het evenement, parkeermogelijkheden, toegankelijkheid voor buggy’s en rolstoelen, beschikbare toiletten … Ouders en kinderen konden zorgeloos en goed voorbereid komen meefeesten.
Feest voor iedereen in Zwalm en Kraainem
De jeugddienst van Zwalm organiseerde naast hun gebruikelijke Sintfeest ook een aparte ontmoeting voor kinderen die het liever wat rustiger hebben. Zij konden in alle rust de Sint en zijn pieten ontmoeten, ontbijten en samen spelen. Die extra faciliteiten stonden bovendien duidelijk vermeld in het agenda-item van de activiteit, met de juiste uren en info erbij, zodat iedereen kon meedoen op een manier die bij hem of haar past.
GC De Lijsterbes in Kraainem organiseerde dan weer een filmclub voor kinderen en ouders die het Nederlands nog aan het leren zijn, met nadien een leuke workshop. Hun agenda-item was aangepast aan hun publiek, met korte en heldere zinnen en overzichtelijke bulletpoints. Ze voegden ook de juiste taaliconen toe aan de activiteit, zodat bezoekers konden inschatten of ze zouden kunnen volgen.
Extra voordeel bij Poppentheater Propop
Zoals Poppentheater Propop organiseerde een Sinterklaasvoorstelling, en maakte gebruik van UiTPAS om een extra voordeel te koppelen aan de activiteit. In ruil voor 10 UiTPAS-punten kregen deelnemers een knutselpakketje om zelf je eigen sokpop te maken. Zo namen bezoekers de pret gezellig mee naar huis.
Inclusieve communicatie in de UiTdatabank: 5 goede voorbeelden
We geven je 5 tips om je activiteiten in de UiTdatabank op de meest uitgebreide manier te communiceren.
Iedereen welkom: tips voor een inclusieve activiteit in de UiTdatabank
Wil je een groter en diverser publiek bereiken? Begin bij je communicatie: met deze tips zorg je ervoor dat iedereen de weg vindt naar jouw activiteit.
Nieuw publiek overtuigen met UiTcommunicatie
Hoe kan slimme lokale UiTcommunicatie het verschil maken in het bereiken en overtuigen van nieuw publiek? In dit artikel leer je waarom je met gemeentelijke UiTkanalen met relatief weinig moeite drempels verlaagt en vrijetijdsparticipatie vergroot voor een groot segment van je bevolking.