Meer dan 90% van de lokale besturen publiceert vandaag een UiTagenda op hun gemeentelijke communicatiekanalen. Voor velen is dit een evidentie, maar het blijft ook een essentiële strategische keuze. Toegankelijke lokale vrijetijdscommunicatie, mét een degelijke UiTagenda, blijft de uitgelezen manier om je inwoners op de hoogte te blijven houden van wat er te beleven valt in hun stad, gemeente of regio. Bovendien kan je zo met relatief weinig moeite een grote impact creëren op de vrijetijdsparticipatie in je stad of gemeente.

Gemeentelijke UiTcommunicatie dient in eerste instantie om potentieel nieuw publiek te bereiken en hen te overtuigen om iets nieuws te doen in hun vrije tijd.

Kernpubliek, kansrijk publiek en niet-participerend publiek

Waarom en hoe vaak neemt iemand deel aan het vrijetijdsaanbod? Hier onderscheiden we drie grote groepen:

Het kernpubliek bestaat uit enthousiaste en betrokken deelnemers met sterke interesses, die regelmatig deelnemen aan vrijetijdsactiviteiten. Daarbij gaan ze zelf actief op zoek naar informatie, vaak via de communicatiekanalen van de organisatoren zelf. Ze zijn intrinsiek gemotiveerd.

Het kansrijk publiek is bekend met het aanbod maar neemt nog niet vaak deel. Met de juiste strategieën kunnen ze mogelijk tot het kernpubliek behoren. Dit segment van doelpubliek is dus potentieel geïnteresseerd, maar niet actief op zoek naar specifieke vrijetijdsactiviteiten. Deze zijn voor hen één van de vele opties om hun vrije tijd in te vullen, naast familiebezoeken, horecabezoek, shoppen … Daarom hebben ze meer nood aan push-communicatie en overtuigende argumenten om te kiezen voor vrijetijdsactiviteiten.

Het niet-participerend publiek neemt niet actief deel aan vrijetijdsactiviteiten en heeft mogelijk weinig interesse of kennis. Er zijn gerichte inspanningen nodig om hun motivaties te begrijpen, drempels te verminderen en hun deelname aan te moedigen, of zelfs collectief te organiseren.

Waarom is het zo belangrijk om in te zetten op nieuw potentieel publiek?

Door gericht te communiceren met potentieel publiek, geef je je organisatie of initiatief de kans om te groeien. Met beperkte inspanningen kun je meer mensen bereiken en je publiek vergroten.

Het aantrekken van potentieel publiek opent ook de deur naar een diverser en inclusiever publiek. Door betrokkenheid te stimuleren in verschillende gemeenschapssegmenten, maak je je activiteiten toegankelijk voor een breder publiek.

Investeer in nieuw publiek voor de duurzaamheid en continuïteit van je organisatie of initiatief. Het aantrekken van nieuwe deelnemers en het creëren van betrokkenheid vergroten de kans op langetermijnsucces en groei. Verspreid je boodschap, betrek meer mensen en vergroot je impact.

Kanalen gericht op trouw publiek

Een klein, maar toegewijd kernpubliek neemt vaak deel aan vrijetijdsactiviteiten en draagt aanzienlijk bij aan de inkomsten van bijvoorbeeld cultuurhuizen. Om deze reden richten vrijetijdsorganisatoren hun communicatie voornamelijk op dit kernpubliek. De focus ligt op informeren, klantenbinding en verkoop, eerder dan op overtuigen.

Dit blijkt uit de groeiende rol van crm-marketing in de communicatiestrategieën van vrijetijdsorganisaties, waarbij digitalisering, automatisering en personalisering steeds meer mogelijkheden bieden. Ook de seizoensbrochures van cultuurhuizen zijn vaak gericht op het behouden van het kernpubliek in plaats van het overtuigen van nieuw publiek, zowel qua inhoud als beeldtaal.

Het potentieel nieuwe publiek ervaart vooral drempels op het gebied van communicatie en motivatie. De communicatie van de vrijetijdsorganisatoren zelf bereikt deze groep vaak niet of onvoldoende. En wanneer de communicatie hen wel bereikt, is deze in vele gevallen niet optimaal afgestemd op hun behoeften, verwachtingen of kennisniveau over het aanbod in kwestie.

Foto: Brochure Casino Koksijde; naar beeldtaal eerder gericht op trouw publiek.

Wervende UiTcommunicatie maakt het verschil voor nieuw publiek

Gemeentelijke UiTcommunicatie neemt hier een noodzakelijke en complementaire rol op, door zich in eerste instantie te richten op kansrijk publiek. Voor dit publiekssegment maken wervende vrijetijdscommunicatie en een heldere UiTagenda het verschil.

Het bereik van de gemeentelijk of stedelijke informatiekanalen is veel ruimer dan die van de doorsnee vrijetijdsorganisator. Een gemeentelijk infomagazine wordt gemiddeld door maar liefst 76% van de inwoners gelezen. Daardoor verkleint de informatiedrempel. De kans neemt aanzienlijk toe dat de gemeentelijk UiTcommunicatie ook potentieel geïnteresseerd, en dus kansrijk publiek bereikt.

En lokale UiTcommunicatie kan ook actief inzetten op motivatiedrempels: door ervoor te zorgen dat kansrijk publiek wel geïnteresseerd kan geraken door elementen op te nemen die inspelen op drempels of motivaties die bij het kernpubliek minder spelen.

Afbeelding: UiT in Hasselt magazine: rubriek 5x niet te missen neemt keuzestress weg, en focus op 5 verschillende motivaties voor vrijetijdsbeleving

Zo heeft elk lokaal bestuur de uitgelezen kans om het rijke vrijetijdsaanbod te tonen op maat van zij die dat (nog) niet weten of onvoldoende beseffen. Zo kunnen ze meer mensen over de streep trekken om in eigen stad of gemeente eens iets nieuws te proberen.

Zo gebruik je het UiTlabel

Gebruik je het UiTlabel? Volg dan enkele richtlijnen om het label optimaal te laten renderen.

Meer lezen
Tips & tricks

UiT in Printcommunicatie

26 okt. 2023

Wil je nieuw publiek bereiken voor de activiteiten in je stad, gemeente, of regio? Dan mag print zeker niet ontbreken in je vrijetijdscommunicatie.

Meer lezen
Aan de slag

De kracht van het UiTlabel

16 mei 2023

Gebruik het UiTlabel voor efficiënte én herkenbare vrijetijdscommunicatie.

Meer lezen