Laatst gewijzigd op 05 juli 2023

Wie invoert, haalt er veel UiT

Waarom zou je een activiteit ook al weer invoeren in de UiTdatabank? Door slechts één keer in te voeren, komt je aanbod meteen op heel wat vindplekken. Zo verschijnt je activiteit sowieso op UiTinVlaanderen, en kan deze getoond worden...

  • ... in UiTkalenders van steden en gemeenten, zowel online als in print.

  • ... in kalenders van initiatieven zoals bijvoorbeeld Open Monumentendag of Kunstendag voor Kinderen, indien jouw activiteit relevant is voor deze kalenders.

  • ... gekoppeld aan bijhorende redactionele artikels van UiTinVlaanderen en mediapartners.

  • ... in de nieuwsbrieven van UiTinVlaanderen en UiTmetVlieg.

  • ... in de UiTalerts, e-mails op basis van zoekopdrachten op UiTinVlaanderen.

  • ... op UiTPAS.be en in e-mails naar UiTPAS-gebruikers.

Tip 1: Trek de aandacht via een sprekende titel en foto

De titel: kort, helder en aantrekkelijk

  • Maak je titel specifiek en accuraat, vermijd vaagheid.

  • Hou je titel kort en bondig (denk aan de smartphonegebruikers).

  • Zet niet in je titel wat ook elders staat, zoals de datum of de locatie.

  • Gebruik geen hoofdletters, dat komt nogal schreeuwerig over.

De foto: aanwezig en herkenbaar

  • Upload steeds een foto. Een activiteit zonder foto spreekt niet aan.
  • Kies bij voorkeur een foto waarbij mensen je activiteit beleven (gebruik bijvoorbeeld een sfeerfoto van een vorige editie).
  • Kies een foto waarin je doelpubliek zichzelf herkent. Denk daarbij aan diversiteit: breng bijvoorbeeld ook mensen van kleur, ouderen of mensen met een beperking in beeld.
  • Gebruik desnoods een gratis stockfoto (bv. via Unsplash, Pixabay, Pexels), maar hou het geloofwaardig.
  • Check steeds of je de foto mag gebruiken: vraag toestemming aan de fotograaf indien nodig en vul het juiste copyright in.

Tip 2: Denk aan je doelpubliek

Spreekt de titel en de foto je potentiële bezoeker aan? Dan klikt deze verder naar de beschrijving van je activiteit. Je publiek leest deze beschrijving om geïnformeerd en verder overtuigd te worden.

Vertrek daarom van volgende twee vragen:

  • 'Waarom zou ik deelnemen?’
  • Wat is er voor mij in de aanbieding?’

Als je deze twee vragen kunt beantwoorden in je beschrijving, dan zit je goed. Laat de vraag ‘Hoe kan ik van dit aanbod genieten?’ over aan de praktische info die je in de UiTdatabank kan invullen.

Extra tip: de eerste 200 tekens zijn het belangrijkst om een nieuw publiek aan te spreken. Gebruik deze ruimte dus om je activiteit zo concreet en zo aantrekkelijk mogelijk aan te prijzen. De ruimte na deze 200 tekens gebruik je voor aanvullende info.

Wat zet je in de beschrijving?

  • Geef mensen goesting: wat ze gaan beleven, doen of bijleren?

  • Begin met de argumenten waarom jouw activiteit voor je doelpubliek geschikt is.

  • Veronderstel niet te veel voorkennis. De UiTdatabank gebruik je in eerste instantie om nieuw publiek te overtuigen.

  • Herhaal niet wat al in de andere velden staat (locatie, datum, leeftijd, prijs, …)

  • Maak je beschrijving niet te lang, je hoeft niet heel je website erin te plakken.

  • Let op met copy-pasten: zorg voor een mooie lay out van je tekst.

  • Vermijd bijzinnen en passiefconstructies.

Tip 3: Maak het je publiek gemakkelijk

Zorg dat je publiek vlot aan jouw activiteit kan deelnemen. Gebruik dus de juiste velden voor je praktische informatie.

  • Contact & reservatie: zorg voor een directe link om te reserveren of tickets te kopen voor jouw activiteit.

  • Leeftijd: dit is een verplicht veld. Zo zorgen wij ervoor dat jouw activiteit naar de juiste kanalen doorstroomt.

  • Is jouw organisatie een UiTPAS-partner? Vul dan zeker dit veld in! Zo kan jouw publiek punten sparen en krijgen diegenen die er recht op hebben het kansentarief aangerekend.

Tip 4: De beste activiteiten worden het beste gevonden

Wees volledig en correct

Alle kanalen waarop de UiTdatabank-activiteiten verschijnen, gebruiken bepaalde filters de activiteiten te tonen die het beste passen bij hun publiek.

Wil je bijvoorbeeld met jouw sportactiviteit in een sportagenda komen? Zorg dan zeker voor dat je eventtype juist staat. Wil je bij het kinderaanbod uitgelicht worden? Geef dan de juiste leeftijdsinformatie mee.

Hoe vollediger en correcter jouw informatie is, hoe beter je activiteit zal te vinden zijn op de juiste kanalen.

Extra tip: hoe vollediger je bericht, hoe beter je het in de kijker kunt zetten bij een breed of net heel gericht publiek. Sla dus zeker geen velden over in het invoerformulier. De volledigheidsscore helpt je hierbij.

De score geeft aan hoe volledig je je activiteit hebt ingevoerd. Hoe meer informatie je toevoegt, hoe hoger je score.

Gebruik labels

Daarnaast filteren veel agenda’s ook op labels. Heb je van partners bepaalde labels meegekregen om in hun agenda te verschijnen? Vul deze dan altijd in. Veel organisaties geven op hun site of agenda ook aan welk label je kan gebruiken om op hun agenda te komen. Neem dus zeker eens een kijkje bij deze organisaties of contacteer hen met de vraag hoe jouw activiteiten in hun agenda kunnen komen.

Tip 5: Volg een opleiding

De medewerkers van publiq staan steeds voor je klaar met raad en daad over publiekscommunicatie en kunnen je als de beste vertellen wat je kunt doen om een breder en een nieuw publiek te bereiken. Schrijf je dus in voor ons open aanbod of boek een begeleiding op maat van jouw stad of gemeente.

Begeleiding op maat

Meer publiek met UiTdatabank

Een introductie tot publiekscommunicatie op maat van lokale organisatoren en verenigingen en een toegepaste uitleg over het gebruik van de UiTdatabank.

Meer lezen
Begeleiding op maat

Vrijetijdscommunicatie op maat

Op basis van jouw vragen en noden stellen we een begeleiding samen die helemaal aansluit bij wat jij nodig hebt.

Meer lezen

Nu is het aan jou!