Het nieuwe cultuurseizoen gaat van start! Provinciaal cultuurhuis de Warande staat te popelen om de deuren weer open te gooien. Van spanning is geen sprake, in het voorjaar was de ticketverkoop van de Warande al terug op het niveau van vóór de coronapandemie. Mieke Mermans, hoofd communicatie, geeft enkele van hun troeven prijs.

1. Vroegboekkorting en exclusiviteit

De Warande koos voor een vroegboekkorting om het programma van aankomend seizoen in de kijker te zetten. Van 18 mei tot en met 12 juni 2022 konden bezoekers tickets aanvragen voor het nieuwe programma met een tijdelijke vroegevogelkorting. En met groot succes: er werden bijna 37.000 tickets aangekocht. Dit aantal lag helemaal in lijn met de verkoop voor de pandemie.

Daarnaast werkte de Warande een succesformule uit om de aankoop van meerdere voorstellingen te stimuleren. Koop je tickets voor vijf of meer verschillende voorstellingen, dan ben je automatisch Goudvink van de Warande. Een begeerde rol die je toegang verleent tot verschillende exclusieve activiteiten: try-outs, repetities van dansvoorstellingen, bijzondere rondleidingen... Mieke Mermans: “Veel mensen zijn trots dat ze Goudvink van de Warande zijn, dat is heel leuk om te zien.”

2. Avontuurlijke programmatie

Een sterke programmatie is troef twee! De Warande houdt rekening met de behoefte van haar doelpubliek. Via regelmatige bevragingen blijft het cultuurhuis op de hoogte van de verwachtingen van haar publiek.

Verder hecht de Warande belang aan de communicatie van haar programma. Mieke Mermans: “Een grote naam op de affiche is niet meer genoeg, het is belangrijk om de hele beleving in de kijker te zetten. Naar WinterWarm, een vijfdaags winterfestival in de bossen van de Hoge Rielen, komen veel mensen eerder voor de locatie en sfeer dan voor de artiesten. Hier focussen we dan extra op in onze communicatie.”

We investeren graag in goede samenwerkingen met partners. Wanneer zij ons opnemen in hun communicatie, bereiken we nieuw publiek met onze programmatie. En andersom werkt dat uiteraard ook zo.
Mieke Mermans
Hoofd communicatie de Warande

3. Live beleving

We kunnen weer onbeperkt genieten van live cultuur en vrije tijd. Toch lijkt het niet voor alle bezoekers evident om terug cultuurevents in te plannen en tickets te boeken. Daarom is het belangrijk om dit publiek te herinneren aan de unieke troeven van live cultuurbeleving: de ontroering, de vervoering, de spanning, het samenzijn, … De koepelcampagne ‘Beleef Weer Meer’ wil die sluimerende herinnering heractiveren en de goesting naar cultuur- en vrijetijdsbeleving in de meest brede zin opnieuw aanwakkeren.

4. Goede klantenservice

Als vierde bindt de Warande haar publiek aan zich door een goede klantenservice. Tijdens de coronaperiode heeft het cultuurhuis veel moeite gedaan voor terugbetalingen, het verzetten van tickets,... De Warande speelde ook na de pandemie in op de onzekerheid die nog bij veel mensen heerst, Mieke Mermans: “We bieden de mogelijkheid om tickets terug te betalen als je corona hebt, iets wat we normaal niet doen. Mond-tot-mondreclame is een belangrijke vorm van promotie voor je werking en dit zijn dingen die bezoekers doorvertellen. We voelen een groot vertrouwen bij onze bezoekers en daar zijn we heel dankbaar voor.”

5. UiTPAS met kansentarief

Tot slot speelt UiTPAS een belangrijke rol om een vaak vergeten doelgroep te bereiken. De groep mensen die in aanmerking komt voor een UiTPAS met kansentarief groeit elk jaar. De Warande heeft als opdracht om ook deze bezoekers te bereiken. Het cultuurhuis werkte daarvoor al samen met verschillende organisaties als zoals T'ANtWOORD, het plaatselijke OCMW en diverse instellingen in en rond Turnhout. Mieke Mermans: “Nu zien we dat mensen uit deze doelgroep ook individueel de weg naar onze voorstellingen vinden dankzij het systeem van UiTPAS."

Het publiek gebruikt UiTPAS voor heel diverse activiteiten, niet enkel voor de populaire evenementen zoals vaak wordt gedacht.
Mieke Mermans
Hoofd communicatie de Warande

Fotos: Noemié Boone, Mr. Henry en Bart Van der Moeren

Derde Golf Beleef Weer Meer

Geef je vrijetijdscommunicatie een boost en spring mee op de derde golf van de Beleef Weer meer campagne!

Meer lezen

Opleiding UiTPAS-systeem

Ga aan de slag met het UiTPAS-systeem.

Meer lezen