Een evenement is altijd meer dan een evenement

“Traditioneel gezien is een evenement een activiteit waarbij mensen samenzijn in dezelfde ruimte. Maar rond die activiteit zelf ligt een hele context: hoe ga je naar het evenement, met wie, hoe word je ontvangen … De coronapandemie heeft die hele ‘globale’ ervaring uit elkaar getrokken, uiteen doen vallen in verschillende afzonderlijke stukjes. De activiteit zelf is vervangen door een online versie, maar daarmee is de kous niet af. Je moet die hele gelaagdheid van de ervaring kunnen heroproepen, ook online.”

De context van een evenement is belangrijker geworden

De core van je evenement - het concert, het theaterstuk, het debat … - is met andere woorden maar een klein onderdeel van de beleving. Daaromheen zit een laag randvoorwaarden die door corona een veel groter belang heeft gekregen, en waarmee je als organisator moet gaan spelen. De ‘liveness’ die vroeger ontstond door het samen zijn op één plek, dien je te hercreëren. En dat kan!”

Experimenteer met tools

“Hoe dan? Er wordt nog veel te weinig geëxperimenteerd met platforms of tools die het gevoel van verbondenheid kunnen oproepen. De afgelopen vijf jaar is de technologie echt opgeschaald, de omkadering is erg professioneel geworden. Er zijn allerlei mogelijkheden: van VR waardoor je als avatar door een lobby kan lopen tot meer eenvoudige tools als Instagram of Twitter. Belangrijk is dat je voor je evenement het omkaderende medium kiest dat erbij past. Twitter werd bij zijn verschijnen een ‘online café’ genoemd - het is een plek waar je commentaar levert zoals je dat op café zou doen. Elk medium heeft zijn eigen cultuur en gespreksregels, zorg ervoor dat je het juiste medium gebruikt voor jouw evenement.”

Er zijn vooral mogelijkheden en voordelen bijgekomen

“Ik zie de opkomst van online events niet als een bedreiging voor de fysieke evenementensector. Er zijn vooral mogelijkheden bijgekomen, die bestaan naast de fysieke events. Die voordelen situeren zich op verschillende vlakken:

  • onmiddellijke interactie: waar je bij een live debat in de zaal moet zwijgen en luisteren, kan je nu in de chatroom van een online debat onmiddellijk inpikken en gedachten uitwisselen - dat maakt het debat rijker en levendiger.”
  • vlotte networking: je kan bij een online kennisevent onmiddellijk digitaal LinkedIn-profielen uitwisselen, zodat de contacten vlot worden gelegd.”
  • inhoudelijke specialisatie: wie vroeger de vijf wereldexperts in pakweg quantumfysica wilde bijeenbrengen op een event, kon gerust verder dromen. Nu zijn voor hele gespecialiseerde, niche-onderwerpen vlot de toppers van de wereld bij elkaar te brengen.”

Online als stepping stone

“Ik zie de online events ook als een mogelijke stepping stone naar de fysieke events. Stel je voor dat mensen al op een makkelijke en goedkope manier online kunnen proeven van opera, om te zien of het hun smaak is. Dat is realistischer dan te verwachten dat ze meteen een duur ticket kopen, een avond reserveren en een babysit inschakelen, voor een activiteit waarvan ze niet weten of het hen zal bevallen. Online events kunnen dus smaakmakers en teasers zijn voor fysieke evenementen.

Fanculturen bieden grote kansen

“Voor de culturele sector (in tegenstelling tot de zakelijke evenementen) liggen nog grote kansen bij het bijeenbrengen van fans. Fans willen ‘erbij zijn’ en de online events bieden aan fans die dat vroeger niet konden (omdat ze te jong waren, te ver woonden, geen geld hadden voor een ticket … ) de kans om deel te nemen aan het event. Die fans zijn door hun betrokkenheid het ideale publiek om te experimenteren met tools. Mijn eigen zoon ‘gaat met zijn vrienden’ naar events: dat betekent dat hij zich verkleedt, in zijn kamer zit en online deelneemt aan een concert of game. Hij is ‘samen’, niet in de ruimte, maar wel in de tijd. Maar die beleving lukt alleen als het event daar de juiste tools voor inschakelt.”

Exclusiviteit werkt

“Om het gevoel van liveness op te wekken kan je een soort exclusiviteit te creëren: dit event is enkel nu te zien, daarna nooit meer. Vooropgenomen en achteraf te bekijken events doen het meestal niet goed online. Het feit dat je slechts eenmalig, op dat precieze moment, erbij moet zijn, is voor mensen een trigger om deel te nemen.”

Cultuurproducten overstijgen de geografische grenzen

“Online events zorgen ervoor dat cultuurproducten niet meer gebonden zijn aan zaalcapaciteit (in een schouwburg raken maar zoveel mensen binnen) of zelfs een grondgebied. Het potentieel publiek wordt dus een stuk groter, en internationaler. Niet alleen kan je cultuurproducten van over de gehele wereld in huis halen; de eigen Vlaamse cultuurproducten kunnen ook over de hele wereld geëxporteerd worden. Er is een publiek, een groot publiek, maar het zit op andere plekken dan voorheen. Ook inhoudelijk is uitwisseling mogelijk. Wat mij betreft is de wereld interessanter geworden, het cultuuraanbod gevarieerder dan ooit voorheen.”

Publiek live, acteurs online?

“Vroeger zag je dat het evenement vaak live gebeurde (er kwam bijvoorbeeld een gast in de studio) maar dat het publiek thuis zat en online keek. Ik denk dat die hiërarchie aan het omkeren is: in de toekomst zal het publiek zich live verzamelen (wanneer dat kan) voor een spreker of zanger die op scherm verschijnt. Je ziet dat nu al bij ‘voetbal op groot scherm’: je bent niet in het stadion, het evenement gebeurt op een andere plek, maar je kijkt met je vrienden gezellig op café - en je hebt het gevoel dat je erbij bent.”

Online is écht

Er groeit nu een generatie op voor wie de online ervaring even echt is als de fysieke. Ik geloof ook in die ‘echtheid’ van de beleving: het gevoel van verbondenheid, het gevoel ergens te zijn, ergens bij te zijn, kan even reëel zijn voor het scherm als in een ruimte. Maar om dat gevoel op te roepen moet er voor organisatoren nog veel worden uitgeprobeerd. Dit is nog maar het begin. Het wordt hard werken om alle mogelijkheden te exploreren.”

Wie is Monique van Dusseldorp?

Curator Monique Van Dusseldorp onderzoekt al vijftien jaar de impact van technologie op publieksverhoudingen en ontwikkelde in deze pandemische tijden een discours rond the future of events. Hoe ziet de toekomst van onze ‘events’ eruit? Op welke manier wordt de verhouding tussen organisator en publiek door de pandemie verstoord, gelijkgeschakeld of omgedraaid? Onder welke vorm is een publiek vandaag ‘aanwezig’ op een event, en wat betekent deze ‘aanwezigheid’?

© JulieBlik
Praktijkvoorbeeld

De Werf trekt voluit de digitale kaart, ook in de toekomst

05 mrt. 2021

Sinds begin 2021 zet De Werf nog zeker tot het einde van het seizoen volledig in op digitaal aanbod. En ook daarna verdwijnt dit aanbod niet uit hun programmatie.

Meer lezen
Verslag kennisevent

5 tips voor een geslaagde communicatie van jouw digitaal event

i.s.m. cult! — 05 mrt. 2021

Hoe maak je van jouw virtueel event een waardig alternatief van je theaterzaal? En wat zijn de ingrediënten voor een goede communicatie hiervan?

Meer lezen
Onderzoek

Publieksparticipatie & corona

31 mei 2021

Cultuur- en vrijetijdsparticipatie in en na coronatijden: hoe ziet het publiek dit? Een overzicht van de onderzoeksresultaten van mei 2020 en 2021.

Meer lezen