Vlieg wil verstoplocaties deze zomer stimuleren om hun collectie en ruimte op een tactiele manier te laten verkennen.

Terwijl kijken automatisch een zekere afstand in zich draagt, ervaar je door de tastzin een gevoel van verbonden te zijn met de wereld. De tastzin overbrugt afstanden. Kijken naar een olifant brengt niet hetzelfde teweeg dan met je vingertoppen over zijn verrassend schubbige en stekelige huid strelen. Door te voelen leer je écht kennen, beter kennen. Nochtans wordt dit zintuig zelden gekoppeld aan culturele ervaringen. De tastsenstatie is een sensatie die je bijblijft, ze zorgt er met andere woorden voor dat de ervaring op jouw locatie blijft hangen bij het publiek. Een uitgelezen kans dus om je publiek ook op die manier te laten kennismaken met je aanbod.

Op buitenlocaties kan het tot een verfrissende ervaring leiden om op blote voeten en met je handen op de tast de omgeving verkennen. Bibliotheken willen we aanmoedigen om tast te gebruiken als middel zodat kinderen zich beter in een verhaal, film of muziekstuk kunnen verplaatsen. In een museale en erfgoedcontext willen we aanzetten om het verbod op het tactiele doorprikken onder het motto ‘Aankomen aub’. Op alle soorten locaties biedt het thema biedt bovendien de ideale gelegenheid om families via een voelparcours naar de schat te loodsen.

Lukt het op jouw locatie moeilijk om het thema toe te passen? Wil je graag rond een ander thema werken? Combineer de twee dan!
bv. je werkt rond het thema 'reizen', wanneer je bij Ethiopië komt, link je naar het thema voelen door te melden dat het normaal is om met je handen te eten. Meer tips binnenkort in onze inspiratiegids.

Is het verplicht om met een thema te werken?

Het is niet verplicht om met het thema tast aan de slag te gaan. Enkel de schatkist en een stickervel voor elke schattenjager zijn verplicht wanneer je een schat van Vlieg verstopt. In 2022 verwerkte echter 87% van de verstoplocaties het thema in hun schattenzoektocht. Er zijn namelijk drie overtuigende redenen om toch te kiezen voor een thema.

3 overtuigende redenen om met het thema aan de slag te gaan:

1. Een thema inspireert
De jaarlijkse thema-insteek nodigt uit om op een andere en verfrissende manier naar je locatie te kijken. Het Vliegteam organiseert een online inspiratiemoment rond het thema en bundelt achteraf de ideeën, tips en inspiratie zodat jij creatief aan de slag kan gaan met thema.

2. Een thema biedt de kans om samen te werken
Ieder thema geeft je de ruimte om op een andere manier aan de slag te gaan. Je wordt uitgedaagd om naar nieuwe partners op zoek te gaan. Misschien werk je dit jaar samen met lokale vogelspotters of ontdek je interessante kunstenaars in je buurt?

3. Een thema zorgt voor continuïteit
Kinderen vinden in de schatkist een kleine verrassing ontwikkeld door publiq met aandacht voor het thema. Wanneer de zoektocht naar die schatkist zich ook focust op het thema ervaren de kinderen de activiteit als een mooi geheel. Ook het campagnebeeld en de bovenlokale promocampagne van Vlieg speelt in op het thema waardoor de actie als een geheel aanvoelt en herkenbaar is.

Schatten van Vlieg 2023