Vandaag zijn er regionale UiTPAS-merken (UiTPAS Zuidwest, UiTPAS Kempen, UiTPAS Haspengouw, ...) en stedelijke merken (UiTPAS Lier, UiTPAS Mechelen, UiTPAS Oostende). Dit heeft te maken met de voorgeschiedenis van regionale samenwerking en het moment waarop de keuze werd gemaakt om met UiTPAS van start te gaan.

De keuze tussen een regionaal merk of een lokaal merk is in sterke mate verbonden met de aanwezigheid van een sterke regio-identiteit en/of traditie in samenwerken. Een regio als het Meetjesland en de Westhoek zijn gekend bij het publiek. In Zuidwest is er sinds 1995 een traditie in samenwerken, met daaraan gekoppeld een brede publiekscommunicatie. In dit geval is een regionaal merk op zijn plaats: UiTPAS Meetjesland, UiTPAS Westhoek of UiTPAS Zuidwest.

Beschik je niet over een dergelijke identiteit of traditie, dan kun je bij een uitbreiding van de regio kiezen tussen een regionaal merk of een lokaal merk.

Regionaal merk

Een voorbeeld is UiTPAS Gent. Bij hun uitbreiding richting Merelbeke en Destelbergen waren er twee opties. Ten eerste was er de keuze voor drie lokale UiTPAS-merken: UiTPAS Gent, UiTPAS Merelbeke en UiTPAS Destelbergen, waarbij via de vormgeving, communicatie en/of baseline het verband tussen de drie helder wordt gemaakt. Een tweede optie was een regiomerk. Er werd gekozen voor het regiomerk ‘UiTPAS Regio Gent’. De UiTPAS-kaarten zijn heel sterk verwant met elkaar: ze dragen dezelfde merknaam, dezelfde kleur, hetzelfde concept (skyline), maar met een paar lokale accenten op de pas en in de communicatie.

De duidelijke keuze voor een regionaal merk voorzien van dezelfde kleur en vormgeving heeft als voordeel dat mensen in armoede goed weten dat ze in elke gemeente van Regio Gent terecht kunnen voor het kansentarief. Er kan ook op worden voortgebouwd richting regionale communicatie en afspraken.

Lokaal merk

Je zou als regio ook voor allemaal aparte lokale merken kunnen gaan. De eenvormigheid van de regio kan dan worden versterkt via een gemeenschappelijke huisstijl. In Lier is er bijvoorbeeld bewust gekozen om geen naam van de regio op de UiTPAS-producten te drukken, zodat gemeenten die aansluiten kunnen inpikken op de bestaande huisstijl maar hierover kunnen communiceren als bijvoorbeeld ‘UiTPAS in Nijlen’.

Samenvattend

Bestaat er een regionale identiteit? Dan biedt een regiomerk veel potentieel. Voorbeelden hierbij zijn UiTPAS Westhoek of UiTPAS Meetjesland.

Bestaat er reeds een bekende traditie en/of merk wat betreft regionale vrijetijdscommunicatie? Dan kan je UiTPAS hieraan verbinden. Voorbeeld hiervan is UiTPAS Zuidwest, waar er al meer dan 20 jaar gezamenlijk wordt gecommuniceerd over het vrijetijdsaanbod.

Is er geen van deze factoren aanwezig, dan denk je best na over een gezamenlijke merknaam die de regio omschrijft, zoals UiTPAS REGIO GENT. Je kunt echter ook werken met lokale afgeleiden zoals UiTPAS gemeente X, UiTPAS gemeente Y, waarbij je via het beeld en/of baseline de regio duidelijk maakt.