Ieder jaar focussen we op een van de zintuigen als thema voor Schatten van Vlieg. De zintuigen zijn een toegankelijke manier om kinderen te laten kennismaken met kunst en cultuur. Ze zijn universeel, vertrekken vanuit het kind zelf en zijn daarom toepasbaar op alle locaties.
Het thema van Schatten van Vlieg 2025 is ‘horen’. We moedigen verstoplocaties aan dit veelzijdige thema in hun zoektocht te verwerken. Via deze rode draad kunnen gezinnen op een speelse manier het aanbod en de ruimte van de deelnemende locaties ontdekken, terwijl ze zich laten leiden door wat ze horen.
Horen?
Geluid is overal om ons heen, maar we staan er niet altijd bij stil. Het geluid van de natuur, het geroezemoes van een stad, of de stilte van een museumzaal – elk geluid vertelt een verhaal. Culturen ervaren geluid ook anders. In sommige landen is het gebruikelijk om tijdens het eten met geluid te slurpen, terwijl anderen stilte verkiezen. Wat voor de een lawaai is, kan voor de ander als muziek in de oren klinken.
Hoe klonk het bijvoorbeeld in een middeleeuws kasteel? Welke geluiden horen we in een park? Hoe beïnvloeden geluiden de sfeer in een cultuurcentrum, van de geroezemoes van bezoekers in de foyer tot de klanken van een live optreden? Bibliotheken kunnen stilstaan bij de stilte, afgewisseld met het zachte geritsel van pagina’s, of experimenteren met luisterboeken en voorleessessies. Door deze geluidservaringen centraal te stellen, kunnen locaties hun publiek op een verrassende en interactieve manier laten kennismaken met geluid.
Welke geluiden klinken bij jou het best?
Musea kunnen hun creativiteit de vrije loop laten met kunstenaars die zich laten inspireren door geluid. Hoe zou een symfonie van Mondriaan klinken? Wat voor geluiden horen we in het Laatste Avondmaal en kunnen we ze zelf ervaren?
Erfgoedlocaties kunnen teruggaan in de tijd en ontdekken welke geluiden kasteelheren in hun eetkamers hoorden of wat de favoriete muziek was van het huispersoneel.
Bibliotheken kunnen dan weer boeken in de kijker zetten die het thema van geluid verkennen. Denk aan verhalen waarin muziek een hoofdrol speelt, zoals de betoverende liedjes van Harry Potter of de magische geluiden van de fabriek in Sjakie en de Chocoladefabriek. Daarnaast kun je luister- en audioboeken in de kijker zetten, zodat bezoekers verhalen op een nieuwe manier kunnen beleven via vertellers die de boeken tot leven brengen.
Op buitenlocaties klinkt het dan weer elke minuut anders: laat kunnen families luisteren en wegdromen bij de omgevingsgeluiden.
Op alle locaties biedt ‘geluid’ een uitgelezen kans om gezinnen met een frisse blik het aanbod te laten ontdekken.
Lukt het op jouw locatie moeilijk om het thema toe te passen? Geen zorgen, je kunt het combineren met andere thema’s! Bijvoorbeeld, als je werkt rond reizen, kun je kinderen laten kennismaken met de geluiden van een nieuwe bestemming. Hoe klinkt een Italiaanse markt, of het gefluit van de wind in de bergen, de trein onderweg naar je bestemming?
Binnenkort delen we meer tips in onze inspiratiegids.
Waarom met het thema aan de slag gaan?
Het is niet verplicht om met het thema tast aan de slag te gaan. Enkel de schatkist van Vlieg en een stickervel voor elke schattenjager moet je aanschaffen wanneer je een schat van Vlieg verstopt. In 2024 verwerkte echter 95% van de verstoplocaties het thema in hun schattenzoektocht.
Heel leuke zoektocht. Met een leuk luisterverhaaltje. Sluit ook goed aan bij het jaarthema.
3 overtuigende redenen om met het thema aan de slag te gaan:
1. Een thema inspireert
De jaarlijkse thema-insteek nodigt uit om op een andere en verfrissende manier naar je locatie te kijken. Het Vliegteam organiseert een online inspiratiemoment rond het thema en bundelt achteraf de ideeën, tips en inspiratie zodat jij creatief aan de slag kan gaan met thema.
2. Een thema biedt de kans om samen te werken
Ieder thema geeft je de ruimte om op een andere manier aan de slag te gaan. Je wordt uitgedaagd om naar nieuwe partners op zoek te gaan. Misschien werk je dit jaar samen met lokale vogelspotters of ontdek je interessante kunstenaars in je buurt?
3. Een thema zorgt voor continuïteit
Kinderen vinden in de schatkist een kleine verrassing ontwikkeld door publiq met aandacht voor het thema. Wanneer de zoektocht naar die schatkist zich ook focust op het thema ervaren de kinderen de activiteit als een mooi geheel. Ook het campagnebeeld en de bovenlokale promocampagne van Vlieg speelt in op het thema waardoor de actie als een geheel aanvoelt en herkenbaar is.
Bovendien krijgen we veel enthousiaste reacties van schattenjagers wanneer een zoektocht gelinkt wordt aan het thema.
"Het was erg leuk dat er telkens een pons was om op het kaartje een afdruk te maken. Er waren ook voldoende schaduwplekjes op een zomerse dag. Mijn zoontje van 7 vond het toppunt dat hij ook écht mocht proeven. Wij komen zeker nog eens terug!" mama Angélique over de schat van Vlieg in het Leen.
Bekijk meer
Terugblik naar Schatten van Vlieg 2024
Ook deze zomer was Schatten van Vlieg een groot succes. Heel wat families beleefden een zorgeloze tocht en ontdekten nieuwe culturele plekjes dicht bij huis, of net ietsje verder. Wat vonden de organisatoren en deelnemers van Schatten van Vlieg?
Thema Schatten van Vlieg 2025: hoor jij wat ik hoor?
Doe jij mee aan Schatten van Vlieg in 2024? Dan moedigen we jou aan het thema van dit jaar 'Proef jij wat ik proef?' in je zoektocht te verwerken. Laat via deze herkenbare rode draad families kennismaken met het aanbod en de ruimte van jouw locatie.
2 x schatten zoeken zonder taaldrempel
Schatten van Vlieg: een zomerzoektocht ook voor laag- of anderstalige gezinnen. De gemeentes Dilbeek en De Panne vertellen hoe ze dit aanpakken.