Een goede mix tussen permanente en tijdelijke omruilvoordelen is belangrijk. Sommige pashouders sparen hun punten altijd om voor hetzelfde omruilvoordeel, zoals 1 gratis zwembeurt voor 10 punten. Anderen ruilen hun punten liever in voor een exclusief voordeel voor meer dan 15 punten, zoals een rondleiding achter de schermen, een VIP-arrangement, …

Aangepaste voordelen op maat van je trouwe publiek zijn hierbij een must. Bereik je vooral mannen van boven de 50 en bied je een ticket aan voor pakweg een workshop zwangerschapsyoga? De kans dat het dan wordt omgeruild door je trouwe publiek is dan wel heel klein.

Voordelen strategisch inzetten

Het is uiteraard niet de bedoeling dat je inkomsten dalen door in het wilde weg voordelen aan te bieden. Voordelen zijn pas relevant als ze in een strategie passen en zo voor meer return (meer inkomsten, meer/andere bezoekers, meer zichtbaarheid, ...) zorgen.

Zo is het vaste voordeel van Cultuurcentrum De Werf in Aalst dat je je eerste ticket gratis krijgt en een 2e ticket voor de helft van de prijs. Dat voordeel geldt echter niet bij alle voorstellingen. Bij het kiezen van de voorstellingen waarop dit voordeel van toepassing is, zorgt het cultuurcentrum ervoor dat het voorstellingen kiest waarvoor de capaciteit van de zaal vaak niet ten volle wordt benut. Het voordeel wordt duidelijk gecommuniceerd als een teaser, het verlaagt drempels voor een publiek dat voor een eerste keer kennis maakt met een bepaald genre of een minder bekend gezelschap.

Dit soort aanbiedingen zijn niet enkel weggelegd voor grote spelers. Een goed voorbeeld hiervan is de circus actie van de Gezinsbond van Lede. Deze vereniging organiseerde een vorming circustechnieken, maar de inschrijvingen liepen niet goed. Alle bestaande kanalen werden aangesproken (gemeentelijk infoblad, affiche, flyer, persoonlijke mails, ...), maar de mensen die vaak naar activiteiten van de Gezinsbond komen, gaven verstek.

De Gezinsbondafdeling van Lede opteerde toen voor een omruilactie met UiTPAS. Voor 10 punten kon je een zakje plooiballonnen krijgen om thuis verder te oefenen. Dit aanbod werd verstuurd naar alle pashouders via mail en gecommuniceerd via het gemeentelijke infoblad, wat resulteerde in 16 extra inschrijvingen.

16 inschrijvingen van mensen die nooit voorheen een activiteit van de Gezinsbond hadden bijgewoond. Nieuwe bezoekers - en dus ook nieuwe kansen om leden te werven.

Wat is een goede ‘prijs’ voor een omruilvoordeel?

De ‘prijs’ van een voordeel in punten is gebaseerd op gepercipieerde belevingswaarde.

  • Bij minder dan 10 punten worden vooral de gratis tastbare dingen (cd, dvd, boeken op een boekenverkoop bij de bib, gadgets) en de kortingen op een beleving omgeruild, zoals korting op een concert of expo.
  • Bij een voordeel van 10 punten wordt vooral de gratis beleving omgeruild. Dit zijn typisch gratis tickets (tentoonstelling, voorstelling,...).
  • Voor speciale, exclusieve omruilvoordelen kan je rond de 15 punten vragen. Boven de 15 punten beperk je de groep pashouders die daar wil en kan op ingaan heel sterk. Bijvoorbeeld: een blik achter de schermen, een boottocht, een Kubbspel, …

Gebruik de UiTPAS segmentatietool van publiq om je omruilvoordeel bij het juiste publiek in de kijker te zetten.

Praktijkvoorbeeld

Zo vlogen de omruilvoordelen voor Oeuvre bij S.M.A.K. Gent de deur uit

13 feb. 2019

De expo klokte af met een massa bezoekers, veel internationale belangstelling én uitzonderlijk veel omruilacties met UiTPAS.

Meer lezen
Tips & tricks

De 7 beste ingrediënten voor een geslaagde segmentatiemail

03 mei 2019

...en hoe je ze succesvol toepast met de UiTPAS segmentatietool.

Meer lezen