Nieuwe trend: digitaal aanbod
We blikken terug aan de hand van enkele grafieken die ons enerzijds het invoerpatroon tonen van digitaal aanbod en anderzijds de interesse van de bezoekers op UiTinVlaanderen.
Invoerders zorgden ervoor dat de UiTdatabank 132 700 events rijker werd in 2020. We zagen door de uitzonderlijke omstandigheden een nieuwe trend opduiken: het digitaal aanbod. In totaal werden zo’n 4100 online events ingevoerd. In deze cijfers zagen we duidelijk twee golven opduiken die samenvallen met de lockdownperiodes. We zien ze in de grafiek die weergeeft wanneer digitaal aanbod werd ingevoerd in de UiTdatabank.
Ook is duidelijk te zien dat tijdens de tweede lockdown duidelijk meer online activiteiten werden ingevoerd dan tijdens de eerste.
Online aanbod invoeren loont
Uit het aantal raadplegingen op UiTinVlaanderen kunnen we afleiden dat de interesse voor het digitaal aanbod stijgt. Op oudejaarsavond toont deze zelfs een spectaculaire piek. Wie inspiratie zoekt voor een digitale cultuurervaring vindt dus nog steeds zijn weg naar UiTinVlaanderen.be.
Streaming events namen flink de leiding in populariteit met ongeveer 79 500 raadplegingen. Het type online workshops kon ook op heel wat belangstelling rekenen en eindigde op 36 000 weergaves. Terwijl de ingevoerde activiteiten van virtuele tours in musea dan weer 22 000 keer bezocht werden. In totaal was het digitaal aanbod in de UiTdatabank in 2020 goed voor zo’n 192 000 raadplegingen op UiTinVlaanderen.be.
Voer je online activiteiten in via de UiTdatabank
Een virtuele tentoonstelling of een concert, online lezing of workshop hoort ook thuis in de UiTdatabank.