Laatst gewijzigd op 30 oktober 2023

Veel mensen zoeken naar festivals op UiTinVlaanderen

Festivals zijn ontzettend populair in Vlaanderen en Brussel. En dat zien we ook aan het klikgedrag op UiTinVlaanderen. Gemiddeld worden festivals zo’n 2,5 keer meer bekeken dan al het andere aanbod!

Het is dus belangrijk dat het publiek een zo volledig en correct mogelijk overzicht van festivals terugvindt op UiTinVlaanderen en alle andere UiTagenda’s. En dat begint bij de invoer van festivals in de UiTdatabank.

Daarom zijn we een tijd geleden achter de schermen van de UiTdatabank gestart met vervolledigingsacties rondom de festivalinvoer.

Het publiek moet een zo volledig en correct mogelijk overzicht van festivals terugvinden op UiTinVlaanderen en alle andere UiTagenda’s.
Tessa De Pauw
Kwaliteitsmanager UiTdatabank

Een compleet overzicht van festivals op UiTinVlaanderen

Deze zogenaamde ‘festivalchecks’ gebeurden tot voor kort op zeer manuele, tijdrovende manier.

Om hierbij efficiënter te werk te gaan, hebben we een intern datascript ontwikkeld dat dient als een volledigheidsmonitor. Een soort automatische check die ons in staat stelt om te zien welke festivals al zijn ingevoerd in onze UiTdatabank en welke nog ontbreken.

© Tom Leentjes

Waarom doen we dit allemaal? Het uiteindelijke doel is om een complete en kwalitatieve invoer van festivals te hebben.

In de toekomst willen we zelfs geautomatiseerde e-mails sturen naar de festivalorganisatoren zelf, om hen indien nodig aan te sporen hun festivals in te voeren in de UiTdatabank of hun evenementen te verrijken met extra info. Zo kunnen we de efficiëntie verhogen, menselijke fouten verminderen en tijd besparen bij routinetaken.

Cactus Festival © Kasper Vandermaesen

Een samenwerking met Toerisme Vlaanderen en het aftoetsen van een lijst met alle grote festivals zijn ook onderdeel van ons proces. We richten ons momenteel voornamelijk op muziek- en theaterfestivals die op één locatie plaatsvinden, maar ons doel is om het script verder uit te breiden en andere festivaltypen te omvatten.

Al met al streven we ernaar om festivals beter te beheren en een uitgebreid en accuraat overzicht te bieden aan het publiek.

Hoe effectief is deze tool nu? We testen het afgelopen zomer uit.

Deze zomer hebben we het script al een testronde laten draaien. Op regelmatige basis ontvingen we meldingen van het script, waarin stond welke festivals al waren ingevoerd in de UiTdatabank en welke nog moeten worden toegevoegd. Met enige trots kunnen we aankondigen dat het script momenteel al een nauwkeurigheid van 80 procent behaalt. Af en toe kunnen er nog fouten optreden, voornamelijk omdat sommige zoektermen nog te algemeen zijn. Bijvoorbeeld, er werd verwezen naar een toneelstuk met de naam ‘Festival’, hier is dan nog een menselijke interventie nodig om dit te corrigeren.

Toch heeft het script al aanzienlijk geholpen in het verminderen van handmatig werk, vooral als het gaat over de volledigheid van de festivalinvoer. Vorig jaar moesten we nog handmatig 50 procent van de festivals invoeren, maar dankzij het script is dit nu gereduceerd tot 20 procent. Hoewel het systeem nog niet perfect is, heeft het al flink wat voordelen bewezen. We zijn nu van plan om het systeem verder te optimaliseren, zodat we er in de toekomst op de meest efficiënte manier gebruik van kunnen maken.

Tips om meer mensen te bereiken met je festival via de UiTdatabank

Wil je je festival promoten bij een breed publiek? Volg dan onze tips om het maximale uit je invoer in de UiTdatabank te halen!

  1. Voer op tijd je festival in in de UiTdatabank. Onze redactie bereidt ruim voor de zomer (al vanaf mei) artikels voor en kan zo jouw evenement sneller oppikken.
  2. Geef alle praktische informatie mee via de juiste velden in het invoerformulier, of in de beschrijving indien nodig. Op welke leeftijd mik je? Hoeveel kost een ticket? Wie staat er op de line-up? Kan je UiTPAS-punten sparen? Zorg ervoor dat je beschrijving gestructureerd is, werk met alinea’s en maak de belangrijkste termen vet. Zo is iedereen in één oogopslag mee en verschijnt je event in de juiste zoekopdrachten.
  3. Duid de juiste leeftijd aan. Zo wordt je evenement automatisch gelabeld met Vlieg wanneer het geschikt is voor kinderen tot 12 jaar, of kan onze UiTX-jongerenredactie het UiTX-label toekennen bij de curatie.
  4. Wat maakt jouw festival uniek? Misschien hebben jullie zotte activiteiten voor kinderen, een ongewone locatie of heerlijk eten? Vertel erover in de beschrijving, zo maak je meer kans om in een thema-artikel te verschijnen.
  5. Zorg voor een mooie foto die de sfeer van je festival goed weergeeft, liefst met liggende oriëntatie. Kies bijvoorbeeld voor een sfeerfoto van een vorige editie (idealiter met blije mensen erop), hou daarbij wel rekening met copyright. Vermijd affiches of een beeld met tekst erop: die worden afgesneden bij publicatie.

Meer tips en tricks om een breed publiek te bereiken met je invoer in de UiTdatabank:

Dit willen families weten
Tips & tricks
Meer lezen