Toegegeven, helemaal nieuw is hij niet meer - de nieuwe versie van UiTinVlaanderen draait al een kleine twee jaar mee. Wat er in eerste instantie veranderde kon je al lezen in dit artikel. Intussen werden er extra handige functionaliteiten toegevoegd, en konden we ook onze gebruikers bevragen. Tijd om even terug te blikken met Lene Ector van publiq, die de nieuwe UiTinVlaanderen mee uittekende.

Lene (r) met het marcom-team van publiq

Hallo Lene! Waarom was het eigenlijk nodig dat er een nieuwe UiTinVlaanderen kwam?

Lene: “We beseften al een tijdje dat we vijf verschillende websites aan het onderhouden waren: UiTinVlaanderen, UiTmetVlieg, BILL (wat nu UiTX is), Prettig Geleerd voor cursusaanbod en Kampzoeker. Bovendien merkten we dat mensen bijvoorbeeld om kampen te zoeken toch nog vaker naar UiTinVlaanderen surften. Het was logisch om alles onder één koepel te brengen, namelijk UiTinVlaanderen, ons sterkste merk. Daarbinnen vind je nu de labels Vlieg en UiTX voor aanbod rond families en jongeren, en via de zoekfunctie kan je makkelijk kampen en cursussen zoeken. Handiger voor de gebruiker, en voor ons.”

De zoekfunctie is misschien wel de belangrijkste functie op UiTinVlaanderen.

Lene: “We weten enerzijds dat sommige mensen naar UiTinVlaanderen surfen met een heel gerichte vraag: ‘Wat is er in Antwerpen te doen vandaag?’ of ‘Waar vind ik een leuke binnenspeeltuin voor de kinderen?’ Uit de bevragingen die we afnamen leerden we wel dat de zoekbox nog voor verbetering vatbaar was, die hebben we dus nog gebruiksvriendelijker gemaakt.

Anderzijds zijn er ook veel mensen die niet goed weten wat ze willen doen, en op zoek zijn naar inspiratie. Die proberen we te helpen op verschillende manieren. Onze redactionele artikels zijn een eerste manier om een deel van het aanbod te capteren en inspiratie te bieden. Een tweede, nieuwe feature zijn de swimlanes.”

Pardon?

Lene: (lacht)Swimlanes zijn reeksen van geclusterde evenementen die op jouw startpagina verschijnen. Voor een deeltje zijn die gecureerd door ons - wij bepalen dus deels wat je te zien krijgt - maar anderzijds zijn dat evenementen die op maat zijn van wat jij wilt zien, bepaald door slimme algoritmes. Dat laatste kan natuurlijk alleen als je aangemeld bent.”

Kan je dat eens concreet maken? Wat krijg je precies te zien?

Lene: “Op de startpagina van UiTinVlaanderen krijg je verschillende reeksen aan activiteiten te zien, onder elkaar. Bij het begin van september weten wij bijvoorbeeld dat er veel cursussen en workshops opstarten, dus schuiven we zo’n swimlane met cursusaanbod naar voren. In de zomer geven we de festivals een duwtje. Als we weten dat mensen een UiTPAS of een museumpas hebben, zorgen we ervoor dat ze ook dat aanbod te zien krijgen. Maar als je je aanmeldt - en dat is nieuw in vergelijking met de oude UiTinVlaanderen - krijg je ook een swimlane te zien die gevoed is door jouw eerder bekeken en bewaarde activiteiten. Daar zorgen slimme algoritmes voor. Zo krijg je de activiteiten te zien die best bij je passen.”

Swimlane UiTinVlaanderen

Samengevat: op de nieuwe UiTinVlaanderen vind je makkelijker wat je wilde zoeken, maar word je ook geïnspireerd op jouw maat?

Lene: “Zo is het. Zowel voor wie gericht zoekt als voor wie breed zoekt is de nieuwe UiTinVlaanderen een stuk handiger geworden.”

Zijn er naast de zoekfunctie nog verbeteringen aangebracht?

Lene: “We hebben onze evenementenpagina’s geherstructureerd, om ze transparanter te maken. Dat betekent dat we heel streng hebben gekeken wat er op die pagina’s staat, en in welke volgorde. Staat er te veel op zo’n pagina, of net te weinig? Voor sommige mensen is de prijs heel belangrijk, andere mensen willen onmiddellijk de locatie kunnen zien, nog andere willen direct een link waar ze een ticket kunnen kopen. Ook de aanwezigheid van een beeld is belangrijk, om de bezoeker een indruk te geven van de vibe van zo’n evenement. Kortom, we hebben ervoor gezorgd dat een detailpagina de gebruiker zo snel en zo efficiënt mogelijk vertelt wat hij wil weten en wat hij kan verwachten. Uiteraard hangt zoiets ook af van de input van de organisator: het blijft van het grootste belang dat hij zijn evenementen zo volledig mogelijk invoert in de UiTdatabank, zeker mét een beeld erbij.

Zijn ook de pagina’s met de artikels aangepast?

Lene: “Ja. We weten dat de helft van de mensen onze artikels leest op hun telefoon. We moeten er dus aan denken dat die pagina’s visueel aantrekkelijk zijn, en dat ze geen gigantische lappen tekst bevatten. We trachten het evenwicht te behouden tussen beeld, tekst en feitelijke info over het wat, waar en wanneer van de activiteit.”

Kortom: de zoekbox, de evenementpagina’s en de artikelpagina’s zijn transparanter geworden, zodat de gebruiker onmiddellijk vindt wat hij zoekt.

Lene: “Klopt!”

Dan nu de hamvraag. Waren al die inspanningen de moeite waard? Intussen hielden jullie een gebruikersbevraging rond de nieuwe UiTinVlaanderen. Wat kwam daar uit?

Lene: “We leerden vooral dat we er steeds beter in slagen om onze gebruikers te inspireren - en dat is natuurlijk de bedoeling. Niet zo evident, want mensen komen op onze site met verschillende verwachtingen - informatie of inspiratie - en via verschillende kanalen: via social media, via een advertentie, rechtstreeks naar de homepage… Elke gebruikerservaring is anders, en we willen iedereen zo goed mogelijk bedienen.

Er blijven uiteraard werkpunten bestaan. Net omdat het aanbod zo breed en groot is, en we zoveel verschillende mensen bedienen, is het moeilijk om voor iedereen goed te doen. De zoekfunctie illustreert dat het beste. Hoe specifieker je gaat in de mogelijkheden tot zoeken, hoe meer aanbod je ook uitsluit. Een hoe breder je gaat, hoe minder goede resultaten dat oplevert voor de gebruiker. Uiteindelijk moeten we ertoe kunnen komen dat iedereen volgens zijn persoonlijke smaak kan vinden wat hij zoekt, en meer dan dat.

Is dat de grote ambitie voor de toekomst?

Lene: “Ik denk het wel. We zitten nu op het niveau van customization. Dat betekent dat je als gebruiker zelf instelt wat je wilt zien - tips in jouw buurt, bijvoorbeeld - en dat wij je dat kunnen bieden. Maar we willen graag evolueren naar personalization: je moet zelf niets meer doen, de algoritmes bedienen je vanzelf met de juiste evenementen, puur op basis van je klikgedrag. Daar zijn we nog niet, maar we schuiven op in die richting. Er ligt nog werk op de plank, jawel.” (lacht)

6 x wat de nieuwe UiTinVlaanderen.be zo bijzonder (handig) maakt

20 apr 2021

Vanaf 21 april kun je terecht op de gloednieuwe UiTinVlaanderen.be. De grootste vrijetijdsagenda van Vlaanderen en Brussel zorgt er nu voor dat mensen nog makkelijker inspiratie vinden, en organisatoren meer publiek vinden.

Meer lezen
Begeleiding op maat

Meer publiek met de UiTdatabank

Een introductie tot publiekscommunicatie op maat van lokale organisatoren en verenigingen en een toegepaste uitleg over het gebruik van de UiTdatabank.

Meer lezen

Activiteiten verrijken in de UiTdatabank

Verrijk je UiT-activiteiten met extra informatie. Door je publiek zo volledig mogelijk te informeren, haal je de drempel om deel te nemen aan een activiteit nog een stukje naar beneden.

Meer lezen