Het succes in cijfers
Ondanks de corona-maatregelen was Schatten van Vlieg 2020 een succes! Heel wat families beleefden een zorgeloze tocht en ontdekten nieuwe culturele plekjes dicht bij huis, of net ietsje verder.
“Leuk om op plaatsen te komen waar we nog niet kwamen, zoals het arboretum en het molenmuseum. Dicht bij huis en toch iets nieuw.”
Nieuwe cultuurervaringen
Schatten van Vlieg vervult nog steeds zijn doel: families met jonge kinderen op een laagdrempelige manier laten kennismaken met cultuurplekken en vrijetijdslocaties in de buurt, of ietsje verder. De meerderheid, zo’n 56%, zegt voor de eerste keer op een cultuurplek gekomen te zijn dankzij Schatten van Vlieg. Check!
Leuk. Educatief. Dochterlief is er ondanks het kleine boekje lang mee zoet geweest en neemt het regelmatig nog ter hand als herinnering”
Cultuur- en speelplezier tot thuis
We werkten samen met een kunsteducatieve partner om de ervaring ook na het vinden van de schat te laten voortduren. Dit jaar zat er in de schatkist voor elke schattenjager een klankboekje met stickers en leuke opdrachten voor thuis.
“Het klankboekje is echt een pareltje. Indrukwekkende vormgeving en super-origineel, in de kleinste details de link met thema geluid gelegd.”
91% van de schattenjagers nam het boekje mee naar huis. Uit de bevraging blijkt dat ongeveer evenveel kinderen als vorig jaar er thuis ook mee gespeeld hebben, zo’n 61%. De verrassing viel duidelijk in de smaak en de stickers waren een voltreffer.
Bovenlokale campagne en lokale communicatie blijven van groot belang
41% leert de actie kennen via UiTmetVlieg, dat is te vergelijken met vorig jaar. 12% kent de actie via UiTinVlaanderen. Dit bewijst dat het belangrijk is je actie op tijd toe te voegen aan de UiTdatabank en voldoende aandacht aan je tekst en foto te besteden.
23% van de deelnemers verneemt info over de actie via de kanalen van de stad of gemeente, online of offline. De actie kan dus niet ontbreken in de gemeentelijke communicatiemix.
13% ontdekte de actie pas op de locatie, toevallig, en bijna 1 schattenjager op 10 via een gevelbord van Vlieg. Hieruit blijkt het belang van je actie ter plekke ook goed zichtbaar te maken, binnen en buiten je locatie.
Daarnaast wijzen de cijfers er ook op dat het baliepersoneel en medewerkers ter plaatse een grote rol spelen in het aantrekken en verder helpen van (nieuw) publiek. Een familievriendelijke ontvangst is cruciaal! Zorg ervoor dat iedereen ter plekke steeds goed gebrieft is over de actie om misverstanden te vermijden.
Heel het jaar inzetten op toegankelijkheid voor families
“Het is een prachtige manier om kinderen te stimuleren om op ontdekking te gaan in de natuur en open te staan voor kunst en cultuur.”
Ook nu zijn families op zoek naar een leuke uitstap met wat cultuur. Blijf daarom inzetten op familievriendelijkheid doorheen het hele seizoen, met andere acties of campagnes gericht op families.
Tip: Neem op 13 oktober 2020 deel aan een digitale inspiratiesessie in het kader van Krokuskriebels, georganiseerd door De Gezinsbond en FARO. Je ontdekt onder andere in een sessie begeleid door publiq hoe je coronaproof een familievriendelijk onthaal organiseert.
Dit vonden de organisatoren van Schatten van Vlieg 2020
Jaarlijks bevragen we de deelnemende organisaties over de afgelopen Schatten van Vlieg-editie.
De resultaten
Nieuwe bezoekers dankzij Schatten van Vlieg
De actie slaagt erin gezinnen met jonge kinderen op een laagdrempelige manier te laten kennismaken met cultuur- en vrijetijdslocaties in de buurt.
- 88% van de deelnemende locaties gelooft dat Schatten van Vlieg families met kinderen motiveert om hun locatie te bezoeken.
- 66% zegt families met jonge kinderen voor de eerste keer op hun locatie te hebben ontvangen dankzij de zoektocht.
Tevreden met ondersteuning door het Vliegteam
De deelnemende verstoplocaties staan er niet alleen voor: het Vliegteam voert promo bij het grote publiek, voorziet heel wat hulpmiddelen en is steeds bereikbaar voor vragen.
"Ik vind het heel belangrijk dat dit initiatief blijft bestaan. Het is voor ons centrum de ideale manier om nieuwe mensen te bereiken. Mensen zijn vertrouwd met het concept van Schatten van Vlieg en gaan gericht op zoek. Zonder jullie promosysteem zouden we nooit zoveel nieuwe gezinnen kunnen bereiken."
- 96% is eerder tot zeer tevreden over de dienstverlening van het Vliegteam.
- 88% is eerder of helemaal tevreden over de communicatiecampagne bij het grote publiek.
Belang van lokale communicatie
De locaties hebben ook zelf op verschillende manieren promotie gevoerd en werden hierbij ondersteund door het Vliegteam.
- De eigen online kanalen en de gemeentelijke kanalen blijven het populairst, zo’n 88% zet deze in.
- De visibiliteit van de actie ter plaatse is belangrijk: 71% gebruikte een gevelbord van Vlieg, displays, posters, schermen…
- 55% gebruikte de eigen printkanalen (affiches, flyers, brochure...)
- 29% zette de lokale media in (eigen persberichten, regionale TV-zender, radiostations en krantenredacties of advertenties in lokale media)
- 12% ging langs bij scholen of andere organisaties om de actie toe te lichten.
Het Vliegteam voorziet daarnaast ook een samenwerkingsgids, een communicatiegids en inspiratiegids die duidelijk populair zijn:
“De gidsen zijn echt goed uitgewerkt en praktisch bruikbaar. Top!”
Samen sterker
46% heeft inhoudelijk, financieel, promotioneel en/of toeleidend samengewerkt.
Verschillende gemeenten bundelden de krachten, vrijwilligers werden opgetrommeld, verstoplocaties werkten samen met andere cultuurhuizen of gemeentediensten of deden een beroep op scholen, sociaal werkers, lokale handelszaken,..
De coronacrisis zorgde ervoor dat huizen hun krachten gingen bundelen.
“De bibliotheek heeft samengewerkt met de cultuur- en jeugddienst van de gemeente. Deze samenwerking kwam er door de coronatoestanden. Hierdoor kwam een ruimer budget vrij om de 2 klankenzoektochten die we samenstelden op te versieren met o.a. 2 straattekeningen gemaakt door kunstenaars.”
Geslaagde (en veilige) cultuurzomer voor families dankzij Schatten van Vlieg
Ook deze zomer konden families in heel Vlaanderen en Brussel op schattentocht met Vlieg. Ondanks de corona-maatregelen beleefden zo’n 70.000 kinderen en hun familie een zorgeloze tocht en ontdekten ze nieuwe culturele plekjes dicht bij huis, of net ietsje verder.
Meedoen met Schatten van Vlieg?
Wil je ook een zoektocht organiseren in het kader van Schatten van Vlieg? Schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven over de volgende editie waarvoor je kunt inschrijven.