De UiTPAS segmentatietool

Wil je van je publiek vaste klanten maken, en hen doen terugkeren naar de activiteiten waaraan ze eerder hebben deelgenomen? Of wil je hen eerder warm maken voor iets nieuws?

Met de segmentatietool van publiq kan dit allemaal. Met de tool kun je segmenten naar keuze samenstellen, op basis van UiTPASdata van pashouders in je eigen regio, maar ook in heel Vlaanderen. Een enorm potentieel publiek dus.

Koppel een UiTPAS omruilvoordeel aan je mail en je hebt de ideale combinatie om je publiek te verleiden.

Do's & dont's: de tips van Sofie

  1. Durf kijken naar totaalbereik pashouders
  2. Zoek naar wie nooit bereikt wordt
  3. Hang haakjes aan je binnenkomers: afzender, subjectline en preview
  4. Denk aan planners en spontane beslissers
  5. Neem wie opent mee in de ‘trechter’, met beeld en tekst
“De segmentatiemails van UiTPAS zijn een onmisbaar instrument om je pashouders te informeren en te stimuleren tot participatie. Wie een goed gekozen pashoudersegment combineert met een goede marketingmail kan een grote groep warm maken voor een bepaalde activiteit. Zeker wanneer je ook een omruilvoordeel in de mix gooit.
Katrien Wauters
UiTPAScoördinator regio Dender

Sofie is marcom-manager bij publiq en geeft haar beste tips prijs voor het samenstellen van een effectieve segmentatiemail.

TIP 1 Staar je niet blind op de open rates en de click through rates.

Soms lijken dit spectaculaire cijfers, maar heb je je campagne naar slechts een klein segment verzonden. Kijk dus ook eens naar absolute getallen, en durf te gaan voor grotere, maar zorgvuldig gekozen segmenten, en bereken ook eens de uiteindelijke omruil- of participatieratio.

TIP 2 Zoek naar wie nooit bereikt wordt...

Zorg ervoor dat elke pashouder waarvan je het e-mailadres hebt in de segmentatietool toch zo’n 3 keer per jaar bereikt. Zo passeert je merk nog eens, en connecteert de lezer dat met iets positiefs. Durf dus eens te kiezen voor een minder ‘strikt’ segment. Zet een wedstrijd in de kijker of maak een lijstje van ‘alle omruilvoordelen deze zomer in jouw deelgemeente’, of roep op in te schrijven op de reguliere nieuwsbrief.

Voorbeeld: een UiTPASregio stuurt een mail naar iedereen die ooit het dienstencentrum bezocht, maar neemt geen segment mee van een bepaalde leeftijdscategorie. Doe je dat wel, heb je meteen een veel grotere groep die zich aangesproken voelt.

TIP 3 Hang haakjes aan je binnenkomers

De afzender en subjectline zijn super belangrijk bij e-mailmarketing en bepalen of je mail al dan niet geopend wordt.

  • Kies voor een persoon: ‘Bert van UiTPAS Gent’ opent beter dan ‘UiTPAS Gent’.
  • Controleer of er minstens van de '4 U-s' in je onderwerpregel zitten:
    • Useful / zit er een handig overzicht in? Bv: Ontdek onze 5 UiTPAS ruilvoordelen tijdens CIRK! 2019
    • Unique / zit er een zeldzaam aanbod in? Bv: Sofie, ga gratis naar de ijspiste in Waregem!
    • Urgent / zit er een tijdelijk aanbod in? Bv: Sofie, doe zaterdag je voordeel tijdens de Museumnocturne!
    • Ultra-specific / zit er een aanbod in dat echt supergoed bij de ontvanger past? Bv: gratis 10-beurtenkaarten voor het zwembad

De eerste 45 tekens incl. spaties van de onderwerpregel en de eerste 55 tekens van de preview zijn cruciaal. Verplaats belangrijke info zoveel mogelijk naar voor en verlies geen kostbare ruimte met 'lege' woorden.

TIP 4 Denk aan planners en spontane beslissers

Heb je binnenkort een tijdelijk omruilvoordeel, zoals korting op een bepaalde voorstelling? Stuur je mail dan

  • 3 weken op voorhand, voor de planners
  • 6 - 2 dagen op voorhand, voor snelle beslissers

Het is zelfs een goed idee beide mails te versturen, bijvoorbeeld met telkens een andere onderwerpregel.

TIP 5 Neem wie je mail opent mee 'in de trechter'

Neem je lezer mee doorheen de mail in de zogenaamde 'AIDA-funnel'. Deze methode wordt gebruikt in social media posts, reclamespots op radio en tv,... dus ook in een mail.

Simpel gezegd gaat de lezer dankzij jouw slim opgestelde mail door deze gedachten:

- "Ik snap dat ik iets moet oplossen, dat ik iets nodig heb … maar hoe of waarmee?"
- "Ik voel de voordelen. Dit lijkt echt een goede oplossing."
- "Ik wil dit! Waar en hoe kan ik dit kopen (omruilen)?"

Zet hierbij ook beelden in die betekenis dragen, tonen waarover de activiteit gaat en die iets uitstraalt dat de ontvanger ‘wil’.

Ook de overtuigingspricipes van Cialdini zijn een handig model om je te helpen bij het schrijven van e-mails.

  • Spreek persoonlijk aan: dag <Voornaam>
  • Verspeel je eerste lijn niet. (interest)
    • Inhaken op wat-nu-speelt, of op eerdere check-in (commitment) mag, maar kort. (awareness)
    • Maak je aanbod zo snel mogelijk concreet: wat, wanneer te krijgen (reciprocity)? Deadline of beperkt aanbod (scarcity)?
    • Wat moet je ‘betalen’ of doen voor het cadeau (reciprocity)?
    • Niet te zakelijk, mag gerust wat klinken alsof je het een kennis zou aanschrijven (liking).
  • Verkoop de ‘eigenschappen’ met ‘voordelen’. Bv. met een bulletlist van 3 (desire).
  • Praktische details van het omruilvoordeel (herhaald) in een notendop: wat, waar, wanneer, hoe (action)?
  • Plaats iets aantrekkelijks en concreets achter en op de button: speeldata, openingsuren, reservatie, foto’s van vorig jaar, review of testimonials (action) (social proof, authority)
  • Vervang lege woorden. Vervang lange woorden. Vervang negatief geladen woorden. Die jagen scannende ogen weg.
  • Maak een extra tekstlink. Minstens liefst één naar dezelfde link als de button. Sommige mensen klikken liever op een link, anderen op een button.

Voorwaarden voor succesvolle segmentatiecampagnes

Een up-to-date database met kwalitatieve data zorgen voor betere segmentatie en dus voor aanbod op maat dankzij een completer klantenprofiel.

  • Vraag steeds het e-mailadres op bij de registratie van een nieuwe UiTPAS, of wanneer je aan de balie merkt dat dit ontbreekt.
  • Stel de UiTPAS spaarzuilen altijd zo specifiek mogelijk in en laat deelnemers inchecken op activiteiten waaraan ze daadwerkelijk deelnemen.
  • Specificeer het type evenementen in de balie.

Een aantrekkelijk omruilvoordeel

  • Anders dan een gewone UiTPAS nieuwsbrief die meestal uit nieuws en info bestaat, biedt een segmentatiemail net dat beetje meer: een omruilvoordeel op maat van de ontvanger.

Communicatie & promotie

Hoe helpt UiTPAS je gericht te communiceren naar je publiek en hoe maak je UiTPAS bekend bij je inwoners?

Meer lezen
Onderzoek

1 jaar UiTPAS segmentatiemails in cijfers

10 okt. 2019

Danzij de segmentatietool krijgt UiTPAShouder enkel tips op maat, afgestemd op zijn voorkeuren. En deze mails vallen duidelijk in de smaak.

Meer lezen
Tips & tricks

De 7 beste ingrediënten voor een geslaagde segmentatiemail

03 mei 2019

...en hoe je ze succesvol toepast met de UiTPAS segmentatietool.

Meer lezen