GENT

De komende weken kun je bij de Stadswinkel Gent terecht om punten om te ruilen. Niet voor een koffie. Maar om een goed doel te steunen. “Voor vijf punten kunnen mensen knutselmateriaal schenken aan MFC Sint-Jozef, een organisatie die werkt voor mensen met een beperking.” Baliemedewerker Sven Andries en Julie Beeckman, communicatiemedewerker UiTPAS Gent, zijn dolenthousiast. De puntenschenkers zijn dat blijkbaar ook. “Vorig jaar wilden mensen méér schenken, we hebben het systeem moeten aanpassen”, lachen ze.

Een meer centrale positie voor een stadswinkel kan je niet bedenken. Die van Gent ligt aan de Botermarkt in hartje stad. De stadswinkel functioneert als aanspreekpunt voor vragen over administratieve diensten van de stad, net zoals de andere ‘Gentinfo’-punten verspreid over de stad.

“Maar we zijn ook een echte winkel”, zegt Sven Andries, “Je kan hier publicaties over de stad kopen, vuilzakken, een UiTPAS. En ja, ook een strop.” Ten bewijze haalt Sven er eentje boven.

“De stadswinkel was in de beginperiode het enige verdeelpunt voor de UiTPAS en dat heeft voor heel wat bezoek gezorgd. Nu zijn er meer punten waar je de pas kan krijgen. Je moet je tijd nemen als je de UiTPAS wil uitgelegd krijgen”, zegt Sven, “Mensen focussen nogal snel op de korting die ze kunnen krijgen met een kansentarief. Maar de UiTPAS biedt meer dan dat. Je kan er veel meer mee. En dat vergt dus wel wat uitleg.”

Omruilactie Warmste Week

Tijdens de Warmste Week wordt de stadswinkel een bijzonder warme plek. Je kan er immers terecht om punten om te ruilen voor het goede doel. Julie Beeckman: “In 2016 voerden we voor het eerst een actie. Pashouders konden punten inruilen voor een kinderboekje om weg te schenken. 230 boekjes gingen de deur uit. In 2017 kon je een rugzakje en turnpantoffels kopen voor een vzw, er zijn er toen 800 weggeschonken. Nu in 2018 is het de beurt aan MFC Sint-Jozef. Pashouders kunnen punten omruilen voor een doos knutselmateriaal.”

“We vinden het belangrijk dat je de punten kan omruilen voor concrete materiële zaken. We willen geen link maken met geld. Punten inruilen is iets laagdrempelig. Het is ook een uitstekende manier om onze pashouders te betrekken bij organisaties die werken met kwetsbare groepen.” En het systeem werkt: “Mensen wilden zelfs meer schenken vorig jaar.” De stadswinkel wordt tijdens de actie ook creatief ingericht voor de omruilactie. “Vorig jaar bungelden hier turnpantoffels, mensen kunnen via sociale media volgen hoeveel er al geschonken waren.”

UiTPAScoördinator Marie Desimpelaere schuift mee aan in het gesprek. Zij heeft UiTPAS Gent in een paar jaar zien groeien naar meer dan 42.500 pashouders, in een verhouding ⅓ zonder kansentarief en ⅔ met kansentarief. “Destelbergen en Merelbeke hebben zich intussen ook aangesloten bij UiTPAS Gent”, zegt Marie. “We zijn intussen al goed bekend. We willen de pashouders nu ook méér laten doen met hun kaart. Mensen sparen punten maar ze doen er niet altijd iets mee. Acties zoals hier in de stadswinkel tonen dat je zelfs het goede doel kan steunen met die punten.”

“We willen in de toekomst de verhouding binnen de UiTPASgebruikers goed in het oog houden, we moeten vermijden dat het enkel aanzien wordt als een kansenpas. De UiTPAS is een vrijetijdspas. We willen ook bestendigen wat er nu is aan kwalitatieve omruilvoordelen. UiTPAS moet nog meer worden ingezet als een instrument voor communicatie en toeleiding. Dat betrachten we: dat organisatoren UiTPAS inzetten als communicatiekanaal.”