Jonge nieuwkomers, meestal anderstalige vreemdelingen die nog niet zo lang in België zijn, nemen nog te weinig deel aan het vrijetijdsaanbod. Er is bovendien nog veel onwetendheid over deze doelgroep. Daarom willen Bataljong en het Agenschap Integratie en Inburgering lokale besturen graag ondersteunen om ervoor te zorgen dat ook jonge nieuwkomers in ons land zonder enige drempel hun vrije tijd kunnen invullen zoals zij dat zelf willen.
Samen publiceerden ze een brochure met inspirerende praktijken en adviezen om lokaal jonge nieuwkomers goed te informeren en te oriënteren. In de publicatie ligt de focus op de 12- tot 25-jarige nieuwkomers, omdat zij moeilijker een passend vrijetijdsaanbod vinden dan de jongere nieuwkomers.
Hoe stimuleert publiq vrijetijdsparticipatie van jonge nieuwkomers?
Ook publiq ondersteunt lokale besturen in de stimulering van vrijetijdsparticipatie in elke gemeente. Dat doen we met inhoudelijke en technische ondersteuning voor vrijetijdscommunicatie.
Specifiek voor anderstaligen faciliteert en promoot publiq het gebruik van taaliconen als middel om te communiceren over oefenkansen Nederlands.
Daarnaast is UiTPAS een van de financiële ondersteuningsmogelijkheden om iedereen te laten deelnemen aan vrijetijdsactiviteiten. Ook jonge nieuwkomers kunnen in aanmerking komen voor een UiTPAS met kansentarief. De UiTPAS met kansentarief kan zowel met als zonder rijksregisternummer (of een bisnummer) aangemaakt worden. Om dit effectief toe te laten, moet deze mogelijkheid ook toegevoegd worden aan de officieel vastgelegde criteria om in aanmerking te komen. Dat is een lokale of regionale beslissing. Je kan kiezen voor:
- Een persoonlijke UiTPAS op naam
- Een individuele pas op naam van een (opvang)initiatief
- Een groepspas voor een (opvang)initiatief met een zelfgekozen geldigheidsdatum van het kansenstatuut
Verder helpt publiq het aanbod van vrijetijdsactiviteiten te verspreiden naar de brede bevolking. Met doelgerichte acties richten we ons tot specifieke doelgroepen.
Een voorbeeld daarvan is de zomerzoektocht voor families Schatten van Vlieg. Voor de start van de campagne kunnen deelnemende locaties een try-out organiseren voor groepen die zij niet of moeilijk bereiken. De try-out gebeurt in samenwerking met sociale organisaties, OKAN-klassen, opvangcentra, … Zo leiden we de deelnemende locaties naar een nieuw publiek toe en ondersteunen ze hen in de eerste kennismaking.
Meer inspiratie om lokaal aan de slag te gaan
Verdiep je in de publicatie van Bataljong.