De Brusselse concertzaal AB is bovenlokale UiTPAS-partner. Dat betekent dat pashouders vanuit heel Vlaanderen er met hun kansentarief terechtkunnen met 20% korting voor concerten en activiteiten. “We zetten hierop in omdat we het belangrijk vinden dat iedereen toegang krijgt tot cultuur, ook wie het financieel moeilijker heeft”, vertelt Emma Hessels.

Met onze projecten en programmatie hebben we een duidelijk doel voor ogen: AB zo open mogelijk maken voor iedereen.
Emma Hessels
Ticketing & Customer Service + Project Solidair Ticket

Een toegankelijke cultuurbeleving, voor iedereen

“Cultuur is geen luxe, het is een basisbehoefte", zo luidt de duidelijke visie van AB. Het streven naar een toegankelijke cultuurbeleving uit zich op verschillende vlakken binnen hun werking. “We hebben al een tijdje het concept van het Solidair Ticket. Dat is een systeem waarbij we dankzij donaties goedkopere of gratis tickets kunnen aanbieden aan mensen in kansarmoede”, zegt coördinator Emma. “We werken daarvoor samen met verschillende Brusselse organisaties die er zijn voor nieuwkomers en mensen in armoede.”

"Daarnaast hebben we met onze projecten en programmatie een duidelijk doel voor ogen: AB zo open mogelijk maken voor iedereen. Om diezelfde reden zijn we gestart als bovenlokale UiTPAS-partner, en zijn we ook al langer Paspartoe-partner (de Brusselse UiTPAS, n.v.d.r.). De principes van UiTPAS stroken sterk met onze eigen doelstellingen rond participatie. Participatiedrempels zullen er altijd zijn, maar met UiTPAS kunnen we op zijn minst de financiële drempel aanpakken.”

Drempels wegwerken met UiTPAS

“Door bovenlokale UiTPAS-partner te worden, kunnen we alle pashouders met het kansenstatuut 80% korting aanbieden op onze evenementen. De pashouder betaalt 20% van het ticket, de overige 80% van de kost dragen we zelf. Om dit financieel mogelijk te maken, zamelen we het hele jaar door geld in. Dat doen we al voor goede doelen zoals Kom Op Tegen Kanker en Minor NDako. UiTPAS is een van deze goede doelen.”

“Op die manier ijveren we om via UiTPAS kortingen aan te bieden aan iedereen die er recht op heeft, zonder het aantal participaties per persoon te beperken. We vrezen hierbij helemaal niet voor een stormloop, integendeel. Het zou voor ons een overwinning zijn als meer mensen zo hun weg naar AB vinden.”

We zamelen het hele jaar door geld in voor goede doelen zoals Kom Op Tegen Kanker en Minor NDako. UiTPAS is een van deze goede doelen.
Emma Hessels
Ticketing & Customer Service + Project Solidair Ticket

Pashouders informeren

“Momenteel rollen we de bredere communicatie rond het partnerschap uit. publiq doet daarvoor een bovenlokale mailing naar alle pashouders met kansenstatuut en ook via uitpas.be zal de pashouder geïnformeerd worden. Zelf houden we binnenkort een grote campagne rond het Solidair Ticket, waarin we ook de UiTPAS een plaats zullen geven.”

Bovenlokaal UiTPAS-aanbod

Maak je aanbod toegankelijk voor een groter publiek met UiTPAS. Hoe doe je dat en welke voordelen haal je hieruit?

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

“Culturele uitsluiting heeft meer impact dan financiële uitsluiting.”

05 jun. 2019

4AD is een van de eerste bovenlokale aanbieders van UiTPAS met kansentarief, en heeft duidelijk een missie voor ogen.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Concertgebouw Brugge zet in op UiTPAS, ook voor outreachend werken

16 apr. 2024

Het Concertgebouw Brugge heeft een lange traditie in publieksbemiddeling en sinds 2023 staat ook outreachend werken bovenaan de prioriteitenlijst van de Kunstinstelling. De UiTPAS speelt een belangrijke rol in het ‘uitreiken’ naar de stad. Li Li Chong, medewerker Participatie en Outreach bij het Concertgebouw Brugge, deelt haar ervaringen.

Meer lezen