De museumpas, het grootste museumabonnement van België, werd in 2018 opgericht om meer bezoekers naar musea te leiden. Uit onderzoek blijkt dat het zijn ambitie waarmaakt: wie een museumpas heeft, gaat maar liefst vier keer vaker naar een museum dan voordien. Dat levert de musea jaarlijks zo’n 1,8 miljoen euro extra inkomsten op.
De museumpas, waarmee je een jaar lang toegang hebt tot meer dan 220 Belgische musea, bestaat ondertussen vier jaar. De pas groeide in een sneltempo. Er werden ondertussen al 350.000 abonnementen verkocht, die goed waren voor zo’n anderhalf miljoen bezoeken. Om te achterhalen welke impact de abonnementsformule tot dusver heeft op het aantal museumbezoeken en de inkomsten voor musea, voerde SEO Economisch Onderzoek een grootschalige bevraging uit bij ruim 3.000 museumbezoekers.
Wie een museumpas heeft, gaat vaker naar musea
Uit het onderzoek van SEO blijkt dat personen met een museumpas 4,1 keer vaker naar musea gaan. Dit is de zogenaamde meerbezoekfactor, een getal dat aangeeft hoeveel bezoeken exclusief zijn toe te schrijven aan de museumpas. Het effect van de museumpas op museumbezoek in België is dus bijzonder groot.
Meer inkomsten voor de museumsector
Meer museumbezoeken, betekent automatisch ook meer inkomsten voor de musea. De deelnemende musea ontvangen een retributie op alle bezoeken met de museumpas en krijgen een commissie op de verkoop van passen. Dit leverde de musea in 2021 in totaal 2,46 miljoen inkomsten op, waarvan 1,8 miljoen toe te wijzen is aan de extra bezoeken die museumpashouders afleggen.
Dat zowel de deelnemende musea als de pashouders bijzonder tevreden zijn en ons aanbevelen bij anderen, geeft ons de goesting om verder te blijven groeien.
Grote tevredenheid bij musea en pashouders
Uit bevragingen bij musea en pashouders, blijkt dat ook zij uiterst tevreden zijn met de abonnementsformule. Maar liefst 8 op 10 pashouders raadt de museumpas aan bij vrienden of familie. Bijna 9 op de 10 deelnemende musea doet dat bij andere musea. Musea geven ook aan dat ze niet alleen meer bezoekers, maar ook een diverser publiek over de vloer krijgen.