
Islam en cultuur, vraag het aan een imam
Hoe kijken moslims naar cultuur en cultuureducatie? Waar moet je rekening mee houden als je publiek wil bereiken met een religieuze achtergrond? Hoe kom je tegemoet aan bepaalde verwachtingen of verzuchtingen? Ontdek het visuele verslag van de sessie met imam Khalid Benhaddou tijdens publiqForum 2020.

Nederlands oefenen in tijden van corona
Hoe bereik je anderstaligen die Nederlands willen oefenen als de gewone activiteiten als praattafels niet mogen doorgaan? Tijdens het publiqforum vertelden Alexandra van bib Muntpunt en Steffi en Lore van de Brusselse gemeenschapscentra over hun aanpak tijdens corona.

Van lege ruimte naar socioculturele vrijplaats: het verhaal van Toestand vzw
Toestand vzw geeft een tijdelijke socioculturele invulling aan leegstaande gebouwen en verlaten ruimtes. Coördinator Bie Vancraeynest lichtte op het publiqForum hun innovatieve werking toe.

RADAR, ondersteunt creatief talent en cultuurprojecten
RADAR, het nieuwe Mechelse platform dat voortvloeide uit H30 en Talentenfabriek Mechelen, ondersteunt en stimuleert creatief talent in Mechelen om te groeien en te experimenteren en verbindt dat talent met kansen in de stad.
Impact van kunst en leren op het brein van kinderen en jongeren
Op 6 oktober 2020 organiseerden we in samenwerking met Bamm! tijdens de roadtrip cultuureducatie een online sessie met Mark Mieras, wetenschapsjournalist. In een videoverslag van de sessie bundelen voor jou de highlights.

Art Thinking, dé methode voor out-of-the-box cultuureducatie
Tijdens de Roadtrip cultuureducatie 2020 gaf Maria Acaso (Pedagogias Invisibles) een interactieve workshop over Art Thinking, een cultuureducatieve methode die performing arts en educatie verweeft. Aan de hand van de 4 principes van Art Thinking ontdek je wat de methode inhoudt en tips & tricks om ze zelf - ook online - toe te passen.

Online kunsteducatie: 8 tips uit het praktijkverhaal van WISPER
Kunsteducatief aanbod op een kwalitatieve manier online overbrengen, hoe doe je dat? Ontdek hoe WISPER dit aanpakte en welke tips ze voor jou hebben.

Abdelkader Benali: Welke rol kunnen boeken en lezen spelen in onze persoonlijke ontwikkeling?
Ontdek de tips van Abdelkader Benali om kinderen & jongeren met etnisch-culturele diverse achtergrond te bereiken via taal en verhalen.

Emotienetwerken als methode om immaterieel erfgoed te laten voortbestaan
Hoe voer je gesprekken over erfgoed in de hedendaagse samenleving waarin steeds meer mensen samen leven die elkaar steeds minder kennen? Danielle Kuijten (Imagine IC) legde tijdens de roadtrip cultuureducatie de methode ‘emotienetwerken’ uit.

Villa Verbeelding, vol van woord en beeld
Ontdek dit bijzonder museum in Hasselt en hoe zij vorm geven aan cultuureducatie in dit praktijkvoorbeeld.
Participatieve kunstpraktijken: hoe kan je er vorm aan geven?
Maar waar zijn artiesten mee bezig waar iedereen zich mee kan verbinden? We gingen samen met De Veerman op ontdekkingsreis tijdens een live roadtripevenement. Aan den lijve leerden we wat participatieve kunstpraktijken kunnen zijn, d.m.v. workshops met Katrien Oosterlinck, Kristof Van Gestel en Hans Bossman.
11 tips voor cultuureducatie bij een kwetsbaar publiek in tijden van social distancing
Hoe bereik je een kwetsbaar publiek met cultuureducatieve activiteiten tijdens de coronacrisis? Over dit topic organiseerde Publiq in september een online rondetafel. De bevindingen die voortkwamen uit deze boeiende uitwisseling met deelnemers uit uiteenlopende hoeken van het cultuureducatieve veld lees je hier.