Nog zoveel te beleven

Cécile De Somer, coördinator cultuurcommunicatie bij de Stad Antwerpen licht de campagne toe: “Ondanks alles kunnen er ook op dit moment nog heel wat activiteiten doorgaan, maar het publiek weet dit niet altijd. Zo zijn de bibliotheken doorlopend opengebleven, kun je musea bezoeken na reservatie en valt er online heel wat moois te beleven. Vanaf 8 mei komt hier ook nog outdoor cultuur bij, zoals podiumvoorstellingen, tot 50 personen.

Daarom kwam de sector bij ons aankloppen met de vraag om in de kijker te zetten wat wél nog kan. Met deze campagne willen we het publiek dus tonen dat er ondanks de beperkingen nog steeds veilige, vernieuwende en verrassende manieren zijn om je cultuurhonger te stillen.”

De tips van de redactie

De campagne is de ‘prelude’ op de grote relancecampagne, een warmhouder, voor wanneer alle deuren weer open zwaaien. Op cultuurhonger.be vindt het publiek geen totaaloverzicht van coronaveilige cultuuractiviteiten, wel heel wat inspirationele artikels en tipslijstjes, bijvoorbeeld over de expo’s van het moment. Zowel stedelijk als niet-stedelijk aanbod krijgt er een plek.

Voor de cultuurliefhebber

Cécile: “Deze campagne is niet opgezet om nieuw publiek te overhalen om aan cultuur te doen, wel om het brede kernpubliek te informeren en te inspireren. Daarnaast willen we hiermee uiteraard de sector ondersteunen. Met Cultuurhonger bieden we hen een grote kapstok om hun eigen communicatie aan op te hangen, over de eilandjes van elke organisator heen. We ontwikkelden een uitgebreide toolkit die elke partner kan inzetten, binnen hun eigen strategie. Heel wat partners maakten hier al dankbaar gebruik van.”

Met de campagne Cultuurhonger willen we het brede kernpubliek bereiken.
Cécile De Somer
Coördinator cultuurcommunicatie Stad Antwerpen

Uitgekiende kanalenmix

Dankzij een goed doordachte kanalenstrategie komt de campagne binnen bij het juiste publiek, op de juiste plekken.

Cécile: “We zetten in op zowel paid, owned als earned media. Dat wil zeggen dat we bijvoorbeeld adverteren op Google en sociale media, onze eigen kanalen en die van de partners inschakelen, en inzetten op pers en influencers.”

Ook in het straatbeeld springt de campagne in het oog: op de invalswegen en rond de culturele kernen kun je de affiches spotten.

Doelstellingen

“Omdat we voor deze campagne samenwerken met zoveel partners, die bijvoorbeeld elk hun eigen ticketshop hebben, is het heel moeilijk om de impact via echte verkoopcijfers te meten. Daarom doelt Cultuurhonger vooral op awareness en clicks. We willen mensen informeren en nagaan of ze ook effectief de redactionele artikels lezen.”

Voorwaarden voor een geslaagde campagne

Allereerst is de toolkit enorm belangrijk, benadrukt Cécile: “Zorg voor herkenbare beelden, geef je partners het materiaal in handen, en benut zo ook hun uitgebreide netwerk.”

Daarnaast konden Cécile en haar team vooral putten uit de ervaringen van de zomercampagne: “Voor deze campagne deden we een algemene oproep voor het aanleveren van activiteiten. Alle partners zijn natuurlijk, terecht, trots op al hun activiteiten, maar al snel werden we overrompeld, wat zorgde voor heel wat ‘ruis’ op de website. Door deze aanpak moesten we ook heel wat partners teleurstellen als hun aanbod het niet haalde tot de website. Daarom kozen we nu voor een meer redactionele aanpak. Een collega schuimt non-stop het aanbod af, en maakt dan een interessante en gevarieerde selectie voor op cultuurhonger.be, om het publiek op weg te zetten.”

Tot slot verklapt Cécile haar persoonlijke favorieten waarmee zij voorlopig haar cultuurhonger stilt. “Op Erfgoeddag ben ik eindelijk naar 100 x Congo in het MAS gaan kijken. Deze expo doet de verhalen uit de doeken achter de objecten uit de Congolese collectie die 100 jaar geleden, in volle kolonionale tijd, onderdak vonden in het MAS. Ook Boem Paukeslag, Bezette Stad 100 in het Letterenhuis is een aanrader, zeker in deze tijden.”

Bij de campagne hoort ook een reeks video's.

Ook Nederland telt af naar heropening

Bij onze noorderburen ging onlangs de cultuurbrede campagne 'Mooier dan ooit' live: meer dan 750 organisaties uit de cultuur- en entertainmentsector tellen af tot ze weer open kunnen.

De bedoeling van de campagne is dat heel Nederland ‘samen gaat aftellen naar het moment dat alle theaters, poppodia, musea, festivals en opleidingen weer open mogen’. De eerste fase staat in het teken van vooruitkijken. Locaties wordt gevraagd om het publiek te betrekken bij hun plannen. Wat gaat er gebeuren, welke voorstellingen komen er?