Leuven startte begin 2017 met UiTPAS en houdt momenteel een wedstrijd wie de 10.000ste pashouder kan worden. Razendsnel ging het er vooruit. Maar het mag nog groter en meer zijn volgens cultuurcommunicator Kristel Salaets die nauw samenwerkt met UiTPAScoördinator Elise Gazenbeek. “Onze zorg is nu dat UiTPAS beleefd wordt als een pas voor iedereen, dat we heel diverse mensen kunnen bereiken met de pas.” En daarvoor worden verschillende acties ontwikkeld.

We treffen Kristel in het gotische stadhuis van Leuven. De muziek is luid, de stemmen van de vele aanwezige Leuvenaars galmen door de ruimte. Ze drinken koffie en eten een bresiliënne. De seniorenbeurs loopt naar zijn eind. In de hoek van de zaal zoeken we het team van UiTPAS op. Op een stand bieden ze de pas aan, samen met uitleg en advies. Met een rad van fortuin kan je ter plekke een voordeel winnen. Een UiTPASkaartspel en een minibokaaltje snoepjes wisselen van eigenaar. De UiTbakfiets trekt de aandacht. “We hebben die op maat laten maken voor ons”, zegt Kristel.

Meer mensen overhalen

Haar collega Elise en het team hebben er drukke maanden op zitten sedert begin 2017. “Op amper twee jaar tijd hebben we bijna 10.000 pashouders. Hiervan zijn er een kleine 7.000 gebruikers met kansentarief.” Een succes volgens het team van Leuven, en tegelijk een zorg. “Het goede is dat we al zoveel mensen aan boord hebben. Maar tegelijk moeten we er over waken dat de mix van gebruikers groot genoeg is, dat we met andere woorden de pas meer gebruikt kunnen laten worden door meer Leuvenaars. UiTPAS wil cultuurparticipatie verhogen en daar heeft iedereen baat bij.” Daarom is het ook handig dat Kristel - die de UiTcommunicatie verzorgt - nauw kan samenwerken met haar collega die de UiTPAS coördineert. “Vrij logisch dat we bij elkaar gingen zitten, toch?”

"UiTPAS wil cultuurparticipatie verhogen en daar heeft iedereen baat bij.”

“We zijn nu op zoek naar manieren om mensen meer en beter te triggeren”, zegt Kristel. Dat doen ze in Leuven door partners samen te zetten in een werkgroep om initiatieven te bedenken, om voordelen af te stemmen en om gesegmenteerde communicatie uit te werken. De combinatie van een activiteitenagenda en aanbevelingen gecombineerd met voordelen moet meer mensen overhalen om deel te nemen.

UiTzendteam

Met het UiTzendteam is een team van UiTambassadeurs gevormd. De jongste is 16, de oudste 72. “Het zijn mensen met een hart voor UiTPAS die we kunnen uitsturen om de pas bekend te maken. Een aantal reporters vertalen ook de sfeer op de verschillende activiteiten en dat moet mensen weer warm maken om er de volgende keer bij te zijn. We hebben bewust een heel gemengd team gemaakt zodat verschillende smaakprofielen vertegenwoordigd zijn. Het zijn mensen die goesting moeten geven om deel te nemen aan vrijetijdsactiviteiten.”

In de wijken zijn ook ambassadeurs aan de slag, verbonden aan de wijkcentra. “Zij zijn de beste mensen om het verhaal te brengen. Het is doorleefd, het is geloofwaardig. En als je iemand als onze vrijwilliger Doke gehoord hebt, dan wil je ook gewoon mee doen. Hij is zo enthousiast.”