Mechelen

Het schepenhuis van de stad Mechelen was eeuwenlang de plek van waaruit recht werd gesproken en de stad werd bestuurd. Sedert kort is deze plek het onthaalpunt voor toeristen én voor Mechelaars. Want naast de toeristische dienstverlening kan je er ook tickets kopen voor heel wat cultuurhuizen, inschrijven voor jeugdkampen en een UiTPAS kopen. “Een grote verbetering”, zegt Tine Van Nieuwenhove die UiTPAS coördineert.

“Hier komt iedereen langs.”
Rebekka Koch

De architecten hebben een fantastische verzoening gerealiseerd tussen oud en nieuw. In de eeuwenoude structuur van het schepenhuis hebben ze een onthaal ingericht, een tentoonstellingsruimte met geschiedenis over de stad, vergaderzaal en kantoren. Blikvanger is de stadsplattegrond én een VR-bril waarmee je Mechelen virtueel kan verkennen.

Het is een fiere Rebekka Koch die ons rondleidt in het gebouw. Zij is verantwoordelijk voor de frontoffice van UiT en toerisme in Mechelen. “Hier komt iedereen”, zegt ze, “Voor sommigen betekent het sociaal huis een grotere drempel dan deze plek. Omgekeerd is natuurlijk ook het geval.” Het is een komen en gaan van toeristen en bezoekers die een ticket willen regelen voor een voorstelling. Dat is de mix die beoogd wordt met deze locatie.

Verschillende communicatielijnen

Om mensen te bereiken die recht hebben op een kansentarief bewandelen ze in Mechelen verschillende paden. “Wij rekenen bij deze doelgroep niet enkel de mensen die recht hebben op op een verhoogde tegemoetkoming, maar ook mensen die uit de boot dreigen te vallen”, zegt Tine, “Hulpverleners van het OCMW kunnen rechtstreeks registreren in het systeem van de UiTPAS. Daarnaast krijgen we doorverwijsbrieven van het steunpunt asiel en migratie en onze twee armoedeorganisaties hier in de stad. Dit zorgt ervoor dat we die mensen bereiken die formeel uit de boot vallen maar voor wie vrijetijd toch duur is.”

Mechelen stuurt nadrukkelijk op haar communicatie, zodat mensen zouden zien dat de UiTPAS een pas voor iedereen is. “Onze vroegere kansenpas heette uitpas. Dat leidt ertoe dat mensen wel eens zeggen ‘dat is niet voor mij’. Maar dat is stilaan aan het wegebben”, zegt Tine. In de UiTcommunicatie wordt de nadruk gelegd op de voordelen die pashouders kunnen bekomen bij de verschillende partners en op de omruilvoordelen. Dat levert op. “Het aantal gespaarde punten stijgt”, zegt Rik Somers, projectverantwoordelijke UiTPAS, “Ook het aantal opgenomen omruilvoordelen zit in stijgende lijn.”

“Voor de mensen met kansentarief voeren we een andere communicatie via onze partners. Daar leggen we de nadruk op de kortingen”, vult Tine aan.

De komende tijd wil het UiTPASteam investeren in sport. “We hebben maar liefst 300 sportclubs. Daar is nog veel potentieel. Die functioneren iets anders dan cultuurorganisaties, dus hebben we wat denkwerk voor de boeg over verdeelmechanismen. Hopelijk kunnen we ook aansluiting vinden bij de Talententickets waar kinderen korting mee kunnen genieten bij jaaractiviteiten van maar liefst 150 verenigingen waaronder sportclubs, jeugdbewegingen en culturele verenigingen.

“Ook werken we op de toeleiding via mutualiteiten. We zien nu al vaak mensen toekomen met een attest van de mutualiteit en een folder van UiTPAS.”