publiq wil activiteiten en mensen met elkaar verbinden, zodat ze elkaar vinden. Zo staat het in onze missie. Maar iets leuk doen in je vrije tijd brengt vaak een heleboel drempels en vragen met zich mee: Wat is er te doen? Wat wil ik vooraf weten? Wanneer kan ik erheen? Wat kan ik verwachten als ouder? En voor mijn kinderen? Het is vandaag een uitdaging om te weten wat er te doen is en dan ook nog eens alle antwoorden op je praktische vragen te vinden. Zeker voor mensen in armoede zijn deze drempels heel concreet.

Om het hoofd te bieden aan deze drempels, diende publiq een voorstel in bij de Nationale Loterij in het kader van de projectoproep "Armoedebestrijding en sociale inclusie". In het project wil publiq slimme technologie inzetten voor vrijetijdsvragen van mensen in armoede. De Nationale Loterij weerhield het voorstel en op 5 oktober 2022 kwamen alle laureaten samen voor een feestelijk moment.

Bij publiq verzamelen we plekken en activiteiten in UiTdatabank. Vanuit UiTdatabank versturen we die informatie naar allerlei kanalen. Maar vind je in die databank alles terug? En met de juiste informatie? Is deze informatie toegankelijk voor iedereen? Met andere woorden, kunnen we de relevantie informatie voor mensen in armoede, gepersonaliseerd en geautomatiseerd aanbieden?

Als voortraject gaan we in gesprek met (eenouder)gezinnen in armoede om te luisteren naar de plekken die ze zoeken en de vragen die daaruit voortkomen. Samen met een lokale partner (bijv. de jeugddienst) brengen we deze plaatsen in kaart en gaan we op zoek naar alle nodige informatie om oprijzende vrijetijdsvragen te beantwoorden. Deze informatie voegen we toe aan UiTdatabank, waardoor ze meteen breed beschikbaar is.

In de hoofdfase van het project komt deze informatie geautomatiseerd en gepersonaliseerd tot bij mensen in armoede. Met deze tips op maat zetten we een volgende stap in onze UiTPAS-werking met kansentarief. Bovenop 80% korting bij meer dan 3000 UiTPAS-organisatoren, zal de doelgroep nu een gerichte communicatie krijgen over hun voordeel.

Om dit project te realiseren, zet publiq in op slimme data technologieën. Met behulp van AI-algoritmes berekenen we gepersonaliseerde tips aan de hand van je voorkeuren. In een oogopslag zie je welke activiteiten je kan doen op een van de verzamelde plekken. Dankzij UiTPAS zijn de betalende activiteiten toegankelijk tegen 80% korting, deze informatie wordt duidelijk meegegeven.

We sturen de algoritmes ook bij op basis van feedback en ‘trainen’ de modellen, zo werken we toe naar de sterkste versie. Het is de bedoeling om deze tips op regelmatige basis te verspreiden via e-mail of print, mogelijk in samenwerking met partnerorganisaties (denk aan lokale besturen, sectorverenigingen,...). Zo ontdekken ook mensen in armoede nieuwe activiteiten die voor nog meer verwondering kunnen zorgen.

De opvolging van het project gebeurt via een stuurgroep met vertegenwoordiging van mensen in armoede, de procesbegeleider Horizont vzw en publiq vzw.

publiq start dit project in het najaar van 2022 op. Eind 2023 ronden we het project af en delen we graag de resultaten en bevindingen met onze partners.