UNESCO schreef naar aanleiding van de derde wereldconferentie in februari een internationaal kader voor cultuur- en kunsteducatie. Tijdens een online event op dinsdag 18 juni nemen we dit nieuwe kader onder de loep. Veerle Keuppens (beleidsmedewerker cultuureducatie van het Departement Cultuur, Jeugd & Media) brengt verslag uit van de wereldconferentie en licht het kader toe. Hoe is het nieuwe kader tot stand gekomen? Wat omvat dit kader? En welke implicaties heeft het voor het beleid?

Daarna zullen Geert Vandermeersche (onderzoeker kunst- en cultuureducatie aan de VUB) en Tobias Frenssen (verantwoordelijke expertisecentrum Education & Development) in gesprek gaan en kritisch reflecteren op het UNESCO-kader. Welk discours ligt aan de basis van dit kader? Welke accenten worden er gelegd? En wat kan het betekenen voor de praktijk?

Camille Dumont
Neem contact op met
Camille Dumont
Projectmedewerker Cultuureducatie
email hidden; JavaScript is required

Wil je meer weten over het UNESCO-kader?

Programma

  • 14u00 - Introductie door publiq
  • 14u10 - Toelichting door Veerle Keuppens
  • 14u40 - Pauze
  • 14u50 - Reflectie door Geert Vandermeersche & Tobias Frenssen
  • 15u20 - Vragenronde
  • 15u30 - Einde

Praktisch

  • Datum: dinsdag 18 juni 2024
  • Timing: van 14u00 tot 15u30
  • Prijs: gratis
  • Online event via Zoom
    • Ingeschreven deelnemers ontvangen een Zoom-link enkele dagen voor het event.
    • Zorg voor een computer met camera en microfoon.
    • We raden aan om de laatste versie van Zoom op voorhand te installeren op de computer.
    • Een opname van het online event wordt gemaakt voor intern gebruik (verslaggeving).

Over Veerle Keuppens

Veerle Keuppens is als beleidsmedewerker cultuureducatie verbonden aan het Departement Cultuur, Jeugd en Media. Zij startte haar loopbaan bij de VRT, waar zij voor radio en televisie programma’s maakte en presenteerde. Vervolgens werkte zij in creatieve en leidende functies voor verschillende organisaties in de cultuursector. Kunst en kinderen lopen als een rode draad door haar carrière. Zo initieerde en organiseerde zij onder meer Kunstendag voor Kinderen.

Over Geert Vandermeersche

Geert Vandermeersche behaalde zijn doctoraat in de Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Gent. Hij is als professor (kunst- en cultuureducatie) verbonden aan de vakgroep Educatiewetenschappen van de Vrije Universiteit Brussel, meer bepaald de onderzoeksgroep Brussels research centre for Innovation in Learning and Diversity (BILD). Hij verzorgt vakken rond kunst- en cultuureducatie, en jeugdcultuur. Hij onderzoekt hoe digitalisering aanzet tot transformaties in kunst- en cultuureducatie.

(c) Bram Van Landschoot

Over Tobias Frenssen

Tobias Frenssen is verantwoordelijke expertisecentrum Education & Development bij hogeschool UCLL en vooral gespecialiseerd in vakdidactiek en interdisciplinariteit, alsook in kunsteducatie. Tobias Frenssen promoveerde tot doctor in de kunsteducatie. Hij is werkzaam binnen de educatieve bacheloropleiding voor Secundair Onderwijs van de UC Leuven-Limburg. Hier geeft hij les binnen de afstudeerrichting Project Kunstvakken (PKV). Voor het expertisecentrum Art of Teaching is hij momenteel vooral bezig met de verhouding tussen vakdidactiek, vakintegratie en de vakleraar, de uitdagingen van teamteaching binnen een vakgroep en de hervorming van het secundair onderwijs.