Digitale deur blijft open

Normaal promoot UiTinVlaanderen elk jaar zo'n 250.000 uithuizige activiteiten. Sinds maart 2020 zijn alle cultuur- en vrijetijdsvoorzieningen dicht, wat betekende dat ook de UiTdatabank zich moest aanpassen aan deze nieuwe situatie.

Daarvoor maakten onze content-, data en marcomteams meteen de klik. Online evenementen moesten nu een centrale plek krijgen. Een kwestie van intensieve dataverzameling en -invoer en het creëren van alternatieve inspirerende content met coronaproof aanbod voor UiTinVlaanderen, UiTmetVlieg en BILL, die we tijdelijk herdoopten naar UiTinHuis en ThuismetVlieg.

UiTinHuis.be verzamelt alles wat je ‘in je kot’ op cultureel vlak, en bij uitbreiding qua vrijetijdsbesteding, kunt beleven. Ons platform gidst het publiek doorheen het aanbod en brengt verwondering en inspiratie naar de huiskamer.

Organiseer je iets, weet je iets wat nog niet op UiTinHuis.be staat? Geef het door via het invulformulier zodat het kan worden opgenomen in dé vrijetijdskalender in tijden van quarantaine.

Momenteel staan er maar liefst 697 online evenementen in de UiTdatabank! Enkele cijfertjes:

221 workshops
206 streamings
70 virtuele museumtours
37 podcasts
20 UiTPAS acties
143 varia-activiteiten

144 bibliotheken bieden een afhaaldienst aan.

Relevante content in niet-vanzelfsprekende tijden

Het aanbod dat we samen met onze partners verzamelen op ons platform en de daarbij horende lijstjes en artikels doet het publiek duidelijk een plezier, ze tonen zich van hun meest geïnteresseerde kant, zo blijkt uit de cijfers. Tel hierbij ook de duizenden virtuele museumbezoeken via museumpas en je ziet dat we zo ook vandaag onze missie volbrengen om meer mensen te laten participeren en te inspireren, samen met onze partners, zij het digitaal.

En ook lokaal dragen onze UiTpartners hun steen bij, door zelf lijstjes samen te stellen, te verwijzen naar UiTinHuis, coronaproof acties op poten te zetten of bijvoorbeeld een afhaaldienst in de bib aan te bieden.

Bovenlokaal zien we dan weer mooie initiatieven ontstaan zoals het geweldige Podium aan Huis (Cultuurconnect).

Spotjes

Ook Canvas vestigt vanaf nu dagelijks, tussen zijn programma’s door, de aandacht op 'cultuur in uw kot’. Dat gebeurt met diverse spotjes op tv en sociale media die verwijzen naar het digitale aanbod van allerhande culturele organisaties en cultuurhuizen.

Samen met publiq

Omdat zulke spots vooral inspelen op beleving en relatief weinig informatie kunnen bevatten, werkt Canvas samen met publiq. Die verzamelt alle concrete informatie over het digitale cultuuraanbod op zijn site tijdelijk op UiTinHuis.be. De trailers op Canvas verwijzen dan ook naar deze website.

Ook Ketnet springt mee op de kar en verwijst naar de website van UiTmetvlieg voor een heleboel anti-verveeltips die het "in uw kot" blijven een pak aangenamer kunnen maken!

De publieke omroep bereikt in Vlaanderen heel veel mensen. publiq en VRT zijn natuurlijke partners om hen de weg te wijzen naar het rijke culturele aanbod dat er ook in en vanuit uw kot te beleven valt.
Bart Temmerman
algemeen directeur publiq

publiq staat dus klaar voor zowel het publiek als haar partners om het digitale aanbod te verzamelen en te ontsluiten. En we werken alvast aan een strategisch beleid en technische ontwikkelingen om ook in de toekomst dit aanbod een plaats te geven, al hopen we samen met jullie snel weer UiT te mogen!