In 2018 lanceerde publiq het Inclusieve Familiemanifest: een campagne naar de cultuursector om alle families warm te verwelkomen. Samen met onze partners creëerden we een handig manifest vol actiepunten om cultuurhuizen toegankelijker te maken voor families.
In 2021 ronden we deze campagne af. De campagnewebsite werd stopgezet, je kan het manifest niet meer (publiek) ondertekenen.
Meer en nieuwe families over de vloer? Doe in de zomer mee met Schatten van Vlieg!
Dit manifest, in de vorm van actiepunten, blijft wel een handig hulpmiddel om je locatie familievriendelijker te maken. Download het manifest hieronder. Ook kan je nog steeds de praktijkvoorbeelden rond familievriendelijkheid raadplegen, net als de resultaten van de bezoekersbevraging. We blijven bij publiq onverminderd inzetten op een inclusief verhaal via onze andere projecten.
Publieksbevraging
In de maanden april en mei van 2019 lieten 39 ondertekenaars van het Familiemanifest de bezoekersbevraging invullen. Daarmee peilden ze naar hoe familievriendelijk de bezoekers hun locatie vonden. 1420 families vulden de bevraging in. Uit de bevraging blijkt dat de families in het algemeen erg positief zijn over hun cultuurbeleving. Benieuwd naar hun mening?
Praktijkvoorbeelden
7 tips voor nog meer familievriendelijkheid
Concrete tips van cultuurhuizen om families nog warmer welkom te heten en hen te begeleiden bij hun bezoek.
Families in het Yper Museum
Nog voor de opening van het Yper museum wist directeur Sandrin Coorevits dat ze families een prominente plaats wilde geven in het museum. Ze ondertekende het Familiemanifest en koos voluit voor participatie.
Klare taal
Begrijpen kinderen de inleidende tekst bij een tentoonstelling die je organiseert? Is je bibreglement misschien wat moeilijk geformuleerd? En is de familiebrochure van je cultuurcentrum ook te begrijpen voor families die de taal nog niet helemaal onder de knie hebben?
Iedereen welkom, ook op het toilet.
Het Van Abbemuseum in Eindhoven kiest voor genderneutrale toiletten.
Gemakkelijk gaat ook: de buggyparking
In het Children's Cultural Centre Rulla in Tampere, Finland hebben ze een erg gemakkelijke manier gevonden om een buggyparking te maken.
Wie weinig ruimte heeft, moet inventief zijn.
Het MOT is een beschermde erfgoedlocatie en is dus gebonden aan allerhande regels wat betreft inrichting en verbouwing. Hoe zorgt het MOT ervoor dat ook papa's gemakkelijk hun baby's kunnen verversen?
Stel je publiek aan als conservator
De traditie wil dat enkel conservators, historici en academici een kunstwerk van een inhoudelijke beschrijving mogen voorzien. Maar daar brengt het Museo del Prado in Madrid dit jaar verandering in.
Franglais?
België telt veel culturen en nog meer talen. Krijg je in jouw cultuurhuis ook soms anderstalige families over de vloer? Huis van het Nederlands Brussel maakte een handig hulpmiddel om de eerste taaldrempel weg te nemen.
Get social!
We zitten allemaal op sociale media, en je gebruikt ze waarschijnlijk ook om de activiteiten van jouw cultuurhuis te promoten.
Maar sporen jullie ook jullie bezoekers aan om hun ervaringen te delen?
Uitgestelde tickets
Ken je 'de uitgestelde koffie'? Dat betekent dat je een kop koffie koopt voor iemand die dit zelf niet kan betalen. Nu bestaan er ook uitgestelde tickets dankzij Enchanté vzw.
Wees mobiel.
M in Leuven zet zich in om een zo toegankelijk mogelijke plek voor elke bezoeker te zijn. En daarvoor gaan ze zelfs tot buiten hun muren.
Formuleer de regels.
Niet iedereen weet meteen hoe men zich meestal gedraagt in het museum, de bibliotheek of het theater. Daar gelden heel wat impliciete regels: vaak moet je stil zijn in de bibliotheek, je mag je tas niet mee naar binnen nemen in het museum, je mag niet zomaar rechtstaan tijdens de voorstelling…
Kinderen weten zelf het best wat kinderen leuk vinden.
Als cultuurhuis je jongste bezoekers telkens weer op een onvergetelijke ervaring trakteren, is niet altijd gemakkelijk. Het is soms hard werken om op de hoogte te blijven van de laatste hypes en trends bij kinderen. Maar wat als je hen gewoon zelf laat meedenken?
Wees voorbereid (en bereid voor).
Zorg er niet alleen voor dat je locatie voorbereid is op gezinnen, zorg er ook voor dat gezinnen zo goed mogelijk voorbereid zijn op hun bezoek aan jouw locatie.
Familievriendelijkheid in het Red Star Line Museum
Elk cultuurhuis kan familievriendelijk zijn, zelfs als je collectie over een minder voor de hand liggend thema gaat. Dorine De Vos, publiekswerker in het Red Star Line, vertelt hoe.
Met je baby naar de film.
Kersverse ouders mét baby in je cultuurhuis ontvangen? Het is mogelijk. Cinema ZED en Kunstencentrum STUK organiseerden dit najaar de eerste editie van Cinema Poussette: een primeur in België.
Terugblik: focus op families
Op 7 oktober verwelkomden we in het mooie kader van het STAM in Gent meer dan 80 aanwezigen die willen inzetten op meer familievriendelijkheid. Lees de terugblik van de dag om samen met publiq, onze partners en iedereen met een hart voor het jong publiek alle ‘neuzekes’ in dezelfde richting te krijgen!
Mini-Mozart
In het Verenigd Koninkrijk organiseert de organisatie Bach to Baby concerten voor de allerjongsten.
Samen kan je meer.
Organiseer eens een activiteit samen met een buurtorganisatie: zo leren nieuwe mensen jou kennen en zullen ze een volgende keer misschien zelfstandig op bezoek komen.
Maak van een voorstelling een laagdrempelige activiteit.
Met het label PIEP organiseert stad Leuven voorstellingen voor kinderen van 0 tot 5 jaar in Leuven. Wij gingen een kijkje nemen bij de voorstelling Potjesman van Jasmin Hasler.
Installeer een mobiel bibpunt in je gemeente.
De bibliotheek van Kalmthout trakteert families ook buiten haar muren op leesplezier. Zo motiveert ze hen om later ook de bib te ontdekken.
Kinderen als erfgoedambassadeurs
Kinderen warm maken voor cultuur of erfgoed is niet altijd even makkelijk. Met het project Jong redt Oud blijkt dat voor het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed in Limburg echter een koud kunstje.
Trek de straat op.
Hoe laat je kansarme jongeren of gezinnen kennismaken met "hoogdrempelige" cultuur?