Van 2015 tot 2019 focusten we op de zintuigen als thema voor Schatten van Vlieg. De zintuigen zijn een toegankelijke manier om kinderen te laten kennismaken met kunst en cultuur. Ze zijn universeel, vertrekken vanuit het kind zelf en zijn daarom toepasbaar op alle locaties. Daarom herhalen we vanaf volgend jaar opnieuw alle zintuigen. In 2020 komt het gehoor aan bod met het veelzijdige thema ‘Hoor jij wat ik hoor?’

Het gehoor vormt een uitstekende rode draad voor families om op een klinkende manier kennis te maken met het aanbod van de deelnemende culturele en vrijetijdslocaties. We moedigen verstoplocaties dan ook aan dit boeiende thema als uitgangspunt te nemen voor hun zoektocht. Dan zijn je bezoekers vast een en al oor.

Lees ook: Opnieuw de zintuigen? 

Klank is overal

Geluiden zijn er zo goed als altijd en overal. Er zijn zelfs zoveel geluiden, dat we de meeste ervan niet eens meer opmerken. Van sommige geluiden word je heel rustig, of blij, en van andere wil je liefst zo snel mogelijk je vingers in je oren stoppen. Het geritsel van pagina’s in een boek, met een rietje van je chocomelk slurpen, het openscheuren van een cadeautje, ... En wanneer wordt geluid dan muziek? Heeft elke locatie een eigen geluid of is het geluid van bijvoorbeeld alle kastelen eigenlijk hetzelfde? Heb je als bezoeker zelf ook een invloed op het geluid? 

 

Klank op je locatie 

Musea kunnen hun creativiteit de vrije loop laten, want in de kunst vind je heel wat artiesten die helemaal gefascineerd raakten door klank. Noem je een stilleven stil omdat er geen geluid gemaakt mocht worden tijdens het schilderen? Hoe luid klinkt De Schreeuw volgens jou? De Italiaanse componist Luigi Russolo was zo overtuigd van de kunst van het lawaai dat hij er een manifest, The Art of Noise, over schreef.

Welke dans werd het meest ingezet in de balzaal toen de erfgoedhuizen nog bewoners kenden? Maakte zilveren bestek hetzelfde geluid op je bord als bestek van nu? 

Bibliotheken kunnen dan weer alles uit de (boeken)kast halen door schattenjagers de meest klinkende namen voor te schotelen. Bij BOEM paukeslag kan je niet anders dan luidop mee te scanderen, en de befaamde Bianca Castafiore uit Kuifje kon zelfs glazen laten barsten met haar klok van een stem. De test waard?

Buitenlocaties kunnen beroep doen op hun omgeving: wat hoor je allemaal rondom jou? Hoe klinkt een pauw?

Heeft jouw gemeente een typische klank? En vind je nog een plekje waar het helemaal stil is? Is stilte eigenlijk ook een geluid?

Elke organisatie kan met het thema aan de slag, want in elk gebouw en elke ruimte, binnen of buiten, schuilen er geluiden, die soms zelfs van dag tot dag variëren. 

 

Klank als extra dimensie

Klank speelt een grote rol in het beleven van ervaringen. Een geluid kan je terug in de tijd katapulteren en je een herinnering, die je al lang vergeten was, helemaal opnieuw doen beleven. Een liedje op de radio herinnert je aan je kindertijd en het sluitergeluid van je fototoestel aan je laatste vakantie. Klank beïnvloedt ook op het moment zelf je beleving: zonder dreigende muziek is die film maar half zo spannend, en een appel is nu eenmaal lekkerder als hij echt tussen je tanden kraakt. Welke soundtrack maakt een kunstwerk angstaanjagend, en welke lief? Luisterde de kasteelheer graag naar de regen op het glas-in-loodraam? Dit is je kans om bezoekers je locatie op een unieke manier te laten ervaren. Je zal zien: na Schatten van Vlieg hebben ze jouw locatie werkelijk in hun oren geknoopt!