Of het nu gaat om kinderen of volwassenen, ruiken doen we allemaal, als alles goed gaat. Wat je ruikt is niet zichtbaar maar wél altijd aanwezig.

Sommige geuren herken je direct, zoals verf, bij andere geuren moet je even stilstaan om te achterhalen wat je ruikt.

Toch staan we er niet vaak bij stil, dit is dus het ideale moment om net iets beter je neus te gebruiken en bijvoorbeeld wat je ruikt en wat je ziet te vergelijken. Klopt het plaatje dan nog?

Musea kunnen met dit thema heel creatief aan de slag. Elk kunstwerk ziet er anders uit, maar welke geur zou je eraan verbinden? De mens associeert gemakkelijk een geur bij wat hij ziet. Je verwacht toch van een kunstwerk met bloemen dat het naar bloemen ruikt, of toch niet?

En wat als de schattenjagers enkel konden ruiken en niet zien, hoe zouden ze hun bezoek dan ervaren? Een leuke manier om te ontdekken of ze het dan op dezelfde manier zullen beleven.

MSK_Martin Corlazzoli
MSK_Martin Corlazzoli

Buitenlocaties kunnen uiteraard rekenen op een uitgebreid geurpalet van de natuur: gras, verse aarde, bloemen, brandend hout en nog veel meer. Maar hebben ze overal dezelfde geur? Welke elementen ruiken dan toch nét iets anders als we de locaties gaan vergelijken?

Of zouden we de weg kunnen terugvinden door enkel op onze neus te vertrouwen, zoals een speurhond? Smaakt het versgebakken brood uit de buitenoven nog hetzelfde wanneer we geen geur waarnemen?

In de bibliotheek steekt iedereen wel eens zijn neus in een boek. Er wordt vaak gezegd dat boeken ruiken naar chocolade. Boeken ruiken lekker, maar weten de kinderen wel waarom die zo lekker ruiken? Hoe ruikt een gedicht, of kunnen de kinderen een geurgedicht maken? Welke geur hangt er aan een (strip)verhaal?

Laat ze het zelf maar eens raden en hierbij hun verbeelding gebruiken, geen antwoord is te gek!

Ruikt het nog zoals vroeger in je erfgoedhuis? Wat gebeurde er ooit in de kamertjes van jouw locatie en welke geuren zou je verbinden aan die gebeurtenissen? Hoe zit het met de geur van de mensen die vroeger op deze locatie woonden of werkten? Is het waar dat zij zich helemaal besprenkelden met parfum in plaats van een bad te nemen?

Aan geuren zitten vaak sterke herinneringen verbonden. Welke herinnering komt er naar boven bij de schattenjagers wanneer ze een bepaalde geur ruiken?

Iedereen kan met dit thema aan de slag om jonge speurneuzen op een leuke manier de locatie te laten ontdekken. Elke organisatie heeft zijn unieke geur waarover veel te vertellen valt. Laat de kinderen ruiken en hun creatief brein gebruiken! Laat hen erop los fantaseren en associëren, want in de creativiteit van kinderen schuilen misschien wel de grootste schatten!

3 overtuigende redenen om met het thema aan de slag te gaan:

1. Een thema inspireert
De jaarlijkse thema-insteek nodigt uit om op een andere en verfrissende manier naar je locatie te kijken. Het Vliegteam organiseert een online inspiratiemoment rond het thema en bundelt achteraf de ideeën, tips en inspiratie zodat jij creatief aan de slag kan gaan met thema.

2. Een thema biedt de kans om samen te werken
Ieder thema geeft je de ruimte om op een andere manier aan de slag te gaan. Je wordt uitgedaagd om naar nieuwe partners op zoek te gaan. Misschien werk je dit jaar samen met lokale vogelspotters of ontdek je interessante kunstenaars in je buurt?

3. Een thema zorgt voor continuïteit
Kinderen vinden in de schatkist een kleine verrassing ontwikkeld door publiq met aandacht voor het thema. Wanneer de zoektocht naar die schatkist zich ook focust op het thema ervaren de kinderen de activiteit als een mooi geheel. Ook het campagnebeeld en de bovenlokale promocampagne van Vlieg speelt in op het thema waardoor de actie als een geheel aanvoelt en herkenbaar is.

Schatten van Vlieg 2022