Kijken naar je locatie

Jong én oud kent het spel ‘Ik zie, ik zie wat jij niet ziet?’. ‘Het is zwart, heeft vleugels en het zoemt!’ Ja hoor, Vlieg is deze zomer opnieuw aanwezig op jouw locatie met de campagne Schatten van Vlieg.

Elke persoon merkt andere dingen op in de omgeving. Door stil te staan bij en goed te kijken naar je locatie, zie je misschien wel dingen op een andere manier. Zoals iemand in de wolken zijn huisdier herkent, zien anderen er misschien wel een surfer in. De mogelijkheden zijn eindeloos en elke locatie kan met dit thema aan de slag.

Musea kunnen hun creativiteit de vrije loop laten want in de kunst vind je bijvoorbeeld heel wat artiesten die het menselijk oog bedotten. Sinds lang probeert de mens manieren te vinden om een extra dimensie toe te voegen aan een beeld. Heb je zo’n beelden in je collectie? Of laat de schattenjagers eens goed kijken naar de andere bezoekers.

Ziet de omgeving van je erfgoedhuis er nog hetzelfde uit als zoveel jaar geleden? Welke elementen zie je die zeer recent zijn?

Bibliotheken hebben misschien wel een aantal flipboekjes in hun collectie zitten. Door dit boekje snel tussen duim en wijsvinger te doorbladeren, ontstaat er een bewegend beeld. Kunnen kinderen zelf zo’n boekje maken?

Buitenlocaties kunnen een beroep doen op hun omgeving: verandert de schaduw als je je verplaatst? Of klopt de getekende schaduw wel met de werkelijkheid?

Elke organisatie kan met het thema aan de slag, want in elk gebouw en elke ruimte, binnen of buiten, zie je - als je heel goed kijkt - schatten tevoorschijn komen, die soms zelfs van dag tot dag variëren.

Heel goed kijken zorgt voor een extra dimensie

Heel goed kijken en er tijd voor nemen, maakt dat de schattenjagers je locatie beter leren kennen en tegelijk ook een leuke ervaring beleven. Geef de schattenjagers bijvoorbeeld een foto van je locatie en laat hen exact dezelfde foto nemen. Lukt dat wel? Wat is er ondertussen veranderd? Hebben zij het juiste perspectief? Maar misschien kan je dit ook doen met een item uit je collectie. Kan je dezelfde gelaatsuitdrukking nabootsen als op het schilderij? Soms zit het in de details ...
Jij kent je aanbod, ruimte en collectie als geen ander, maar als je het nog eens door een andere bril bekijkt, ontdek je waarschijnlijk tal van leuke opdrachten. Nog meer suggesties zal je ook terugvinden in onze inspiratiegids.

3 overtuigende redenen om met het thema aan de slag te gaan:

1. Een thema inspireert
De jaarlijkse thema-insteek nodigt uit om op een andere en verfrissende manier naar je locatie te kijken. Het Vliegteam organiseert een online inspiratiemoment rond het thema en bundelt achteraf de ideeën, tips en inspiratie zodat jij creatief aan de slag kan gaan met thema.

2. Een thema biedt de kans om samen te werken
Ieder thema geeft je de ruimte om op een andere manier aan de slag te gaan. Je wordt uitgedaagd om naar nieuwe partners op zoek te gaan. Misschien werk je dit jaar samen met lokale vogelspotters of ontdek je interessante kunstenaars in je buurt?

3. Een thema zorgt voor continuïteit
Kinderen vinden in de schatkist een kleine verrassing ontwikkeld door publiq met aandacht voor het thema. Wanneer de zoektocht naar die schatkist zich ook focust op het thema ervaren de kinderen de activiteit als een mooi geheel. Ook het campagnebeeld en de bovenlokale promocampagne van Vlieg speelt in op het thema waardoor de actie als een geheel aanvoelt en herkenbaar is.