Dit vonden de organisatoren ervan

Nieuwe bezoekers dankzij Schatten van Vlieg

De actie slaagt erin gezinnen met jonge kinderen op een laagdrempelige manier te laten kennismaken met cultuur- en vrijetijdslocaties in de buurt.

  • 91% van de deelnemende locaties gelooft dat Schatten van Vlieg families met kinderen motiveert om hun locatie te bezoeken.
  • 70% zegt families met jonge kinderen voor de eerste keer op hun locatie te hebben ontvangen dankzij de zoektocht.
Tevreden met de ondersteuning door het Vliegteam

De deelnemende verstoplocaties staan er niet alleen voor: het Vliegteam voert promo bij het grote publiek, voorziet heel wat hulpmiddelen en is steeds bereikbaar voor vragen.

  • 94% is eerder tot zeer tevreden over de dienstverlening van het Vliegteam en 93% is eerder of helemaal tevreden over de communicatiecampagne bij het grote publiek.

“Wij zijn in het begin van de zomer vermeld geweest in de nieuwsbrief en dat heeft zeker geholpen!”

Belang van lokale communicatie

De deelnemende locaties hebben ook zelf op verschillende manieren promotie gevoerd en werden door het Vliegteam voorzien van communicatiehulpmiddelen.

  • 93% is eerder of helemaal tevreden over de promotionele ondersteuning (affiche- en flyersjablonen, e-mailbanners, social media posts…) voor de lokale campagne.
  • De eigen online kanalen en de gemeentelijke kanalen blijven het populairst, zo’n 92% zet deze in.
  • De visibiliteit van de actie ter plaatse is belangrijk: 77% gebruikte een gevelbord van Vlieg, displays, posters, schermen…
  • 65% gebruikte de eigen printkanalen (affiches, flyers, brochure...)
  • 27% zette de lokale media in (eigen persberichten, regionale TV-zender, radiostations en krantenredacties of advertenties in lokale media)
  • 17% ging langs bij scholen of andere organisaties om de actie toe te lichten.

Het Vliegteam voorziet daarnaast ook een samenwerkingsgids, een communicatiegids en een inspiratiegids die duidelijk populair zijn:

“Deze gidsen zijn echt goud waard! Hele leuke tips, tricks en info.”

Samen sterker

55% heeft inhoudelijk, financieel, promotioneel en/of toeleidend samengewerkt.

Verschillende gemeenten bundelden de krachten, vrijwilligers werden opgetrommeld, verstoplocaties werkten samen met andere cultuurhuizen of gemeentediensten of deden een beroep op scholen, sociaal werkers, lokale handelszaken,... Zelfs een woonzorgcentrum werd opgetrommeld!

De mening van de families

Eind augustus werden alle schattenjagers die een unieke code (gevonden in de schatkist) hadden ingevoerd op UiTmetVlieg.be uitgenodigd voor een korte bevraging.

Nieuwe cultuurervaringen

Schatten van Vlieg vervult nog steeds zijn doel: de meerderheid, zo’n 53%, zegt voor de eerste keer op een cultuurplek gekomen te zijn dankzij Schatten van Vlieg. Check!

“Ik vind de acties tot nu toe prachtig. We hebben er al veel gedaan en we hebben er nog heel veel te doen. (...) We zijn zo op veel plaatsen gekomen waar we anders nooit zouden gegaan zijn!”

Cultuur- en speelplezier tot thuis

In 2019 zat er in de schatkist voor elke schattenjager een smaakboekje met stickers en leuke opdrachten voor thuis om de ervaring ook na het vinden van de schat te laten voortduren.

“De boekjes waren geweldig, we hebben een zeer gezellige zondagvoormiddag gehad, we hebben alle opdrachten gemaakt, veel van genoten en gelachen. (...) Het was super!”

Bovenlokale campagne wint terrein, belang van lokale communicatie blijft

40% leert de actie kennen via UiTmetVlieg, dat is bijna 20% meer dan vorig jaar! Dit bewijst dat het belangrijk is je actie op tijd toe te voegen aan de UiTdatabank en voldoende aandacht aan je tekst en foto te besteden.

22% van de deelnemers verneemt info over de actie via de kanalen van de stad of gemeente, online of offline. De actie kan dus niet ontbreken in de gemeentelijke communicatiemix.

15% ontdekte de actie pas op de locatie, toevallig, en bijna 1 schattenjager op 10 via een gevelbord van Vlieg. Hieruit blijkt het belang van je actie ter plekke ook goed zichtbaar te maken, binnen en buiten je locatie.

Try out
Praktijkvoorbeeld

Bereik een diverser publiek met de try-out

Laura Delauré — 15 jan. 2020

Voor de try-out van je zoektocht nodig je voor de zomer een groep families of kinderen uit die je zelf nog niet bereikt. Zo leg je niet alleen contact met een nieuw publiek, maar krijg je ook meteen een kritisch testpanel over de vloer voor de zomeractie echt start.

Zo pak je het aan
Vlieg2020 vierkant kist hoor vlieg

Thema 2020: Hoor jij wat ik hoor?

In 2020 herhalen we de zintuigen als rode draad en belanden we terug bij het thema ‘hoor jij wat ik hoor’. Daarnaast laten we een frisse wind door de campagne waaien met ‘Schatjes van Vlieg’.

Waarom werken met het thema?