Tot eind januari liep in het S.M.A.K. in Gent de tentoonstelling 'Oeuvre', de eerste grote overzichtstentoonstelling van Deinzenaar Raoul De Keyser. De expo klokte af met een massa bezoekers, veel internationale belangstelling én uitzonderlijk veel omruilacties met UiTPAS.

UiTPASaanbieder S.M.A.K. koppelde een mooi omruilvoordeel aan de overzichtstentoonstelling van Raoul De Keyser. Mensen met een UiTPAS konden 15 punten omruilen voor een gratis ticket of een gratis instaprondleiding meemaken voor 25 punten. In totaal ruilden maar liefst 72 mensen het voordeel in.

Aanvankelijk leverden deze voordelen echter weinig respons op, ondanks verschillende brede communicatieacties.

Juiste boodschap naar juiste publiek

Een gesegmenteerde, bovenlokale e-mailcampagne trok de actie op gang. In overleg met het museum verstuurde UiTPAS Gent de mailing via de segmentatietool van publiq. Pashouders met een minimaal aantal punten (genoeg om het voordeel om te ruilen) en met interesse in cultuur, tentoonstellingen en rondleidingen kregen de mail over de omruilvoordelen in hun inbox.

Julie Beeckman, communicatiemedewerker bij UiTPAS Gent, is tevreden met de resultaten:

“In totaal ruilden 72 mensen het voordeel in, waarvan er 58 de mail ontvingen. 50 omruilers openden de mail en 22 van hen klikten door. De mail heeft dus gewerkt om het voordeel onder de aandacht te brengen bij het juiste publiek, en zette aan tot actie. Bovendien kwamen 27 omruilers uit een andere UiTPASregio. De keuze om bovenlokaal te communiceren was dus zeer terecht.”

Lesje geleerd

Wel benadrukt Julie dat je met deze segmentatietool zorgvuldig moet omspringen: “Een té succesvolle actie kan leiden tot frustratie bij pashouders die naast het voordeel grijpen. Bij onze laatste segmentatiemail hadden we het segment vrij breed ingesteld. Dit veroorzaakte een stormloop op de aangeboden voordelen, zoals filmtickets en UiTPASsokken. In een mum van tijd waren alle voordelen de deur uit waardoor we veel pashouders moesten teleurstellen. Voor ons bewijst het dat de segmentatietool een krachtig en nuttig communicatiekanaal is: we kregen nooit eerder zoveel respons op een actie.”

UiTPAS maakt gesegmenteerd communiceren mogelijk

UiTPASpartners kunnen, samen met hun organisatoren, aan de slag met de segmentatietool van publiq. Via deze online toepassing kan je je pashouders segmenteren op basis van enkele kenmerken en voorkeuren om hen gericht te benaderen.

Dit zorgt voor effectievere campagnes, en langs de andere kant bezorg je je pashouders een aangenamere ervaring door ze aan te spreken op basis van hun persoonlijke interesses of participatiegedrag. En vooral: je bespaart andere pashouders van niet-relevante informatie.

Hoe werkt dit?

Het spaar- en voordelenprogramma van UiTPAS koppelt persoonlijke profielen met hun interesses en gedrag, volledig GDPR-proof. Met andere woorden: telkens iemand met UiTPAS een punt spaart bij een bepaalde activiteit of een voordeel omruilt, worden deze voorkeuren opgeslagen. Dit bepaalt of de pashouder al dan niet wordt meegenomen in het segment van je keuze. Stel: je wil het omruilvoordeel ‘gratis theaterticket voor 15 punten’ bij een Gentse aanbieder promoten. Dan kan je bijvoorbeeld kiezen om alle pashouders uit de regio Gent te mailen die de afgelopen 6 maanden een punt spaarden bij een theaterbezoek. Zo werf je publiek met een voordeel op maat.

Overleg en contentplanning, regionaal en bovenlokaal

De UiTPASregio’s kunnen binnen de eigen regio gebruik maken van deze applicatie en in overleg met de lokale besturen en organisatoren afspraken maken over het gebruik ervan.

publiq coördineert daarnaast de vragen om ook ‘bovenlokale’ mailings te versturen voor specifiek aanbod met een bovenlokale uitstraling of een toeristisch karakter. Dit was het geval bij bovenstaand voorbeeld van de expo Oeuvre van Raoul de Keyser. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld mensen met een UiTPAS Meetjesland een mail krijgen over een aanbod van UiTPAS Gent.

Via een gedeelde contentplanning behouden we het overzicht van aangeschreven segmenten, zodat alle mailings netjes verspreid blijven en we de pashouders niet gaan ‘spammen’. Ook leggen we de vraag steeds voor aan alle regionale UiTPAS-trekkers of zij ermee akkoord gaan dat hun pashouders worden aangeschreven. Zo blijft iedereen steeds op de hoogte van de mailacties.


Wil je ook aan de slag met gesegmenteerde e-mailcampagnes via UiTPAS? Contacteer dan je regionale UiTPASverantwoordelijke voor meer info en de voorwaarden.

 

Deze artikels vind je waarschijnlijk ook interessant:

presentatie: gesegmenteerd communiceren met UiTPAS

Hoe persona's en customer journeys kunnen helpen om meer publiek te bereiken

Download het dossier:
Bereik meer publiek: Hoe persona’s, customer journeys en segmenten je kunnen helpen.