Veel passen, maar weinig activiteit bij de UiTPAShouders die niet het Nederlands als eerste taal hebben. Dat merkte het Oostendse stadsbestuur op toen ze hun vrijetijdsbeleid onder de loep namen. Hun reactie? Informeren!

Fix what needs fixing. Het zal zeker dat zijn wat coördinator Sarah Braet dacht toen ze de slides voor haar powerpointpresentatie voor NT2-taalleerders over UiTPAS samenstelde. Lesgeven over hoe je UiTPAS gebruikt en wat de mogelijkheden en de voordelen zijn is immers de meest directe manier om het probleem van de vele ongebruikte UiTPASsen tegengaan. Een samenwerking met open-school was het directe resultaat.

"Ook al was ik eigenlijk wel op de hoogte, toch viel het me nog op hoeveel mensen wél al een UiTPAS hadden, maar geen flauw benul hadden van wat ze er precies mee konden doen”, vertelt Sarah. “Veel mensen zagen het als ‘het pasje waarmee ze konden gaan zwemmen’. Maar UiTPAS is zoveel méér!” En daarom sprak de coördinator van Oostende over mogelijke drempels, motivatie en vrijetijdsvoorbeelden, en toonde ze hoe UiTPAS in de praktijk werkt. “Door de dingen concreet te maken, zoals hoe je een punt spaart en waar, neem je al veel van de onzekerheid weg.”

Drempels werden verlaagd en veel van de cursisten namen zich dan ook voor om samen, als groep, eens van het Oostende aanbod te proeven. Kwestie van de theorie om te zetten in de praktijk. “Net daarom is het fijn om zoiets te doen. Je ziet meteen dat de mensen versteld staan van de opties en als je dan weet dat daar echt iets uit voortkomt…”

… Dan is het de moeite waard om dat verder te zetten? Inderdaad! In 2017 bediende Sarah zo al enkele klassen met een les op maat, en daarvoor ziet ze nog steeds ruimte. “Ik ben zeker bereid om daar dit jaar nog een vervolg aan te breien." Want als de nood bestaat, dan moet er naar gehandeld worden!