Jongeren aansporen hun UiTPAS meer te gebruiken, dat was het doel van de UiTPASactie voor jongeren tijdens de Paulusfeesten in Oostende.

Met enkele exclusieve voordelen voor jongeren en een communicatiestrategie op maat slaagde men hier in. Het percentage aanwezige jongeren met een UiTPAS verdriedubbelde in vergelijking met het gemiddeld participatiepercentage op andere UiTPASevents. 

De Paulusfeesten, het jaarlijks zevendaags gratis stadsfeest in hartje Oostende, vormden de ideale gelegenheid voor Sarah Braet (UiTPASmanager Oostende) om volop in te zetten op UiTPAS, met speciale aandacht voor jongeren (16-26). 

De actie bleek zijn effect niet te missen, zo blijkt uit de UiTPAScijfers. Ook de organisatoren van de Paulusfeesten zelf waren heel tevreden over de samenwerking met UiTPAS. 

“De samenwerking met UiTPAS was een heuse meerwaarde. We ontvingen ook veel positieve reacties van tevreden pashouders” - organisatie Paulusfeesten   

Communicatie gericht op jongeren

Om de feesten bekend te maken bij de jongeren werden verschillende kanalen ingezet, waaronder de UiT in Oostende nieuwsbrief en UiTwebsite, de tipsblaadjes van de UiTdatabank, het UiTmagazine van Oostende en uiteraard de website van de Paulusfeesten zelf. Ook de jeugddienst communiceerde actief mee. Dankzij de hervorming van de stad is er nu één centrale Directie Vrije Tijd, wat UiTPASmanager Sarah toelaat om veel nauwer samen te werken met de jeugddienst en meer in te zetten op UiTPAS en jongeren. 

UiT@Paulusfeesten

Een van de zeven Paulusfeest-avonden was gericht op jongeren. In de communicatie van deze zogenaamde UiT@Paulusfeesten avond werd het UiTPAS-logo consequent meegenomen. 

 

Omruilvoordelen 

Om de festiviteiten extra in de verf te zetten en aantrekkelijk te maken voor het publiek met een UiTPAS, werden verschillende omruilvoordelen voorgesteld.

  • Elke pashouder kon één keer voor vijf punten een gratis drankje krijgen. Dit voordeel werd 206 keer ingewisseld. 

  • Een t-shirt van de vorige editie van de Paulusfeesten (20 punten) werd 23 keer omgeruild, een t-shirt van editie 2019 ging 24 keer over de toonbank (40 punten).

Speciaal voor jongeren

Jongeren tussen 16 en 26 jaar konden bovendien profiteren van een speciale actie met UiTPAS op de jongerenavond UiT@Paulusfeesten. 

  • Iedereen tussen 16 en 26 kreeg een coupon op zijn UiTPAS: hiermee konden ze heel de avond lang profiteren van de drie-plus-een gratis actie voor drankjes. Dit voordeel werd maar liefst 103 keer omgeruild. 

 

In totaal spaarden meer dan 1000 bezoekers een UiTPASpunt tijdens de Paulusfeesten. En met al deze participatiedata kan UiTPAS Oostende weer verder aan de slag om het aanbod nog gerichter bekend te maken bij het publiek. 



Participatie met UiTPAS meten op festivals en evenementen, ook cirk! in Aalst toont hoe je dat doet.