Schatten van Vlieg is niet alleen een fijne zomerzoektocht voor families, de actie is ook een manier om een nieuw publiek tot bij jouw aanbod te krijgen. Waarop moeten we (blijven) inzetten om dit doel te bereiken? Vlieg bevraagde de deelnemers en de resultaten geven ons heel wat interessante inzichten.

Schatten van Vlieg is een zomeractie voor families. In heel Vlaanderen verstoppen culturele en vrijetijdslocaties schatkisten. Deze kistjes zitten verstopt tussen de boeken in een bibliotheek, in de tuin van een museum, in een hoekje van een kasteel,... Vlieg zoemt vijf jaar lang in op de vijf zintuigen. Deze zomer was het thema ‘Voel jij wat ik voel?’. Maar liefst 301 locaties verspreid over 155 verschillende gemeenten verstopten deze zomer een schat en bereikten zo ongeveer 60.000 schattenjagers!

Meer nieuwe cultuurervaringen dankzij Schatten van Vlieg

Met Schatten van Vlieg willen we families helpen hun weg te vinden naar (meer en andere) culturele belevingen en willen we hen nieuwe plekken laten ontdekken. Gezinnen die op zoek gaan naar de schat in het museumcafé bezoeken misschien ineens de tentoonstelling, wie de schat zoekt in de bib, ontleent in één klap ook enkele boeken.

Uit de bevraging blijkt dat we met deze actie slagen in het opzet, want de meerderheid van de schattenjagers komt dankzij Schatten van Vlieg voor het eerst op een schattenplek, namelijk zo’n 63 %. Dit is zelfs een lichte stijging in vergelijking met de vorige editie. Dankzij deze actie ontdekken de families dus wel degelijk een nieuw aanbod.

Cultuurbeleving tot in huis

Daarnaast werken we elk jaar samen met een kunsteducatieve partner om de ervaring ook na het vinden van de schat te laten voortduren. Dit jaar zat er in de schatkist voor elke schattenjager een voelwaaier met leuke opdrachten voor thuis, waarop heel wat positieve reacties kwamen.

Belang van lokale en mondelinge communicatie

De manieren waarop de families terecht kwamen bij de zoektocht zijn uiteenlopend:

  • Maar liefst 17 % van de ondervraagde schattenjagers ging onvoorbereid op pad: zij namen deel aan de zoektocht nadat ze de actie ter plekke ontdekten. Dit bewijst dat het baliepersoneel en medewerkers ter plaatse een grote rol spelen in het aantrekken van (nieuw) publiek. Een familievriendelijke ontvangst is cruciaal!
  • 10 % van de schattenjagers maakte kennis met de zoektocht via de grote gevelborden van Schatten van Vlieg. Het loont dus echt om je gevel op te fleuren met een Schatten van Vlieg-bord.
  • 31 % van de ondervraagden kende de actie al van vroeger. 
  • Ook vrienden en familie spelen belangrijke rol: 17 % leerde de actie kennen dankzij hen. Mond-aan-mond reclame en het inzetten van tussenpersonen en ambassadeurs blijft dus een erg belangrijk communicatiemiddel. Daarom is het nuttig het contact met je vertrouwde publiek te onderhouden zodat zij de blijde boodschap mee verspreiden en toekomstige schattenzoekers warm maken om op jacht te gaan.
  • Ten slotte blijft ook de overkoepelende communicatie van Vlieg (21 %) en UiTinVlaanderen (17 %) erg belangrijk bij het bereiken van publiek. Je actie koppelen aan een groter geheel is dus een goede manier om gevonden te worden in het uitgebreide zomeraanbod.

 

Doen de aanbieders in jouw regio of gemeente al mee met Schatten van Vlieg? De voorbereidingen voor de volgende editie starten binnenkort! 

Meer weten: 

Schatten van Vlieg: het concept

Contacteer laura@publiq.be voor meer info.