De ‘Schatten van Vlieg’-campagne was ook in de zomer van 2018 een groot succes. Maar liefst 301 locaties verspreid over 155 verschillende gemeenten verstopten een schat en bereikten zo ongeveer 60.000 schattenjagers. Maar wat vonden onze schattenjagers en hun ouders of grootouders nu zelf van deze zomerse schattenjacht?

Eind augustus werden alle schattenjagers die een unieke code hadden ingevoerd op UiTmetVlieg.be uitgenodigd voor een korte bevraging. 419 schattenjagers vulden deze in. De antwoorden bevestigen heel wat fijne resultaten van de bevraging van vorig jaar. Ook geven ze een bruikbaar overzicht van zaken waarop Vlieg en de deelnemende verstopplekken de volgende editie moeten (blijven) inzetten. 

Meer nieuwe cultuurervaringen dankzij Schatten van Vlieg

“Schatten van Vlieg mag een jaarlijkse traditie blijven. Zoveel mogelijk schatten verstoppen op plaatsen waar je niet zo snel met kleine kinderen naartoe zou gaan, is zo leuk voor de ouders en kinderen. Ik ben zo deze zomer op plaatsen geweest waar ik anders nooit naartoe zou gaan.

Met Schatten van Vlieg willen we families helpen hun weg te vinden naar (meer en andere) culturele belevingen en willen we hen nieuwe plekken laten ontdekken. Uit de bevraging blijkt dat we met deze actie slagen in het opzet, want de meerderheid van de schattenjagers komt dankzij Schatten van Vlieg voor het eerst op een schattenplek, namelijk zo’n 63 %. Dit is zelfs een lichte stijging in vergelijking met de vorige editie. Dankzij deze actie ontdekken de families dus wel degelijk een nieuw aanbod.

Cultuurbeleving tot in huis

Daarnaast werken we elk jaar samen met een kunsteducatieve partner om de ervaring ook na het vinden van de schat te laten voortduren. Dit jaar zat er in de schatkist voor elke schattenjager een voelwaaier met leuke opdrachten voor thuis. 55 % van de kinderen die een voelwaaier vonden, namen die mee naar huis én hebben er nadien mee gespeeld en geknutseld. 43 % nam de waaier wel mee naar huis, maar heeft er nog niet mee gespeeld.

“De voelwaaier heeft een handig formaat om overal mee naartoe te nemen. Hij bevat leuke spelletjes en weetjes.”

Er kwamen heel wat positieve reacties op de voelwaaier. Zowel de inspirerende en leerrijke inhoud werd gesmaakt, en ook de aantrekkelijke vormgeving sprong in het oog. De voelwaaier bleek echter niet bijzonder geschikt voor heel jonge kinderen. Met deze feedback gaan we aan de slag om de schat en de zoektocht in het algemeen in 2019 beter en meer toegankelijk te maken voor elke leeftijd.

Belang van lokale en mondelinge communicatie

De manieren waarop de families terecht kwamen bij de zoektocht zijn uiteenlopend:

  • Maar liefst 17 % van de ondervraagde schattenjagers ging onvoorbereid op pad: zij namen deel aan de zoektocht nadat ze de actie ter plekke ontdekten. Dit bewijst dat het baliepersoneel en medewerkers ter plaatse een grote rol spelen in het aantrekken van (nieuw) publiek. Een familievriendelijke ontvangst is cruciaal!
  • 10 % van de schattenjagers maakte kennis met de zoektocht via de grote gevelborden van Schatten van Vlieg. Het loont dus echt om je gevel op te fleuren met een Schatten van Vlieg-bord.
  • 31 % van de ondervraagden kende de actie al van vroeger.
  • Vrienden en familie spelen belangrijke rol: 17 % leerde de actie kennen dankzij hen. Mond-aan-mond reclame en het inzetten van tussenpersonen en ambassadeurs blijft dus een erg belangrijk communicatiemiddel. Daarom is het nuttig het contact met je vertrouwde publiek te onderhouden zodat zij de blijde boodschap mee verspreiden en toekomstige schattenzoekers warm maken om op jacht te gaan.
  • Ten slotte blijft ook de overkoepelende communicatie van Vlieg (21 %) en UiTinVlaanderen (17 %) erg belangrijk bij het bereiken van publiek. Je actie koppelen aan een groter geheel is dus een goede manier om gevonden te worden in het uitgebreide zomeraanbod.

Organiseer jij volgend jaar (opnieuw) een Schatten van Vlieg zoektocht? De voorbereidingen voor de volgende editie starten binnenkort!