Versnipperde data en blinde vlekken
Op dit moment zijn publieksgegevens verspreid over verschillende databases en systemen, zoals ticketverkoop, locatiegegevens, activiteiteninformatie en publieksenquêtes. Doordat deze data niet goed verbonden zijn, missen musea, cultuurhuizen en andere organisaties een volledig beeld van hun (potentiële) publiek. Dit leidt tot blinde vlekken en gemiste kansen om bijvoorbeeld het aanbod beter af te stemmen.
De oplossing: slimme datadeling
Het UiTwisselingsplatform helpt om deze versnipperde data op een slimme manier te verbinden. Dit gebeurt via Linked Open Data, een technologie die ervoor zorgt dat gegevens uit verschillende bronnen met elkaar "praten" in een uniforme taal. Een belangrijke standaard hiervoor is OSLO (Open Standaard voor Linkende Organisaties), ontwikkeld door Digitaal Vlaanderen.
Er zijn vandaag al veel gestandaardiseerde data beschikbaar via het UiTwisselingsplatform, waaronder uit het Verenigingsregister en UiTdatabank. Met de juiste technische vaardigheden kun je deze opvragen via de self-service applicatie van het platform.
Uitdagingen
De technologie achter het UiTwisselingsplatform biedt veel mogelijkheden, maar er is nog werk aan de winkel. Dit project Data Spaces, Audience Data werkt daarom aan:
- Een betere gebruikerservaring
- Meer rekenkracht voor data-analyse
- Het vindbaarder maken van de beschikbare data via Vlaamse en Europese Data Spaces
Ook onderzoeken we in de loop van dit project hoe data veilig en volgens de wet gedeeld kunnen worden, zodat ze waarde(n)vol zijn voor de sector én het publiek.
De Publieksvinder
Een belangrijke ambitie is de ontwikkeling van de Publieksvinder. Dit is een digitale tool op het UiTwisselingsplatform die organisaties moet helpen om hun publiek beter te begrijpen en nieuwe doelgroepen te bereiken.
Inspiratie komt van succesvolle voorbeelden in het Verenigd Koninkrijk (Audience Finder) en Nederland (het culturele doelgroepenmodel). In 2024 werd in Vlaanderen al een eerste prototype getest bij enkele musea en cultuurcentra. Verdere ontwikkeling hangt af van extra onderzoek naar de specifieke context in Vlaanderen en een duurzaam financieringsmodel.
"Data Spaces, Audience Data" is een ambitieus project, maar publiq gaat de uitdaging met enthousiasme aan!
Meer meten? Zelf meewerken aan het het project en data delen? Neem contact op met Karel.
Data Spaces, Audience Data
Data delen in de Vlaamse cultuursector.
UiTwisselingsplatform
Een platform voor samenwerking en datadeling in de cultuursector
Bouw van de eerste toepassing op het UiTwisselingsplatform van start
Het UiTwisselingsplatform in de praktijk: eerste stap voor de koppeling van data uit UiTdatabank en het Verenigingsregister