‘Hoe kan onze vrijetijdscommunicatie nog beter?’ Om mee na te denken over deze vraag trok partnermedewerker Toon naar de gemeente Edegem.

Gewapend met cijfers en analyses over het vrijetijdsaanbod van Edegem en inspirerende voorbeelden beloofde de begeleiding meer te worden dan een voormiddag vrijblijvend brainstormen en post-its plakken. 

 

Communicatiestrategie volgt nieuwe ontwikkelingen

“Met de gemeente Edegem hebben we plannen om onze vrijetijdscommunicatie grondig te herwerken,” zegt Heidi Spiessens, diensthoofd communicatie. “Volgend jaar opent een nieuw vrijetijdscentrum waar de cultuurdienst, de bib, de sportdienst en de jeugddienst samenzitten. Een nieuwe strategie rond vrijetijdscommunicatie die aansluit bij deze ontwikkelingen is dus absoluut noodzakelijk.” 

“We plannen de digitale kanalen van de gemeente te vernieuwen: zowel de gemeentelijke website als de vrijetijdssite zijn toe aan een update. Daarnaast willen we ook ons gemeentelijk magazine in een nieuw kleedje stoppen.” 

 

Blik verruimen

Het werd geen tête-à-tête met Toon: Heidi verzamelde alle vrijetijdsdiensten om mee na te denken over hoe de vrijetijdscommunicatie nog beter kan. “We nodigden hen uit om onze blik te verruimen. Elke partner heeft immers andere noden en wensen waaraan wij vanuit de communicatiedienst niet meteen zouden denken.” 

 

Print en digitaal 

“We deden voornamelijk een beroep op de mini-audit omdat we op zoek zijn naar een goede combinatie van print en online kanalen,” aldus Heidi. “Waarmee moeten we rekening houden bij de vernieuwing van onze kanalen? Hoe koppelen we de bestaande kanalen? Wat zijn handige tips en tricks waarmee we snel aan de slag kunnen?”  

Veel verenigingsaanbod, anders structureren

Tijdens de mini-audit bracht Toon eerst alle activiteiten van de gemeente in de UiTdatabank in kaart om een zicht te krijgen op het totaalaanbod. Daaruit bleek dat Edegem vooral veel lezingen en workshops op de agenda heeft staan. “Geen verrassing,” zegt Heidi, “want in Edegem hebben we geen cultuurcentrum. Wel hebben we een rijk verenigingsaanbod.” 

Wat dit verenigingsaanbod betreft, bleek dat de structuur van de UiTactiviteiten anders moet. “We zijn nu van plan het volledige activiteitenaanbod te clusteren en het verenigingsaanbod hierin te integreren en aan het publiek te presenteren als een logisch geheel.” 

“Uit de mini-audit kwamen veel nuttige tips naar voren, dingen die simpel lijken maar waaraan we zelf nog niet gedacht hadden. Op korte termijn gaan we vooral inzetten op de quick wins die Toon ons liet zien.”

 

Offline naar online 

“We blijven zetten op het motiveren van onze partners en verenigingen om hun activiteiten in te voeren. Hiervoor ontbrak een duidelijk call to action-knop op onze website. Ook in het magazine is er nood aan een duidelijke oproep om in te voeren. De link van offline naar online en omgekeerd maken we nog te weinig.” 

 

“Zowel wij als de vrijetijdsdiensten waren heel enthousiast over de mini-audit. Naast de tips en tricks die we kregen werkte de sessie ook erg inspirerend. We konden goede voorbeelden uit binnen-en buitenland inkijken.” - Heidi Spiessens, diensthoofd communicatie 

  

 

Mini-audit?

De mini-audit is een uitgebreide evaluatie van de gemeentelijke vrijetijdscommunicatie. We vertrekken vanuit de invoercijfers van de UiTdatabank, rond de centrale vraag: ‘Hoe kan onze vrijetijdscommunicatie nog beter?’. 

Interesse in een audit bij jouw gemeente? 

Meer info over de begeleiding 

Contacteer toon@publiq.be voor meer informatie op maat.