Dat sociale media je kunnen helpen om te communiceren over evenementen, acties en producten moeten we niet meer vertellen. Op de Dag van de Digitale Communicatie in het Vlaams Parlement illustreerde collega Lene aan de hand van vier publiq cases hoe je sociale media efficiënt kan inzetten. Was je er niet bij? We plukten voor jou enkele concrete tips uit de presentatie!

 

Maak je een filmpje? Hou dan zeker rekening met volgende punten:

  • De intro verdient aandacht. De gemiddelde kijktijd op Facebook en Instagram bedraagt meestal slechts 10 seconden. Wanneer je voor een advertentie kiest, zijn er bovendien heel wat mensen die je filmpje ongevraagd op hun tijdlijn  zien verschijnen. Kies dus voor een snelle montage en durf reeds te prikkelen in de intro.
  • Lichtrijke filmlocaties krijgen de voorkeur. Buitenbeelden werken vaak goed.
  • Hou rekening met de doelgroep die je target wanneer je een betaalde promotie voorziet voor je video. Speel hierop in in het filmpje. Zorg voor herkenbaarheid.
  • Ondertitels zijn onmisbaar, aangezien dat 80% van de video’s worden bekeken zonder geluid. 

 

Kwalitatieve beelden zijn onmisbaar op sociale media. Los gebrek aan tijd, geld en personeel creatief op!

  • Er ligt vaak een schat aan beeldmateriaal bij je gebruikers en volgers. Betrek je publiek dus in je campagne, vraag naar hun foto's en verhalen en beloon ze achteraf voor de inzet. Zo worden ze je ambassadeurs in no time.
  • Lanceer een unieke hashtag voor je project en spoor bezoekers via verschillende kanalen aan hun beelden te delen met deze hashtag. Zo ontstaat er vanzelf een soort openbare online databank die een persoonlijk beeld van jouw evenement of organisatie weergeeft. Je bouwt er een waardevolle online community mee op, een onmisbaar gegeven voor jouw sociale mediastrategie. Geef de hashtag ook zeker mee via je gedrukte kanalen.
  • Zorg ervoor dat deze foto’s ook bij jou terecht komen. De foto’s van je volgers gewoon van het internet plukken en zelf publiceren is immers niet toegestaan en geeft vaak onvoldoende kwaliteit. Roep je publiek dus actief op hun foto’s ook door te sturen, bijvoorbeeld in ruil voor een gratis ticket of een leuk gadget. Zo kom je ook rechtstreeks in contact met je doelgroep en bouw je een band op. Geef wel steeds duidelijk aan waarvoor de foto’s gebruikt kunnen worden en vraag uitdrukkelijk toestemming. Onderhoud daarna ook de banden, want deze personen kunnen uitgroeien tot belangrijke ambassadeurs voor jouw organisatie.

 

En wat met jongeren?

  • Jongeren zijn vaak moeilijk te motiveren als het aankomt op online ambassadeursschap voor een organisatie. Daarom kan je ervoor kiezen met betaalde maar enthousiaste jobstudenten aan de slag te gaan. Laat ze bijvoorbeeld op pad gaan in jouw gemeente of tijdens jouw evenement als vlogger (video-blogger) of fotoreporter.
  • Voorzie begeleiding als je jongeren aan het werk zet. Geef na elke vlog of fotoreportage uitgebreid feedback en ga indien mogelijk ook eens samen op pad.
  • Ga slim om met Instagram. Introduceer relevante hashtags om de betrokkenheid te verhogen, maar overdrijf niet. Vaak komen jongeren via een hashtag bij je content terecht. Ga na welke hashtags er al bestaan en populair zijn en haak hierop in.

Meer weten over jongeren en cultuur(communicatie)? Schrijf je in voor het UiTsalon van 22 november.

 

Zet jouw organisatie of gemeente sociale media op een efficiënte manier in?
Heb je zelf een goed praktijkvoorbeeld in huis of ben je al experimenterend op interessante inzichten gekomen? We horen het graag!