Het blijft een vraag waar vele musea en cultuurhuizen hun tanden op stukbijten: hoe kunnen we (meer) jongeren bereiken? Met ART United bundelen enkele musea de krachten voor dit gemeenschappelijk doel. Op deze inspiratiedag kom je meer te weten over dit project, leer je bij over jongeren en hun blik op kunst en cultuur aan de hand van een onderzoek van de Universiteit Gent én krijg je insights over een museale jongerenwerking in Vlaanderen en in Nederland.

Wat staat er op het programma? (uitgebreid programma onderaan)

13.00: ontvangst

13.30-13.50: ART United, musea bundelen hun krachten om jongeren te bereiken - Peter Aerts (S.M.A.K.)

13.50-14.20: Jongeren op Pukkelpop onder de loep - Mathijs De Baere (Universiteit Gent)

14.20-14.40: Nightwatch - de Young Entrepreneurs (Fotomuseum Antwerpen)

15.00-15.30: BLIKOPENERS: jongeren openen de ogen van publiek én personeel - Anne Sollie (Stedelijk Museum Amsterdam)

15.30-16.30: Werkmoment: concreet aan de slag met theorie en praktijk


Overtuigd? Schrijf je meteen in.

 musea en jongeren 

Uitgebreid programma: 

  • Peter Aerts 
    teamleider marketing, communicatie & publiekswerking S.M.A.K.
    ART United, musea bundelen hun krachten om jongeren te bereiken

    Met ART United brengen enkele musea al voor het tweede jaar op rij kunst op de wei van Pukkelpop. Ze bundelen hun krachten met één gemeenschappelijke doelstelling: jongeren bereiken. Peter Aerts licht het opzet toe en evalueert het parcours tot nu toe.

  • Mathijs De Baere
    Onderzoeker Vakgroep Sociologie - Onderzoeksgroep CuDOS, Universiteit Gent
    Jongeren op Pukkelpop onder de loep

    Op het festivalterrein van Pukkelpop, bevraagde de Universiteit Gent jongeren over cultuur en musea. Op welke manier kunnen cultureel geïnteresseerde jongeren de weg vinden naar musea? En wat met de jongeren die weinig of geen interesse hebben? Mathijs De Baere geeft een tussentijdse onderzoeksupdate.

  • Jaspe Azabe Habarurema, Eloi Nsanzabandi, Zoë Mushidi, Lori Verhoeven en Karl Kana
    Young Entrepreneurs Fotomuseum Antwerpen
    Nightwatch in het Fotomuseum van Antwerpen

    Nightwatch is een coaching traject, talent showcase en museum take-over voor jonge makers tussen 16 en 26 jaar. Voor de editie van 2019-2020 werkt FOMU met een team van gedreven Young Entrepreneurs, dat het volledige traject coördineert. De Young Entrepreneurs zijn volwaardige medewerkers van het FOMU en niet louter een klankbord. Vanuit hun standpunt als jonge professional confronteren ze het museum met blinde vlekken en vastgeroeste structuren. Zo helpen ze het FOMU omvormen tot een relevante en inclusieve organisatie voor alle Antwerpse jongeren. Tijdens deze sessie geven de Young Entrepreneurs inzicht in hun proces, delen ze hun successen en waarschuwen ze voor valkuilen.

  • Anne Sollie
    Medewerker Blikopeners / Youth Executive Stedelijk Museum Amsterdam 
    BLIKOPENERS: open-minded jongeren openen de ogen van publiek én personeel in het Stedelijk Museum van Amsterdam

    Het Stedelijk Museum Amsterdam neemt sinds 2008 jaarlijks 15 nieuwe Blikopeners aan: Amsterdamse jongeren tussen de 15 en 19 jaar, van scholieren tot studenten en starters, die een jaar lang werken bij het museum. Zij openen 'blikken' van anderen, waaronder de medewerkers van het museum, door hun persoonlijke ervaring en kennis te delen. En ze zorgen voor uitwisseling over kunst tussen jongeren en musea.

  • Werkmoment
    Concreet aan de slag met theorie en praktijk

    Hoe kan je concreet aan de slag met de theorie en praktijk(en) die je zonet hoorde? Welke nieuwe ideeën en praktijken kunnen worden ontwikkeld? 

  

Praktisch

 

  • Inschrijven
  • Dinsdag 14 januari 2020 vanaf 13u00
  • Locatie: FOMU - Fotomuseum Antwerpen: Waalsekaai 47, 2000 Antwerpen
  • € 50 euro excl. btw (= €60,50 incl. BTW). Zo garanderen we kwalitatieve workshops op een inspirerende locatie.
  • Annuleren kan kosteloos tot 7 kalenderdagen voor de inspiratiedag.