Wil je een groot publiek bereiken met je familieactiviteit? Voeg dan zeker je event toe aan de UiTdatabank. Enkel zo komt je bericht terecht op UiTmetVlieg.be en in honderden andere agenda’s. En wie weet tipt onze redactie jouw activiteit wel in de nieuwsbrief van Vlieg of in andere media, of komt je event in de kijker te staan op de Facebook- of Instagrampagina van Vlieg.

Maar hoe zit een goed bericht nu in elkaar? Wat willen families weten en waar hou je best rekening mee als je een bericht aanmaakt? Wij zetten je op weg aan de hand van de Schatten van Vlieg-actie in het MOT (Museum voor de oudere technieken).

 

 

Families zijn graag goed op de hoogte van wat ze kunnen verwachten en houden niet van verrassingen. De kinderen zelf zorgen immers al voor genoeg verrassingen! Integreer daarom zeker onderstaande informatie in je bericht op een heldere en overzichtelijke manier.

  • Zorg voor een prikkelende tekst, maar wees ook concreet. (bakoven, waterput, kasteel, zoektocht)

  • Hou het kort en durf te schrappen. Families hebben weinig tijd, laat ze deze nuttig besteden!

  • Wat kunnen families verwachten van de locatie? (leuk doe-museum, in het groen, binnen en buiten)

  • Hoe lang duurt een bezoek? (ongeveer een half uur)
    Vermeld zeker ook het einduur wanneer het niet gaat om een doorlopende activiteit, zoals in bovenstaand voorbeeld.

  • Voor welke leeftijd is de activiteit geschikt? (3 tot 12 jaar)

  • Wanneer kan je deelnemen aan de activiteit? Vermeld de dagen en uren.

 

Maak het helemaal compleet

Om families helemaal op hun gemak te stellen en hun bezoek zo vlot mogelijk te laten verlopen, kun je ook nog het volgende vermelden:

  • Kun je iets eten of drinken op je locatie? Mag je er picknicken?

  • Zijn er kortingstarieven? Is het gratis? Schreeuw dat dan uit!

  • Is er een andere activiteit of opvang voorzien voor kinderen die ouder of jonger zijn?

  • Is je locatie makkelijk te bereiken? Is er een parking of fietsenstalling? Kunnen families de buggy ergens kwijt?

  • Maak in je omschrijving van de activiteit meteen duidelijk waar je locatie voor staat. In dit geval geef je dus meteen mee waar het MOT voor staat (Museum voor de oudere technieken). Het veronderstellen van specifieke voorkennis bij je doelpubliek creëert immers informatiedrempels in de wervende communicatie naar nieuw publiek

 

En meer...

Dit bericht vermeldt naast de eigen activiteit, ook een gelijkaardige activiteit in de buurt, én zegt bovendien iets meer over wat de overkoepelende actie Schatten van Vlieg nu precies is. Zo zijn families helemaal mee en kunnen ze de hele zomer lang plezier dicht bij huis beleven! 

Een treffend beeld

Denk ook na over de afbeelding of foto die je gebruikt. Toon het echte leven en blijf ver weg van de stockfoto’s met het perfecte gezin met fonkelwitte tandpastasmiles. Denk verder dan het klassieke tweeoudergezin, en vergeet ook papa’s en grootouders niet eens in beeld te brengen.

 

> Meer publiek dankzij de UiTdatabank: leer alles uit eerste hand en organiseer een opleiding over publiekscommunicatie met de UiTdatabank.

> Is de Vliegdoos iets voor jouw organisatie? Ga aan de slag met deze praktische doe-doos met tips en ideeën om het familiepubliek warm te maken voor cultuur- en vrijetijdsactiviteiten.

> Nog meer familievriendelijkheid op jouw locatie? Onderteken het Familiemanifest en kies uit 25 concrete, eenvoudige en vooral familievriendelijke actiepunten.



Schatten van Vlieg

Iedere zomervakantie organiseert publiq samen met MyFamily en meer dan 300 bibliotheken, musea, erfgoedsites en andere cultuurlocaties de actie Schatten van Vlieg. Dankzij deze zomerzoektocht  ontdekken families met jonge kinderen op een laagdrempelige manier het cultuuraanbod in hun buurt over heel Vlaanderen en Brussel. Locaties schrijven zich jaarlijks in voor de actie tussen februari en maart. Om mee te surfen op de bovenlokale campagne is het ook hier van cruciaal belang dat alle deelnemende locaties tijdig hun activiteit invoeren in de UiTdatabank.