Jaarlijks bevragen we de deelnemende organisaties over de afgelopen Schatten van Vlieg-editie. Met de resultaten gaat het Vliegteam aan de slag voor het uitwerken van de editie van 2020.

153 locaties vulden de bevraging in. Wie dat deed, maakte kans op 100 exemplaren van de opvolger van de smaakboekjes. De bib van Londerzeel kwam als winnaar uit de bus en ontvangt volgend jaar 500 klankboekjes!

 

De resultaten 

Nieuwe bezoekers dankzij Schatten van Vlieg 

De actie slaagt erin gezinnen met jonge kinderen op een laagdrempelige manier te laten kennismaken met cultuur- en vrijetijdslocaties in de buurt. 

  • 91% van de deelnemende locaties gelooft dat Schatten van Vlieg families met kinderen motiveert om hun locatie te bezoeken. 

  • 70% zegt families met jonge kinderen voor de eerste keer op hun locatie te hebben ontvangen dankzij de zoektocht. 

 

Ondersteuning door het Vliegteam werd gesmaakt

De deelnemende verstoplocaties staan er niet alleen voor: het Vliegteam voert promo bij het grote publiek, voorziet heel wat hulpmiddelen en is steeds bereikbaar voor vragen. 

“Wij zijn in het begin van de zomer vermeld geweest in de nieuwsbrief en dat heeft zeker geholpen!”

“Door dat nationaal en op zoveel verschillende locaties naar de schat van vlieg gezocht wordt, is het logo zeer herkenbaar geworden en een stimulans voor de families, de kinderen om mee te doen.”

  • 94% is eerder tot zeer tevreden over de dienstverlening van het Vliegteam. 

  • 93% is eerder of helemaal tevreden over de communicatiecampagne bij het grote publiek. 

     

Belang van lokale communicatie 

De locaties hebben ook zelf op verschillende manieren promotie gevoerd en werden door het Vliegteam voorzien van communicatiehulpmiddelen. 

  • 93% is eerder of helemaal tevreden over de promotionele ondersteuning (affiche- en flyersjablonen, e-mailbanners, social media posts…) voor de lokale campagne. 

  • De eigen online kanalen en de gemeentelijke kanalen blijven het populairst, zo’n 92% zet deze in.

  • De visibiliteit van de actie ter plaatse is belangrijk: 77% gebruikte een gevelbord van Vlieg, displays, posters, schermen…

  • 65% gebruikte de eigen printkanalen (affiches, flyers, brochure...)

  • 27% zette de lokale media in (eigen persberichten, regionale TV-zender, radiostations en krantenredacties of advertenties in lokale media)

  • 17% ging langs bij scholen of andere organisaties om de actie toe te lichten. 

Het Vliegteam voorziet daarnaast ook een samenwerkingsgids, een communicatiegids en inspiratiegids die duidelijk populair zijn: 

“Deze gidsen zijn echt goud waard! Hele leuke tips, tricks en info.”

Samen sterker 

55% heeft inhoudelijk, financieel, promotioneel en/of toeleidend samengewerkt. 

Verschillende gemeenten bundelden de krachten, vrijwilligers werden opgetrommeld, verstoplocaties werkten samen met andere cultuurhuizen of gemeentediensten of deden een beroep op scholen, sociaal werkers, lokale handelszaken,... Zelf een woonzorgcentrum werd opgetrommeld! 

We bundelen een heleboel goeie samenwerkingsvoorbeelden binnenkort in de samenwerkingsgids.

Try-out

Het Vliegteam motiveerde de locaties om vooraf een try-out te doen met publiek dat ze nog niet gemakkelijk bereiken. Zo leerde een nieuw publiek hun aanbod kennen én kregen ze input van dit 'testpanel' om hun zoektocht helemaal op punt te kunnen stellen.

Deze zomer organiseerden 27 verstoplocaties een try-out van hun zoektocht. De groepen die uitgenodigd werden door de locaties waren erg divers: klassen van het buitengewoon onderwijs, families via Welzijnsschakels, de buitenschoolse kinderopvang, OKAN-klassen, het Speelplein, opvangcentra voor nieuwkomers, het OCMW, Rap op Stap, etc.

Wij gingen op bezoek in de bib van Kuringen toen zij het LEON-huis uitnodigden voor een try-out. Een geslaagde namiddag! Ook de andere organisatoren waren unaniem positief en vonden het een echte meerwaarde voor hun werking:

“We werden geïnspireerd door jullie voorstel om een try-out te doen met een doelpubliek wat niet vanzelfsprekend naar de bib komt. Dit was een hele fijne ervaring! We kregen veel tips over de zoektocht zelf en zagen dat de kinderen zich als experts aangesproken voelden.”

 

Tot volgend jaar?

Veel locaties kijken alvast uit naar de volgende editie: 

  • 99% van de respondenten gaf aan dat ze Schatten van Vlieg waarschijnlijk tot zeer waarschijnlijk zouden aanbevelen aan andere cultuurhuizen.

  • 99% wil volgend jaar opnieuw meedoen. De overige 1% weet het nog niet.

 

Wil jij met je cultuurhuis of vrijetijdslocatie volgend jaar (opnieuw) een schattenzoektocht organiseren? 

Schatten van Vlieg 2020 staat volledig in het teken van het gehoor. 

 

Save the date! Vlieg organiseert 2 inspiratiedagen

“De studiedag was echt top dit jaar, ik kijk al uit naar volgend jaar.”

    • dinsdag 28 januari 2020 - De Krook, Gent 

    • maandag 3 februari 2020 - Predikheren, Mechelen 

 

foto: gemeente Ternat 

Een terugblik naar Schatten van Vlieg 2019