Samen bereikten we naar schatting zo’n 65.000 schattenjagers. Allemaal gezinnen die het deze zomer de moeite vonden om eropuit te trekken dicht bij huis, of iets verder, en te proeven van het cultuur- en vrijetijdsaanbod. Zo maakten we met z’n allen de drempel voor gezinnen weer wat lager.

Eind augustus werden alle schattenjagers die een unieke code (gevonden in de schatkist) hadden ingevoerd op UiTmetVlieg.be uitgenodigd voor een korte bevraging. 681 schattenjagers vulden deze in, een pak meer dan vorig jaar. Op veel vlakken gaat de actie erop vooruit! De resultaten bieden vooral een bruikbaar overzicht van zaken waarop Vlieg en de deelnemende verstopplekken de volgende editie moeten (blijven) inzetten.

Nieuwe cultuurervaringen 

Ik vind de acties tot nu toe prachtig. We hebben er al veel gedaan en we hebben er nog heel veel te doen. (...) We zijn zo op veel plaatsen gekomen waar we anders nooit zouden gegaan zijn!”

Schatten van Vlieg vervult nog steeds zijn doel: families met jonge kinderen op een laagdrempelige manier laten kennismaken met cultuurplekken en vrijetijdslocaties in de buurt, of ietsje verder. De meerderheid, zo’n 53%, zegt voor de eerste keer op een cultuurplek gekomen te zijn dankzij Schatten van Vlieg. Check! 

Cultuur- en speelplezier tot thuis 

“Ik vond het smaakboekje uitermate creatief en prachtig vormgegeven. De code achter de hamburger, de 'prinsenkoek' of het ei: echt heel origineel.”

Ieder jaar werken we samen met een kunsteducatieve partner om de ervaring ook na het vinden van de schat te laten voortduren. Dit jaar zat er in de schatkist voor elke schattenjager een smaakboekje met stickers en leuke opdrachten voor thuis. 

“De boekjes waren geweldig, we hebben een zeer gezellige zondagvoormiddag gehad, we hebben alle opdrachten gemaakt, veel van genoten en gelachen. (...) Het was super!”

Net zoals vorig jaar nam bijna elke schattenjager het boekje mee naar huis. Uit de bevraging blijkt bovendien dat meer kinderen dan bij de vorige editie er thuis ook mee gespeeld hebben, zo’n 64%. De verrassing viel duidelijk in de smaak en de stickers waren een voltreffer. 

 

Bovenlokale campagne wint terrein, belang van lokale communicatie blijft

40% leert de actie kennen via UiTmetVlieg, dat is bijna 20% meer dan vorig jaar! Dit bewijst dat het belangrijk is je actie op tijd toe te voegen aan de UiTdatabank en voldoende aandacht aan je tekst en foto te besteden. 

22% van de deelnemers verneemt info over de actie via de kanalen van de stad of gemeente, online of offline. De actie kan dus niet ontbreken in de gemeentelijke communicatiemix. 

15% ontdekte de actie pas op de locatie, toevallig, en bijna 1 schattenjager op 10  via een gevelbord van Vlieg. Hieruit blijkt het belang van je actie ter plekke ook goed zichtbaar te maken, binnen en buiten je locatie. 

Daarnaast wijzen de cijfers er ook op dat het baliepersoneel en medewerkers ter plaatse een grote rol spelen in het aantrekken en verder helpen van (nieuw) publiek. Een familievriendelijke ontvangst is cruciaal! Zorg ervoor dat iedereen ter plekke steeds goed gebrieft is over de actie om misverstanden te vermijden. 

 

Heel het jaar inzetten op toegankelijkheid voor families 

“De schatten waren een leuke motivatie voor de kids om mee op stap te gaan; zou leuk zijn moesten deze ook tijdens het schooljaar beschikbaar zijn.”

Opvallend veel gezinnen lieten weten dat ze de actie zo leuk vonden, dat ze deze graag tijdens het jaar zien terugkomen. Blijf daarom inzetten op familievriendelijkheid doorheen het hele seizoen, met andere acties of campagnes gericht op families. 

Tip: Neem op 7 oktober 2019 deel aan Focus op Families: een studiedag in het teken van familievriendelijkheid

 

> Een terugblik naar Schatten van Vlieg 2019