Dat de ondertekenaars van het Inclusieve Familiemanifest al hard werken aan familievriendelijkheid is duidelijk. Wat gebeurt er als je een groepje gemotiveerde communicatiemedewerkers, publiekswerkers en programmatoren van verschillende cultuurhuizen met dezelfde missie samenbrengt?

In de sessie van 14 maart 2019 kwamen een heleboel concrete tips naar voren om families nog een warmer welkom te geven en het te begeleiden bij hun bezoek: van heel eenvoudig tot meer ambitieus. En we zagen vooral veel goesting om hier verder mee aan de slag te gaan. 

 

Ga aan de slag met deze 7 tips 

  1. Breng je aanbod naar buiten en haal een nieuw publiek naar binnen.

Veel organisaties zijn al aanwezig op evenementen buitenshuis om hun gezinsvriendelijke gezicht te tonen. Maak van deze gelegenheid gebruik om een nieuw publiek aan te spreken en hen naar je locatie toe te leiden. Voorzie bijvoorbeeld een spel waarbij familiese gratis tickets kunnen winnen voor een familievoorstelling. Of zorg ervoor dat je activiteit een duidelijke link heeft met je aanbod.

  • Filmfestival MOOOV is aanwezig op de buitenspeeldag met een ‘kast’ waarin kinderen rustig een filmpje kunnen kijken. Zij zullen hier vanaf nu ook de trailers tonen van hun komende familiefilms en uiteraard ook flyers voorzien.
  • Een ander cultuurhuis stelt voor te werken rond fotografie of street art, en hier achteraf een expo in hun locatie over te houden.

  1. Maak gebruik van het herkenbare Vlieg-label

Vlieg wijst families de weg in het vrijetijdsaanbod. Gebruik Vlieg in je gedrukte communicatie en op je website om je familie-aanbod aan te duiden. Meer info over het Vlieg-label en downloads.

Werk ook op je locatie met pictogrammen om families gemakkelijk hun weg te laten vinden. Waar mag de buggy geparkeerd worden? Is er ergens gratis water? Ligt er een verzorgingskussen in de vrouwen- én mannentoiletten?

  1. Besteed bijzondere aandacht aan kwetsbare gezinnen

Blokkeer tickets voor asielcentra of buurthuizen, al dan niet gratis. Organiseer groepsuitstappen naar je locatie. Geef je reguliere bezoekers de kans om een ‘uitgesteld’ ticket te kopen voor een gezin in armoede. Zet een buddywerking op: koppel een gezin dat regelmatig je locatie bezoekt aan een gezin dat jij nog niet bereikt. Wil je met je team heel concreet nadenken over hoe je drempels kan verlagen? Het begeleidingspakket van publiq Er Op UiT gaat over de drempels die mensen in armoede ervaren wanneer zij willen deelnemen aan cultuur en vrije tijd.

  1. Betrek gezinnen en geef hen mede-eigenaarschap

Een familievoorstelling met brunch of ontbijt op zondag? Geef de gezinnen de kans om zelf bij te dragen aan het buffet zodat de ochtend ook echt van hen wordt. Of waarom geen hartige taart of een stapeltje pannenkoeken in ruil voor een gratis ticket? Vergeet ook niet om families feedback over de activiteiten te vragen.

  1. Zorg voor een warme eerste indruk

Het eerste contact op je locatie is cruciaal. Breng je onthaalmedewerkers en vrijwilligers daarom een gezins- en kindvriendelijke houding bij. Voorzie ook een hoekje waar kinderen zich even kunnen terugtrekken met boekjes, potloden en papier. Heb je een strak interieur waar geen permanente wijzigingen in kunnen aangebracht worden? Denk dan eens aan makkelijk op te ruimen (kartonnen) tentjes of verrijdbare kinderhuisjes om tijdelijk neer te zetten. Leg hier flyers in van je familieaanbod of toon trailers van komende voorstellingen of films. Je kan een beroep doen op de plaatselijke sociale schrijnwerkerij of kringwinkel om die huisjes te maken. Stel kunstwerkjes -resultaten van workshops of tussendoor gemaakt- tentoon bij de balie. Zo zien families meteen dat kinderen welkom zijn, zonder dat het er als een speeltuin hoeft uit te zien.

  1. Geef gezinnen een VIP-behandeling

Laat families zich een bijzondere gast voelen op je locatie. Organiseer een rondleiding achter de schermen en stel alle medewerkers voor aan de gezinnen. Denk er ook bij deze activiteit zeker aan om bv. kwetsbare gezinnen uit een asielcentrum of buurthuis uit te nodigen. Zo werk je aan de vertrouwensband en zijn de gezichten van je cultuurhuis hen al bekend. De drempel is dan minder hoog om de volgende keer buiten de groepsuitstappen naar jouw locatie te komen.

  1. Betrek de maatschappelijk werkers

De eerste zorg van sociale assistenten is vaak niet of hun publiek cultuur kan beleven. Toch heeft iedereen hier recht op en baat bij. Maak de maatschappelijk assistenten, buurtwerkers of andere sociale partners dus attent op je aanbod en speciale voorzieningen voor gezinnen in armoede. Misschien werk je wel met de UiTPAS, voorzie je gratis tickets of organiseer je groepsbezoeken? Laat hen dit weten. Zo werkt de gemeente Wevelgem sinds kort met een nieuwsbrief speciaal voor maatschappelijk assistenten. Wil je meer good practices over het bereiken van kansengroepen? Schrijf je dan in op de nieuwsbrief van UiTPAS en bekijk alle good practices.

 

Wil je meer? 


Blijf op de hoogte over ontmoetingsmomenten en good practices rond familievriendelijkheid. Schrijf je in op de nieuwsbrief en onderteken ook het manifest.