Cultuur voor de allerjongsten
Wil je werken rond cultuur voor kinderen van 0 tot 4 jaar? In de toolkit vind je inzichten uit visieteksten en onderzoek, maar ook tal van praktijkvoorbeelden uit kinderdagverblijven, bibliotheken, musea en podiumhuizen.
Werken met de allerjongsten: wie helpt je op weg?
Tal van cultuurorganisaties, gezelschappen en kunstenaars hebben expertise in het werken met jonge kinderen (0 tot 4 jaar). Bekijk hier met wie je kan samenwerken.
Boekstart wordt 20 jaar!
Voorlezen en talig in interactie gaan met de allerjongsten heeft bewezen voordelen. Daarom brengt Boekstart boeken in de huiskamers van gezinnen met kinderen tussen 0 en 2,5 jaar. Al 20 jaar. Feest dus!
Schoolpodium inspireert
De 22 Brusselse gemeenschapscentra hebben een ruim en kwalitatief cultuur(educatief) aanbod voor de Brusselse Nederlandstalige scholen. Dat ze dat niet langer elk voor zich, maar samen binnen 4 regio’s onder de naam Schoolpodium vormgeven, levert een pak voordelen op. Voor hen en voor de scholen.
Toolbox van Codename Seedling
Een vat vol concrete inspiratie voor wie creatief wil werken rond klimaat met jongeren. Sprokkel hier volop ideeën.
Kunstparticipatie crippen: drie lessen voor een rechtvaardigere sector
Voor haar doctoraat nam Aline Verbeke de kunstparticipatie van personen met een verstandelijke handicap in de sector onder de loep. In dit artikel deelt ze drie grote inzichten uit haar onderzoek die cultuurwerkers kunnen helpen om kunstparticipatie te ‘crippen’.
Van meten naar waarderen
Hoe rechtvaardig je publieke financiering voor cultuur? Door te meten wat het oplevert? Of door te waarderen wat het betekent? De Britse onderzoeker Eleonora Belfiore houdt een krachtig pleidooi over de waarde van cultuur.
Quindo maakt verhalen zichtbaar, jongeren hoorbaar
Bij Quindo in Kortrijk krijgen en bouwen jongeren, ongeacht hun achtergrond of situatie, een podium. Met verrassende podcasts, pakkende video's en persoonlijke reportages.
Bruggen bouwen tussen cultuur en welzijn
Hoe kan cultuur bijdragen aan welzijn? Ontdek inzichten uit onderzoek en ga aan de slag met welzijnsgerichte methodieken.
Inclusief programmeren? Yes, we can!
Wat hebben mensen nodig om naar een festival te komen? Of sterker nog: kunnen publieken ook een actieve rol gaan spelen in de programmatie van een festival? Lisa Pleysier geeft een inkijk in het Brusselse zomerfestival Park Poétik.
Ruimte scheppen om zelf te denken
In juni stopte de Roadtrip Cultuureducatie van publiq in Kortrijk, waar hogeschool Vives haar onderzoek toelichtte rond burgerschapseducatie bij jongeren. Welke creatieve werkvormen zijn geschikt om jongeren bewust te maken rond hun rol en verantwoordelijkheid in een democratische samenleving?
Samen leren is dubbel leren
Hoe kan cultuureducatie families samenbrengen? Vaak staan ouders of begeleiders werkloos toe te kijken, terwijl hun kinderen aan de slag gaan met doe-boekjes of activiteiten. Drie praktijkvoorbeelden tonen hoe je aanbod ontwikkelt waarbij iedereen iets kan leren.