Drie manieren om met kinderen in dialoog te gaan
Hoe laat je kinderen nadenken over wonen, architectuur, een thuis? Het was dé vraag tijdens de eerste halte van de Roadtrip Cultuureducatie 2024. Drie cultuureducatieve praktijken tonen hun aanpak. Elk met een andere insteek, maar steeds ver weg van betutteling.
Concertgebouw Brugge deelt zijn tips & tricks voor outreachend werken
Het Concertgebouw Brugge heeft een lange traditie in publieksbemiddeling, maar pas sinds 2023 staat outreachend werken bovenaan de prioriteitenlijst van de Kunstinstelling. Maar wat betekent dat ‘uitreiken’ precies en waarom zou je er als kunst- of cultuurhuis op inzetten?
Interioor: luisteren naar de akoestiek van een ruimte
Kunstorganisatie aifoon laat deelnemers op een open en avontuurlijke manier ontdekken hoe ze luisteren. De toolbox 'Interioor' stimuleert leerlingen en leerkrachten om te luisteren naar de akoestiek van een klaslokaal en deze aan te passen op een persoonlijke manier.
Hoe verleiden we jongeren tot cultuurparticipatie?
Om jongeren te verleiden tot cultuurparticipatie moet je hen ervaringen bieden die hen vooruit helpen in het proces van opgroeien. Dat is, kort gezegd, de boodschap van jeugdsocioloog Maike Kooijmans, die te gast was op het publiqForum van december 2023.
Wat leren cultuureducatoren van herinneringseducatie?
Hoe kan je het herdenken her-denken? Het was dé vraag tijdens de derde halte van de Roadtrip Cultuureducatie 2023. We praten met Wouter Sinaeve (In Flanders Fields Museum) na over zijn aanpak en over hoe kunst en co-creatie kunnen helpen bij het omgaan met verlies.
Art for You(th): cultuureducatie voor een moeilijk bereikbare doelgroep
De deelnemers? Niet-begeleide minderjarige asielzoekers. Het speelveld? Brussel. Het doel? Elkaar, de stad en de eigen talenten leren kennen via culturele workshops en events. Hoe Art for You(th) dat alles klaarspeelt? Lees het hier.
Res-sentir/Op de Tast: alle inzichten op een rij
Een tweejarig onderzoek- en uitwisselingstraject in nauwe samenwerking met 9 kunsteducatieve partners uit Noord-Frankrijk en Vlaanderen. De insteek? Kunstbeleving inclusiever maken via zintuiglijke ervaringen. Met een digitale publicatie delen we alle inzichten en bevindingen uit het project.
Hyperdivers en steeds ouder en armer: lessen uit Brussel
Brussel wordt steeds diverser, armer en ouder. Dat brengt een pak maatschappelijke uitdagingen met zich mee. Hoe speel je daar als cultuureducatieve organisatie op in? Het was dé centrale vraag van de tweede halte van de Roadtrip Cultuureducatie 2023.
Stevig kader, vloeibare inhoud
In mei hield de Roadtrip Cultuureducatie halt in Leuven om het te hebben over vrijhavens (voor jongeren) waar veerkracht en verandering de toon zetten. Vanuit Stelplaats keken we samen over de grens naar internationale voorbeelden. Andreea Iager Tako van het Roemeense AMBASADA vertelt hoe zij het in Timisoara doet.
De man die het volk leert kijken
Zo omschrijft een bezoeker van het KMSKA Bart Van Peer, de blinde host van Radio Bart. Nestel je naast hem in de comfortabele studiostoel en kijk samen naar kunst. Wedden dat je meer zal zien?
Samen Lezen als verbindende methodiek
Ze kwamen, lazen en leerden. Het Netwerk Vitamine C - het kennisnetwerk voor cultuureducatoren van publiq - kwam eind april samen om samen te lezen. De weldadige effecten daarvan delen we graag met jullie.