La Petite École: artistieke rituelen als houvast
Kan kunst een rol spelen in het leven van kinderen die opgroeien in conflictsituaties? We laten Marie Pierrard aan het woord over het educatief project La Petite Ecole.
De kracht van spel en body work voor kinderen
Kan kunst een rol spelen in het leven van kinderen die opgroeien in conflictsituaties? Joke Laureyns van dansgezelschap kabinet K reflecteert.
Child body in conflict
Kan kunst een rol spelen in het leven van kinderen die opgroeien in conflictsituaties? We halen inspiratie bij Emile Saba van het Ashtar Theatre.
‘PUBLIEK(en) MAKEN’, een handige tool voor publieksbemiddeling
De reflectietool wil cultuurorganisaties handvatten bieden bij het analyseren en concretiseren van hun publiekswerking.
Zorg voor erfgoed & zorg voor mensen
Het project ErfGoedVoelen zet cultureel erfgoed in om het welzijn van verschillende doelgroepen te verhogen. De praktijkvideo brengt twee laagdrempelige methodieken in beeld: object handling & object storytelling.
Drie manieren om met kinderen in dialoog te gaan
Hoe laat je kinderen nadenken over wonen, architectuur, een thuis? Het was dé vraag tijdens de eerste halte van de Roadtrip Cultuureducatie 2024. Drie cultuureducatieve praktijken tonen hun aanpak. Elk met een andere insteek, maar steeds ver weg van betutteling.
Concertgebouw Brugge deelt zijn tips & tricks voor outreachend werken
Het Concertgebouw Brugge heeft een lange traditie in publieksbemiddeling, maar pas sinds 2023 staat outreachend werken bovenaan de prioriteitenlijst van de Kunstinstelling. Maar wat betekent dat ‘uitreiken’ precies en waarom zou je er als kunst- of cultuurhuis op inzetten?
Interioor: luisteren naar de akoestiek van een ruimte
Kunstorganisatie aifoon laat deelnemers op een open en avontuurlijke manier ontdekken hoe ze luisteren. De toolbox 'Interioor' stimuleert leerlingen en leerkrachten om te luisteren naar de akoestiek van een klaslokaal en deze aan te passen op een persoonlijke manier.
Hoe verleiden we jongeren tot cultuurparticipatie?
Om jongeren te verleiden tot cultuurparticipatie moet je hen ervaringen bieden die hen vooruit helpen in het proces van opgroeien. Dat is, kort gezegd, de boodschap van jeugdsocioloog Maike Kooijmans, die te gast was op het publiqForum van december 2023.
Wat leren cultuureducatoren van herinneringseducatie?
Hoe kan je het herdenken her-denken? Het was dé vraag tijdens de derde halte van de Roadtrip Cultuureducatie 2023. We praten met Wouter Sinaeve (In Flanders Fields Museum) na over zijn aanpak en over hoe kunst en co-creatie kunnen helpen bij het omgaan met verlies.
Art for You(th): cultuureducatie voor een moeilijk bereikbare doelgroep
De deelnemers? Niet-begeleide minderjarige asielzoekers. Het speelveld? Brussel. Het doel? Elkaar, de stad en de eigen talenten leren kennen via culturele workshops en events. Hoe Art for You(th) dat alles klaarspeelt? Lees het hier.
Res-sentir/Op de Tast: alle inzichten op een rij
Een tweejarig onderzoek- en uitwisselingstraject in nauwe samenwerking met 9 kunsteducatieve partners uit Noord-Frankrijk en Vlaanderen. De insteek? Kunstbeleving inclusiever maken via zintuiglijke ervaringen. Met een digitale publicatie delen we alle inzichten en bevindingen uit het project.