JEF heeft een breed aanbod dat zich zowel rechtstreeks naar jonge filmfans richt als naar vertoners, zoals cultuurcentra, bibliotheken en het onderwijs. Bij het omschakelen naar een coronaproof programma moesten ze er dus voor zorgen dat er voor ieder wat wils was.

Van live naar digitaal

Heel wat activiteiten die hiervoor fysiek doorgingen, werden omgevormd tot een digitaal event. De FilmClub, een initiatief waarbij kinderen in heel Vlaanderen wekelijks in hun school, jeugdhuis of bib samen een film kijken en bespreken, werd in een digitaal jasje gestoken. De kinderen werden aangemoedigd de films thuis te kijken. Om het clubgevoel te versterken organiseerde JEF op 30 april een Online FilmClubdag, waarbij de deelnemers virtueel naar dezelfde film zouden kijken. Voor elke leeftijdscategorie (kleuter, lager en secundair onderwijs) stond er een film op het programma. Elke film werd ingeleid door een introductiefilmpje dat JEF op voorhand had opgenomen. Daarin werd ook een opdracht gegeven per film die de kinderen zelf konden uitvoeren, en werden ze gemotiveerd het resultaat in te sturen.

De vertonersdag

Ook de vertonersdag, een prospectie-event waarbij filmvertoners en leerkrachten kennismaken met het nieuwste filmaanbod, kreeg een aangepast format. Via een Vimeo showcase konden de deelnemers thuis de films kijken en vulde JEF dit aan met een online presentatie. Ook deze presentatie werd op voorhand opgenomen zodat de deelnemers op een moment naar keuze konden kijken. Volgens Alice van JEF is Vimeo een handig platform voor het organiseren van een dergelijke activiteit. Zo kan je je Vimeo showcase een eigen lay-out geven in stijl met je organisatie. Daarnaast kan je werken met een wachtwoord en een tijdsspanne waarin de films beschikbaar zijn. Zo creëer je toch een exclusieve context.

In de toekomst wil JEF het beste van beide formats combineren. Omdat het netwerken en het uitproberen van installaties toch nog steeds fijner is op een fysiek event, hoopt JEF er volgende keer weer een fysiek event van te maken. Maar, aangevuld met een online deel. "We merkten namelijk ook heel wat voordelen aan het online event: mensen hoeven niet te kiezen tussen sessies en kunnen dus alle films op hun gemak bekijken. Daarnaast bereik je mensen die niet aanwezig kunnen zijn omdat de locatie te ver is, of er geen volledige werkdag kunnen zijn." zegt Alice van JEF.

Je bereikt mensen die niet aanwezig kunnen zijn omdat de locatie te ver is.
Alice Goezu
Medewerker pers en promotie JEF

De Young Audience Awards is een internationaal project waarbij in alle deelnemende landen een groepje jongeren samenkomt om films te kijken en te stemmen op hun favoriete film. Deze editie keken de jongeren individueel thuis naar de films, en gaven ze hun feedback via de handige tool Padlet (te vergelijken met een online versie van een whiteboard). Na de viewing kwamen de jongeren via Zoom samen om de feedback op het Padlet-board te bespreken.

Welk aanbod is al coronaproof?

Daarnaast zette JEF het aanbod dat al coronaproof was, extra in de kijker. De JEF makers is een collectief van kinderen tussen 6 en 14 jaar die zelf filmpjes maken en How to-tutorials delen op hun Youtube-kanaal. Deze content bleek ideaal om tijdens de quarantaineperiode te delen, en had dan ook duidelijk succes: het aantal paginaweergaven van de periode maart tot en met nu steeg met 159% tegenover vorig jaar.

Inspelen op een nieuwe vraag

Naast het omvormen en optimaal inzetten van haar reguliere aanbod, luisterde JEF ook naar de grote vraag van leerkrachten naar ondersteunend educatief materiaal. Zo ontwikkelde JEF een preteaching pagina met een overzicht van films die gratis online te vinden waren, samen met gratis lesmateriaal dat door JEF werd uitgewerkt.

"Materiaal gratis ter beschikking stellen is niet altijd vanzelfsprekend, maar als aanspreekpunt voor leerkrachten die met film willen werken was dit voor ons een logische keuze. Ook kan je je gratis aanbod als een eerste stap zien voor een nieuw publiek, dat je daarna ook kan laten kennismaken met je betalend aanbod." zegt Alice.

Zie je gratis aanbod als een eerste stap voor een nieuw publiek.
Alice Goezu
Medewerker pers en promotie JEF

5 take-aways

  1. Ga na of er met het switchen naar een coronaproof aanbod geen doelgroepen die je normaal bereikt, uit de boot vallen.
  2. Zet content die al coronaproof is, extra in de verf.
  3. Verlies het ‘clubgevoel’ niet uit het oog. Een film kijken of cultuur beleven is meer dan voor een scherm zitten alleen. Experimenteer met de online beleving.
  4. Zoek ook online een evenwicht tussen gratis en betalende content. Laat beide opties elkaar versterken en probeer je publiek ook toe te leiden naar je betalende content.
  5. Zorg voor een goede rapportage. Hou tijdig cijfers bij om tussentijds te evalueren en bij te sturen waar nodig. Hou er rekening mee dat je met sommige online platformen afhankelijk bent van de rapportage van externe partners.
Praktijkvoorbeeld

Acties met UiTPAS in tijden van Corona

02 jun. 2020

UiTPAS is dé spaar- en voordeelkaart als impuls voor lokale vrijetijdsparticipatie. Maar wat als alle vrijetijdsinitiatieven de deuren moeten sluiten?

Meer lezen